Snimanje brze akcije na snežnim lokacijama donosi jedinstvene izazove.
Dok dokumentujete avanturiste koji se spuštaju niz planine, stalno ste u potrazi za boljim snegom i smelijim vratolomijama. Baterije se brzo troše na ledenom vazduhu. Prsti koji su obično laki na okidaču, ukrućuju se na hladnoći. A sunčevo svetlo je jarko na padinama.
Ričarda Volča, višestruko odlikovanog profesionalnog sportskog fotografa i Canon ambasadora, ti izazovi ne plaše.
„Vremenom sam naučio da kada ste na planini. morate da imate odgovarajuću opremu“, kaže on. „Potrebna vam je odgovarajuća oprema jer ako ste gore i nešto krene naopako, nema mesta za izgovore.“
Da biste bili sigurni da ste potpuno spremni za snimanje zadivljujućih zimskih fotografija, evo Ričardovih saveta za fotografisanje sportova na snegu.
NA OTVORENOM
Kratak vodič za snimanje zimskih sportova
1. Planirajte dan prema svetlu. Ali budite fleksibilni.
Ričard savetuje da je potrebno da pažljivo posmatrate i da čekate pravo svetlo – i da budete strpljivi.
„Izlazak i zalazak sunca pružaju prelepe uslove osvetljenja za fotografisanje na stazama. Canon EOS R50 je odličan fotoaparat za korišćenje u situacijama sa slabim osvetljenjem, kao što su izlazak i zalazak sunca. Njegov DIGIC X procesor je veoma napredan, pa će svakako dati odlične rezultate ako je potrebno da dodatno povećate ISO radi kompenzovanja nedostatka svetla.“
Uprkos tome što je osnovni model fotoaparata, EOS R50 može da snima pri 15 kadrova u sekundi, što znači manje vremena između snimaka i više vremena da uhvatite trenutak, bez kompromisa po pitanju kvaliteta slike.
Međutim, Ričard upozorava da ne bi trebalo da se oslanjate na kratak vremenski period. Umesto toga, morate da budete spremni da provedete ceo dan na planini.
„Teško je predvideti vremenske uslove na planini, a oni mogu brzo da se promene. Preporučujem da se što ranije popnete na planinu“, kaže on. „Na taj način ćete već biti na poziciji za trenutke savršenog osvetljenja.“
2. Uspostavite vezu sa subjektom.
Kada snimate bilo koji sport, od ključne je važnosti da otvorite dijalog sa subjektom kako biste mogli zajedno da radite na pravljenju fotografije od koje zastaje dah.
„Ako ste na snimanju sa sportistom, počinjete na zajedničkom terenu, zato što oboje želite da se vratite kući sa izvanrednom fotografijom.“
Ričard kaže da je ključ u tome da usaglasite veštine fotografa sa veštinama sportiste. „Mogu da kažem sportisti da li je neko mesto fotogenično ili šta je potrebno da ga učinimo fotogeničnim. Ali prvo uvek pitam: „Gde se osećaš prijatno? Gde možeš da mi pokažeš najbolje poteze?“ Zatim možete da pokažete kreativnost zajedno.“
3. Zaštitite sebe i fotoaparat od hladnoće (i nosite dodatne baterije).
„Trik na hladnoći je: ako ste na hladnoći, ostanite na hladnoći. Ako uđete u zagrejanu zgradu sa hladnih padina, objektivi će se brzo zamagliti, pa je važno da opremu držite napolju do kraja dana“, kaže Ričard.
Pored toga, niske temperature mogu veoma brzo da isprazne bateriju fotoaparata, pa je najbolje da nosite dve rezervne baterije kako biste snimali ceo dan.“
Naravno, bićete gladni, pa ponesite sa sobom dosta grickalica. Ostanite siti – i ostanite zagrejani – da biste ostali fokusirani, kaže Ričard.
