ZIMSKA FOTOGRAFIJA
Kako fotografisati po hladnom vremenu
Kada temperature padnu ispod nule, fotoaparat može da radi neuobičajeno, pa sledite ova uputstva za fotografisanje kada ima snega i leda.
ZIMSKA FOTOGRAFIJA
Uzbudljivi prizori neba, prigušeno svetlo usled niskog položaja sunca, umekšane oštre ivice zahvaljujući debelom sloju svežeg snega – bezbroj je prilika za snimanje zadivljujućih fotografija atmosfere u ovo doba godine.
Bivši Canon ambasador Vladimir Medvedev jedan je od najboljih ruskih fotografa divljih životinja i pejzaža, pa mu nije strano da radi u uslovima hladnoće. Uz značajnu inspiraciju koju crpi iz nordijske fotografije, tokom 14-godišnje karijere posetio je mesta poput Islanda, Norveške, a fotografisao je i širom severne Rusije, do poluostrva Kola. Ovo poluostrvo nalazi se skoro u potpunosti u arktičkom krugu i jedna je od najsevernijih tačaka na svetu do koje može da se dođe automobilom.
„Toliko je na severu da sunce izlazi samo na kratko i nikada se ne penje visoko, što stvara veoma posebnu, zastrašujuću atmosferu“, kaže Vladimir. „Vlažnost vazduha takođe je nešto veća, pa se na drveću formira mraz. Uživanje je snimati na tom mestu, iako se do njega teško dolazi.“
Ipak, ne morate da odete na polarnu ekspediciju da biste na najbolji način doživeli ovo magično doba godine. Ovde Vladimir deli najbolje savete za snimanje zimskih pejzaža, gde god da se nalazite.
„Sa zimskom fotografijom – a naročito fotografisanjem snega – ne postoji loše vreme“, kaže Vladimir. „Svi uslovi sa kojima možete da se suočite na neki način su optimalni, pa iako veje sneg i izgleda kao da se sunce neće više nikada pojaviti, jednostavno isprobajte. Na taj način možete da dobijete zadivljujuće fotografije.“
Moderna oprema potpuno je dorasla izazovu ledenih uslova. „Moderni fotoaparati mogu da daju odlične rezultate pri hladnom vremenu – jedini uslov je da morate da ponesete više baterija zato što se mnogo brže prazne na hladnoći. Kvalitet koji danas pružaju vrhunski kompaktni fotoaparati, kao što je Canon PowerShot G7 X Mark III, potpuno je zadivljujući. Međutim, nije dovoljna samo oprema za pravljenje snimka, već i fotograf.“
Od svetla koje se probija kroz duboke nanose, sneg je veoma važan za zimsku fotografiju. Stoga je od ključno da budete sigurni da pravilno eksponirate za jarku belu u uslovima slabog osvetljenja, i često nasuprot sivog neba. „Glavna stvar na koju bi trebalo da obratite pažnju su snimci sa dosta bele boje“, kaže Vladimir. „Potrebno je da budete sigurni da nećete izgubiti detalje i istaknute delove, zadržavajući što veću osvetljenost slike.“
Ako izaberete da snimate u režimu prioriteta blende ili Av (birate određenu vrednost blende, a fotoaparat bira brzinu zatvarača u skladu sa tim), Vladimir savetuje da naročitu pažnju obratite na ekspoziciju. „Ja bih blago preeksponirao – u suprotnom, naročito kada ima snega, snimci mogu da ispadnu više sivi i tmurni nego što bi trebalo“, kaže on, zato što kameru može da zavara odblesak od snega, pa može da smanji ekspoziciju.
