NA OTVORENOM

Kratak vodič za snimanje zimskih sportova

Evo 7 saveta za pravljenje zadivljujućih snimaka zimskih sportova od Ričarda Volča, nagrađivanog sportskog i akcionog fotografa sa decenijama iskustva u snimanju na snegu.
Snouborder u plavo-crvenoj zimskoj odeći udaljava se od gledaoca u snegom prekrivenom planinskom pejzažu pod plavim nebom. © Richard Walch.

Snimanje brze akcije na snežnim lokacijama donosi jedinstvene izazove.

Dok dokumentujete avanturiste koji se spuštaju niz planine, stalno ste u potrazi za boljim snegom i smelijim vratolomijama. Baterije se brzo troše na ledenom vazduhu. Prsti koji su obično laki na okidaču, ukrućuju se na hladnoći. A sunčevo svetlo je jarko na padinama.

Ričarda Volča, višestruko odlikovanog profesionalnog sportskog fotografa i Canon ambasadora, ti izazovi ne plaše.

„Vremenom sam naučio da kada ste na planini. morate da imate odgovarajuću opremu“, kaže on. „Potrebna vam je odgovarajuća oprema jer ako ste gore i nešto krene naopako, nema mesta za izgovore.“

Da biste bili sigurni da ste potpuno spremni za snimanje zadivljujućih zimskih fotografija, evo Ričardovih saveta za fotografisanje sportova na snegu.

Snouborder prolazi rukom kroz sneg. Snimljeno pomoću Canon opreme. © Richard Walch.

Ričard snima profesionalnog snoubordera Bene Majer dok jezdi niz planinu u Kamčatki u Rusiji. Snimljeno pomoću Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Planirajte dan prema svetlu. Ali budite fleksibilni.

Ričard savetuje da je potrebno da pažljivo posmatrate i da čekate pravo svetlo – i da budete strpljivi.

„Izlazak i zalazak sunca pružaju prelepe uslove osvetljenja za fotografisanje na stazama. Canon EOS R50 je odličan fotoaparat za korišćenje u situacijama sa slabim osvetljenjem, kao što su izlazak i zalazak sunca. Njegov DIGIC X procesor je veoma napredan, pa će svakako dati odlične rezultate ako je potrebno da dodatno povećate ISO radi kompenzovanja nedostatka svetla.“

Uprkos tome što je osnovni model fotoaparata, EOS R50 može da snima pri 15 kadrova u sekundi, što znači manje vremena između snimaka i više vremena da uhvatite trenutak, bez kompromisa po pitanju kvaliteta slike.

Međutim, Ričard upozorava da ne bi trebalo da se oslanjate na kratak vremenski period. Umesto toga, morate da budete spremni da provedete ceo dan na planini.

„Teško je predvideti vremenske uslove na planini, a oni mogu brzo da se promene. Preporučujem da se što ranije popnete na planinu“, kaže on. „Na taj način ćete već biti na poziciji za trenutke savršenog osvetljenja.“

Skijaš izvodi okret unazad na snežnoj planini u Kamčatki. Snimljeno pomoću Canon opreme. © Richard Walch.

Ričard koristi objektiv „riblje oko“ za snimanje fristajl skijaša Svena Kueenlea dok izvodi okret unazad na stenovitoj planini u Kamčatki u Rusiji. Snimajte pomoću Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Uspostavite vezu sa subjektom.

Kada snimate bilo koji sport, od ključne je važnosti da otvorite dijalog sa subjektom kako biste mogli zajedno da radite na pravljenju fotografije od koje zastaje dah.

„Ako ste na snimanju sa sportistom, počinjete na zajedničkom terenu, zato što oboje želite da se vratite kući sa izvanrednom fotografijom.“

Ričard kaže da je ključ u tome da usaglasite veštine fotografa sa veštinama sportiste. „Mogu da kažem sportisti da li je neko mesto fotogenično ili šta je potrebno da ga učinimo fotogeničnim. Ali prvo uvek pitam: „Gde se osećaš prijatno? Gde možeš da mi pokažeš najbolje poteze?“ Zatim možete da pokažete kreativnost zajedno.“

Izlazak sunca u Alpima, fotografisan pomoću Canon fotoaparata. © Richard Walch

Izlazak sunca u Alpima snimljen na veoma niskoj temperaturi (i sa dodatnim baterijama) pomoću fotoaparata EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Zaštitite sebe i fotoaparat od hladnoće (i nosite dodatne baterije).

„Trik na hladnoći je: ako ste na hladnoći, ostanite na hladnoći. Ako uđete u zagrejanu zgradu sa hladnih padina, objektivi će se brzo zamagliti, pa je važno da opremu držite napolju do kraja dana“, kaže Ričard.

Pored toga, niske temperature mogu veoma brzo da isprazne bateriju fotoaparata, pa je najbolje da nosite dve rezervne baterije kako biste snimali ceo dan.“

Naravno, bićete gladni, pa ponesite sa sobom dosta grickalica. Ostanite siti – i ostanite zagrejani – da biste ostali fokusirani, kaže Ričard.