„Hladne ruke će vam takođe otežati rukovanje opremom, pa obavezno ponesite tople rukavice i naočare za sunce sa jakom UVP zaštitom da biste zaštitili oči od sunčevog svetla i odsjaja na snegu. Takođe ponesite robustan, izolovan ranac da biste zaštitili opremu u slučaju pada.“
Što se tiče zaštite fotoaparata od hladnoće, neki fotoaparati iz Canon EOS R sistema imaju zaštitu od vremenskih uslova, što može da doprinese zaštiti svih zglobova, zavrtanja i otvora od ostataka, uključujući one snežne.
4. Odaberite pravu poziciju za snimanje, a zatim se sklonite sa puta.
Izbor odgovarajuće pozicije na planini podjednako je važno kao i izbor odgovarajućeg svetla. Nema ništa loše u pokušajima i greškama, ali postoje određene pozicije iz kojih treba izbegavati snimanje.
„Ako snimate direktno uz planinu, ona izgleda ravno. Uvek bi trebalo da fotografišete sa strane ili malo ispod subjekta.“
Gde god da odlučite da se pozicionirate, vodite računa da izbegnete prekomerno usmeravanje akcije. Neka sportista – bez obzira na to da li je skijaš, snouborder, vozač boba ili nešto drugo – uradi svoje.
„Takođe je najbolje da izbegavate nameštene snimke – uvek bi trebalo da budete nezavisni posmatrač, uz subjekat koji gleda u pravcu u kojem skija ili vozi snoubord.“
Naravno, postoje situacije kada ćete poželeti da snimite portret. Međutim, Ričard kaže da to ne treba odvajati od akcije.
„Kada su u pitanju portreti, želite zaista intiman portret kada se nalazite blizu i razgovarate sa osobom, odnosno da budete „nevidljivi“ i da dokumentujete ono što se dešava. Nemojte da pokušavate ništa između.“
5. Snimajte prema suncu i bacite malo snega.
Obično bi trebalo da izbegavate snimanje prema suncu. Međutim, Ričard kaže da je ovo pravilo napravljeno kako bi se kršilo.
„Kada se sunce promoli kroz oblake, to je pravi blagoslov za fotografisanje na planini. Ali nemojte da se plašite snimanja prema suncu – na taj način ćete dobiti neke od najboljih fotografija zimskih sportova.“
Međutim, pre nego što usmerite objektiv ka suncu, takođe ćete želeti da se uverite da ne dozvoljavate da previše svetla uđe na fotografiju.
„Najbolji način da izbegnete prekomernu ekspoziciju u tim uslovima je da ručno podesite brzinu zatvarača na 1/2.000 s, otvor blende na f/8, a ISO na 200. Ako snimate u automatskom režimu, obavezno kompenzujte ekspoziciju za +1 do +3 koraka. U suprotnom će slike biti pretamne.“
Ako možete da pronađete odgovarajuće postavke, postignuti efekat će se isplatiti.
„Sunce daje pozadinsko svetlo za sneg koji prska dok se skijaš ili snouborder pomera. Ako možete da kadrirate tako da sunce bude direktno iza osobe, još bolje. Objektivi koje sada imamo veoma su snažni.“
Ričard kaže da postoje i konkretni načini da iskoristite sunce. „Kada vam je sneg pri ruci, pokušajte da bacite jednu šaku snega u vazduh i da to snimite direktno prema suncu – dobićete izvanredan efekat.“
6. Koristite odgovarajuće postavke za snežne scene i subjekte koji se brzo kreću.
Kada fotografišete u snežnim okruženjima, deo onoga što definiše te fotografije su besprekorni beli vrhovi. Međutim, čist beli sneg takođe u znatnoj meri reflektuje svetlost.
„Sada moramo malo da pređemo na tehničke stvari. Senzor fotoaparata je kalibrisan na sivu boju. On razume odraz sive boje. Dakle: Ako je scena pretežno bela, potrebno je da kompenzujete za to.“
Na sreću, postoje načini da snimanje prilagodite snegu.