„U principu, zima je najbolje doba za eksperimentisanje“, kaže Vladimir. „Preporučujem da se igrate sa postavkama i različitim ekspozicijama. U nekim situacijama, kada neko prvi put pravi zimske snimke, oni mogu da izgledaju podeksponirano i ne preterano zanimljivo. Probajte namerno da preeksponirate i posmatrajte kako se nepotrebni detalji gube – možda ćete primetiti kako neke konture, kao što su drveće i planine, izgledaju istaknutije.“
Kada je pejzaž sakriven ispod debelog snežnog pokrivača, „kompozicija je minimalnija i primamljivija za oko“, kaže on. „Ponekad ima toliko snega da ćete možda teško moći da razaznate horizont, što vam daje još veću kreativnu slobodu da snimak kadrirate kako god želite.“
Ako ima dovoljno svetla, Vladimir više voli da snima iz ruke. „To mi omogućava da se pomeram i pronalazim različite uglove“, objašnjava on. „Često sam spreman da žrtvujem kvalitet koji bih postigao pomoću duže ekspozicije i stativa radi kreativne slobode.“
Da bi na bolji način zabeležio nebo u zimskom periodu, sa živopisnim bojama, Vladimir koristi širokougaone objektive. Kada za snimanje koristi Canon EOS 5D Mark III ili Canon EOS R, među omiljenim objektivima su mu Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM i Canon EF 11-24mm f/4L USM. Takođe preporučuje objektiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM.
„Takođe za snimanje volim da koristim objektiv „riblje oko“, Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM – ne toliko zbog efekta „ribljeg oka“, već zbog perspektive koju daje“, dodaje Vladimir. „Ako ga podesite tako da horizont bude ravan i tačno na sredini, možete malo da isečete sliku kako biste izbegli izobličenje efekta „ribljeg oka“, ali uz zadržavanje nove perspektive, koja izgleda prilično impresivno.“
Ultraširokougaoni zum objektiv Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM izuzetno je mali i lagan, a odličan je za snimanje pejzaža kada ga uparite sa laganim i prenosivim fotoaparatom sa APS-C senzorom, kao što je Canon EOS 250D.
Kompaktni fotoaparat pruža veću prenosivost i praktičnost. Canon PowerShot G7 X Mark III ima ugrađeni širokougaoni zum (4,2x) objektiv od 24 mm, u kompaktnom kućištu koje možete da ubacite u džep kaputa i da ponesete svuda.
Nema potrebe da idete na sever da biste snimali zimske fotografije. Možda u svojoj blizini nećete naići na krda irvasa niti na haskije koji vuku sanke, kao ni polarnu svetlost, ali zimske fotografije možete da snimate bliže domu. Izlazak napolje kada pada sneg kod kuće ili na odmoru predstavlja odličnu priliku za vežbanje, uz saznanje da možete da se vratite u toplo okruženje kada vam postane previše hladno. „Ima smisla da probate da istražite neposredno okruženje, pošto se na taj način ne izlažete previše hladnoći“, kaže Vladimir. „Možete da ispitate okruženje pre nego što se uputite na duže snimanje.“
To je nešto što je Vladimir isprobao u praksi uz Snow Storm – The Story of One Day, seriju za koju je jedan dan fotografisao na snegu oko svog doma. „Želeo sam da pokažem koliko različitih pejzaža možete da vidite tokom samo jednog dana snimanja. A kada gledalac razume izazov snimanja u samo jednom danu, ima osećaj kao da je na licu mesta sa mnom.“
Stoga, bez obzira na to da li napolju veje sneg ili je samo živopisni lagani mraz, kao i na to koji fotoaparat koristite, obucite topao kaput i izađite napolje da biste zabeležili spektakularnu zimu u svom okruženju.
Napisala Lusi Fulford
Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.
Povratak na sve savete i tehnikeZIMSKA FOTOGRAFIJA
Kada temperature padnu ispod nule, fotoaparat može da radi neuobičajeno, pa sledite ova uputstva za fotografisanje kada ima snega i leda.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Istaknite jedinstvenu atmosferu svakog godišnjeg doba pomoću ovih saveta koje daje Benjamin Heđi.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Kako da snimite savršen „panoramski selfi“ objašnjava pejzažni fotograf i influenser Ása Steinars.