„Hladne ruke će vam takođe otežati rukovanje opremom, pa obavezno ponesite tople rukavice i naočare za sunce sa jakom UVP zaštitom da biste zaštitili oči od sunčevog svetla i odsjaja na snegu. Takođe ponesite robustan, izolovan ranac da biste zaštitili opremu u slučaju pada.“

Što se tiče zaštite fotoaparata od hladnoće, neki fotoaparati iz Canon EOS R sistema imaju zaštitu od vremenskih uslova, što može da doprinese zaštiti svih zglobova, zavrtanja i otvora od ostataka, uključujući one snežne.

Skijaš se spušta niz planinu dok sneg pršti. Snimljeno pomoću Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Uz zamrzavanje akcije, Ričard snima Svena Kueenlea dok se spušta niz padine u Montafonu u Austriji. © Richard Walch.

4. Odaberite pravu poziciju za snimanje, a zatim se sklonite sa puta.

Izbor odgovarajuće pozicije na planini podjednako je važno kao i izbor odgovarajućeg svetla. Nema ništa loše u pokušajima i greškama, ali postoje određene pozicije iz kojih treba izbegavati snimanje.

„Ako snimate direktno uz planinu, ona izgleda ravno. Uvek bi trebalo da fotografišete sa strane ili malo ispod subjekta.“

Gde god da odlučite da se pozicionirate, vodite računa da izbegnete prekomerno usmeravanje akcije. Neka sportista – bez obzira na to da li je skijaš, snouborder, vozač boba ili nešto drugo – uradi svoje.

„Takođe je najbolje da izbegavate nameštene snimke – uvek bi trebalo da budete nezavisni posmatrač, uz subjekat koji gleda u pravcu u kojem skija ili vozi snoubord.“

Naravno, postoje situacije kada ćete poželeti da snimite portret. Međutim, Ričard kaže da to ne treba odvajati od akcije.

„Kada su u pitanju portreti, želite zaista intiman portret kada se nalazite blizu i razgovarate sa osobom, odnosno da budete „nevidljivi“ i da dokumentujete ono što se dešava. Nemojte da pokušavate ništa između.“

Skijaš se spušta niz snežnu planinu dok sunce blešti u pozadini. Snimljeno pomoću Canon opreme. © Richard Walch.

Ričard snima profesionalnu skijašicu Johanu Holcman dok se spušta kroz najveće glečersko skijalište u Austriji, Štubajski glečer (Stubaier Gletsche). Snimljeno pomoću Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Snimajte prema suncu i bacite malo snega.

Obično bi trebalo da izbegavate snimanje prema suncu. Međutim, Ričard kaže da je ovo pravilo napravljeno kako bi se kršilo.

„Kada se sunce promoli kroz oblake, to je pravi blagoslov za fotografisanje na planini. Ali nemojte da se plašite snimanja prema suncu – na taj način ćete dobiti neke od najboljih fotografija zimskih sportova.“

Međutim, pre nego što usmerite objektiv ka suncu, takođe ćete želeti da se uverite da ne dozvoljavate da previše svetla uđe na fotografiju.

„Najbolji način da izbegnete prekomernu ekspoziciju u tim uslovima je da ručno podesite brzinu zatvarača na 1/2.000 s, otvor blende na f/8, a ISO na 200. Ako snimate u automatskom režimu, obavezno kompenzujte ekspoziciju za +1 do +3 koraka. U suprotnom će slike biti pretamne.“

Ako možete da pronađete odgovarajuće postavke, postignuti efekat će se isplatiti.

„Sunce daje pozadinsko svetlo za sneg koji prska dok se skijaš ili snouborder pomera. Ako možete da kadrirate tako da sunce bude direktno iza osobe, još bolje. Objektivi koje sada imamo veoma su snažni.“

Ričard kaže da postoje i konkretni načini da iskoristite sunce. „Kada vam je sneg pri ruci, pokušajte da bacite jednu šaku snega u vazduh i da to snimite direktno prema suncu – dobićete izvanredan efekat.“

Ričard Volč stoji i drži Canon fotoaparat sa objektivom RF 24-240mm F4-6.3 IS USM i posmatra snežnu obalu.

Ričard je otputovao na Arktik sa skromnim fotoaparatom Canon EOS RP i kompaktnim objektivom RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. Kaže da mala težina, opseg zuma od 10x i optička stabilizacija slike čine ovaj objektiv savršenim za snimanje gde god želite da putujete sa malo opreme, ali da budite spremni za svaku situaciju, kao što su snežne padine.

Krupni plan točkića za izbor režima na fotoaparatu Canon EOS R7 podešenog na ručni režim (M).

Kada snimate sa odbleskom na padinama prekrivenim snegom, Ričard preporučuje da fotoaparat prebacite u ručni režim (M), što vam pruža punu kontrolu nad svim postavkama.

6. Koristite odgovarajuće postavke za snežne scene i subjekte koji se brzo kreću.

Kada fotografišete u snežnim okruženjima, deo onoga što definiše te fotografije su besprekorni beli vrhovi. Međutim, čist beli sneg takođe u znatnoj meri reflektuje svetlost.