„Da bih izbegao da sneg izgleda sivo na fotografijama sa dosta bele boje, početna tačka mi je određena kombinacija postavki.“ Ričard preporučuje da fotoaparat prebacite u režim M (Ručno) i da brzinu zatvarača podesite na 1/2.000 s, otvor blende na f/8 i ISO osetljivost na 200.
Za dodatne detalje, Ričard kaže da raznobojna jakna izgleda posebno upečatljivo nasuprot snežnoj pozadini.
Pored podešavanja fotoaparata za scene sa belom bojom, trebalo bi da ga pripremite i za brzu akciju spuštanja nizbrdo.
„Trik je u tome da vodite automatski fokus, što znači da je potrebno da započnete okidanje čim vidite subjekat. Automatski fokus uči od kadra do kadra – razume u kom pravcu se kreće subjekat i kojom brzinom, pa predviđa gde će sledeći snimak biti.“
7. Ponesite pravi fotoaparat za zadatak.
Ričard kaže da se mnogo toga promenilo u vezi sa fotoaparatima od kada je počeo da snima snoubording za vodeće sportske časopise.
„Sećam se da sam snimao na glečeru Flek, a zatim sam posle prve nedelje otišao u Vankuver u laboratoriju i ostavio 20 rolni filma. Tri sata kasnije sam ih dobio nazad i počeo da plačem. Zato što je svaki snimak bio podeksponiran“, kaže Ričard. „Sa filmom, ako ste promašili pola koraka, pogrešili ste.“
U današnje vreme, problemi sa obradom filma poput ovih mogu potpuno da se izbegnu zahvaljujući digitalnom uređivanju. Ali ipak morate da budete pažljivi da biste poneli odgovarajuću vrstu fotoaparata i opreme.
„Kada ste na stazama, želite fotoaparat koji je snažan i kompaktan“, kaže Ričard. „Takođe će vam trebati tražilo, pošto je na planini često previše svetlo da biste sliku komponovali samo pomoću ekrana. Ako želite da snimate dinamični akcioni sport, potrebno je da imate fotoaparat sa velikom brzinom smenjivanja kadrova – sve brže od 5 kadrova u sekundi.“
Canon EOS R7 i Canon EOS R8 predstavljaju odlične pratioce na padinama. Oba modela pružaju izuzetno velike brzine uzastopnog snimanja i tehnologiju Dual Pixel CMOS AF II za brzo i precizno fokusiranje. APS-C senzor na modelu EOS R7 i senzor punog formata na modelu EOS R8 mogu da snimaju fotografije sa oštrim detaljima.
„Samo krenite“, kaže Ričard. „Potrebno je da počnete da eksperimentišete i pronađete svoj stil. Zato nemojte da se stidite. Počnite da snimate.“
Srodni članci
-
OSNOVE FOTOGRAFISANJA / NA OTVORENOM
Saveti za snimanje u ekstremnim vremenskim uslovima
Od zaštite opreme do čuvanja sebe, evo naših najboljih saveta i trikova za savladavanje fotografije u ekstremnim vremenskim uslovima.
-
ZIMSKA FOTOGRAFIJA
Kako da snimate bolje zimske fotografije
Na najbolji način iskoristite ovo prelepo godišnje doba sa fotografom Vladimirom Medvedevim.
-
OSNOVE FOTOGRAFISANJA
Fotografisanje sa švenkovanjem za početnike
Otkrijte kako možete da snimate bolje fotografije akcije sa tehnikom švenkovanja pomoću ovih odličnih saveta.
-
OSNOVE FOTOGRAFISANJA
Saveti za brzinu zatvarača
Savladajte brzinu zatvarača pomoću našeg vodiča prilagođenog početnicima i pravite bolje snimke akcije.