„Sada moramo malo da pređemo na tehničke stvari. Senzor fotoaparata je kalibrisan na sivu boju. On razume odraz sive boje. Dakle: Ako je scena pretežno bela, potrebno je da kompenzujete za to.“

Na sreću, postoje načini da snimanje prilagodite snegu.

„Da bih izbegao da sneg izgleda sivo na fotografijama sa dosta bele boje, početna tačka mi je određena kombinacija postavki.“ Ričard preporučuje da fotoaparat prebacite u režim M (Ručno) i da brzinu zatvarača podesite na 1/2.000 s, otvor blende na f/8 i ISO osetljivost na 200.

Za dodatne detalje, Ričard kaže da raznobojna jakna izgleda posebno upečatljivo nasuprot snežnoj pozadini.

Pored podešavanja fotoaparata za scene sa belom bojom, trebalo bi da ga pripremite i za brzu akciju spuštanja nizbrdo.

„Trik je u tome da vodite automatski fokus, što znači da je potrebno da započnete okidanje čim vidite subjekat. Automatski fokus uči od kadra do kadra – razume u kom pravcu se kreće subjekat i kojom brzinom, pa predviđa gde će sledeći snimak biti.“

Skijaš se spušta niz planinu okružen snegom. Snimljeno pomoću Canon opreme, © Richard Walch.

Ovde Ričard snima člana grupe „Legs of Steel“ Bene Majer dok se slobodnim stilom spušta niz planinu u Hajnsu na Aljasci u SAD. Snimljeno pomoću Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Ponesite pravi fotoaparat za zadatak.

Ričard kaže da se mnogo toga promenilo u vezi sa fotoaparatima od kada je počeo da snima snoubording za vodeće sportske časopise.

„Sećam se da sam snimao na glečeru Flek, a zatim sam posle prve nedelje otišao u Vankuver u laboratoriju i ostavio 20 rolni filma. Tri sata kasnije sam ih dobio nazad i počeo da plačem. Zato što je svaki snimak bio podeksponiran“, kaže Ričard. „Sa filmom, ako ste promašili pola koraka, pogrešili ste.“

U današnje vreme, problemi sa obradom filma poput ovih mogu potpuno da se izbegnu zahvaljujući digitalnom uređivanju. Ali ipak morate da budete pažljivi da biste poneli odgovarajuću vrstu fotoaparata i opreme.

„Kada ste na stazama, želite fotoaparat koji je snažan i kompaktan“, kaže Ričard. „Takođe će vam trebati tražilo, pošto je na planini često previše svetlo da biste sliku komponovali samo pomoću ekrana. Ako želite da snimate dinamični akcioni sport, potrebno je da imate fotoaparat sa velikom brzinom smenjivanja kadrova – sve brže od 5 kadrova u sekundi.“

Canon EOS R7 i Canon EOS R8 predstavljaju odlične pratioce na padinama. Oba modela pružaju izuzetno velike brzine uzastopnog snimanja i tehnologiju Dual Pixel CMOS AF II za brzo i precizno fokusiranje. APS-C senzor na modelu EOS R7 i senzor punog formata na modelu EOS R8 mogu da snimaju fotografije sa oštrim detaljima.

„Samo krenite“, kaže Ričard. „Potrebno je da počnete da eksperimentišete i pronađete svoj stil. Zato nemojte da se stidite. Počnite da snimate.“

John Marshall

Srodni proizvodi

  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R50

    Snimite sadržaj koji će privući najviše pažnje pomoću ovog EOS R fotoaparata bez ogledala, od oštrih fotografija do 4K filmova i strimova uživo. Sve u jednom namenskom uređaju.
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R6 Mark II

    Fotografije ili video zapisi, akcija ili portret – spoj performansi i kvaliteta slike na fotoaparatu EOS R6 Mark II omogućava vam da pokažete svu kreativnost
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R7

    Istražite divljinu pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitet slike u prenosivom APS-C telu dizajniranom za budućnost.
  • Fotoaparati bez ogledala

    EOS R8

    Pređite na fotografiju i video u punom formatu i realizujte svoje kreativne ambicije.
  • CANON OBJEKTIVI

    RF 28mm F2.8 STM

    Tanki, lagani „pljosnati“ objektiv za fotografisanje na putovanjima i uličnu fotografiju sa svestranom žižnom daljinom od 28 mm i velikim maksimalnim otvorom blende f/2,8.
  • RF objektivi

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Mali, lagani, ultraširokougaoni zum objektiv sa svestranom žižnom daljinom od 10-18 mm, idealan za putovanja, vlogovanje i pejzaže.
  • Ultraširokougaoni zum objektiv

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompaktan i lagan zum objektiv RF 15-30mm savršen za putovanja, uključujući gradske pejzaže, arhitekturu i vlogovanje u pokretu.
  • RF objektivi

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Mali i prelepo lagani zum objektiv 24–50 mm iz serije RF koji možete da koristite svaki dan za putovanja, pejzaže i druge situacije.
  • RF objektivi

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Svestrani objektiv sa zumom od 10x za EOS R sistem; pruža ogromnu fleksibilnost u jednom, prenosivom objektivu.
  • Srodni članci