Fotografisanje vatre: kako da zabeležite plamen

Bez obzira na to da li želite da fotografišete treperenje sveće, plešući plamen logorske vatre ili upaljene prskalice, prave tehnike, postavke i oprema zaista prave razliku.
Dugačka ekspozicija deteta koje stoji pored logorske vatre, uz lebdeći žar koji stvara dugačke svetlosne tragove.

Vatra je odličan subjekat za fotografisanje i pruža neograničene kreativne mogućnosti. Ne samo da lepotu možete da pronađete u samom plamenu, već i okolinu obasjava predivnim toplim svetlom. To znači da vatra može da predstavlja ne samo privlačan subjekat, već i ambijentalni izvor svetla za portrete.

Vatra takođe može da predstavlja izazov za fotografisanje. Problem sa kojim se fotografi suočavaju je to da je izvor veoma svetao, dok je okruženje često veoma slabo osvetljeno. Ovaj visoki nivo kontrasta može da oteža beleženje detalja u najsvetlijim i najtamnijim delovima scene. Međutim, sa odgovarajućim postavkama fotoaparata i uz nekoliko jednostavnih veština, svako može da pravi prelepe slike pored vatre.

Dok fotografisanje plamena predstavlja odličnu veštinu za učenje tokom cele godine, naročito će vam biti od koristi ako želite da pokažete kreativnost tokom prazničnog perioda. Evo kako da pravite prelepe fotografije vatre tokom ove zimske praznične sezone.

1. Osigurajte bezbednost

Odrasla osoba koja drži dete za ruku blizu ložišta.

Ako snimate dok su prisutna deca, najbolje je da u blizini bude još jedna odrasla osoba koja će ih čuvati dok fotografišete. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/160 s, f/3,5 i ISO 4.000.

Kao i fotografija, vatra može da opčini – iako ne uvek na dobar način. Previše je lako prepustiti se snimanju, ali bezbednost uvek treba da bude prioritet broj jedan. Važno je ne samo da sprečimo da se sami povredimo ili da se povrede drugi, već i da zadržimo vatru pod kontrolom. Stavite kantu sa vodom ili aparat za gašenje požara blizu da biste gasili vatru i koristite baterijsku lampu za glavu da biste našli put u mraku. Takođe je dobra ideja da proverite vremenske uslove, pošto jak vetar može da učini plamen nepredvidivim.

2. Izaberite odgovarajuću opremu

Canon fotoaparat, stativ, narandžasti gel i prenosna lampa na ivici ložišta.

Pored fotoaparata i stativa, baterijska lampa može da unese dodatno svetlo u scenu i da ujednači jarke plamenove sa okruženjem. Mali komad narandžastog gela može da učini svetlo baterijske lampe toplijim, kako bi se uklopilo sa plamenom.

Svetlo koje proizvodi vatra obično je prilično prigušeno, pa pomaže da koristite opremu koja dobro funkcioniše pri slabom osvetljenju ako koristite vatru kao izvor svetla da biste snimali subjekte u blizini. Fotoaparat kao što je Canon EOS R6 je idealan – njegov izuzetno osetljivi senzor punog formata od 20,1 MP namenski je napravljen za jednostavan rad u uslovima sa velikim dinamičkim opsegom, kao i uopšte u situacijama sa slabim osvetljenjem.

Brz objektiv sa fiksnom žižnom daljinom, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM , takođe predstavlja odličnu pomoć, pošto objektivi sa fiksnom žižnom daljinom obično imaju veće maksimalne otvore blende od zum objektiva. To omogućava veće brzine zatvarača i niže ISO vrednosti pri slabom osvetljenju, što znači da ćete dobiti oštrije snimke sa manje šuma.

Iako nije neophodan, stativ takođe može biti veoma koristan za fotografisanje logorskih vatri i sveća, pošto vam omogućava da snimate duže ekspozicije i da zamutite treperenje plamena.

3. Snimanje svetlosti sveća

Red sveća eksponiranih tako da je samo plamen vidljiv nasuprot crne pozadine.

Ako eksponiramo za vatru, ostatak scene postaje veoma taman, što čini da izgleda kao da plamen sveća lebdi u vazduhu. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/1250 s, f/4 i ISO 100.

Red sveća eksponiranih tako da budu vidljive same sveće, dok su plamenovi preeskponirani i zamućeni.

Ako podesimo ekspoziciju za okruženje, kreativni efekat je potpuno drugačiji: sveće su vidljive, dok je plamen preeksponiran i zamućen. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/20 s, f/4 i ISO 100.

Sveće mogu da pruže upečatljive snimke atmosfere, ali mogu da predstavljaju i izazov za fotografisanje pošto imaju svetao plamen, ali ne emituju mnogo ambijentalnog svetla. To znači da ako eksponiramo plamen, ostatak scene će biti skoro taman, ali ako eksponiramo okruženje, plamen će biti preeksponiran. Izbor prioriteta zavisi od efekta kojeg biste želeli da postignete.

Često je bolje da se eksponira svetliji element u kadru, pošto je lakše pojačati senke u postprodukciji nego ispraviti preeksponirane delove. Takođe, pogledajte da li možete neznatno da povećate ekspoziciju da biste malo pojačali senke, bez preeskponiranja istaknutih delova. Ako ga fotoaparat ima, pokušajte da koristite režim Zebra kada snimate video zapis, koji ističe preeksponirane delove kadra pomoću zebra šare, što vam omogućava da maksimalno iskoristite senke, uz garantovanje da niste previše eksponirali istaknute delove. Za fotografije, upozorenje za isticanje može da pomogne u režimu reprodukcije da biste proverili da li snimljena slika ima neke preeksponirane oblasti. Snimanje u RAW formatu takođe će vam pružiti mnogo veću fleksibilnost u postprodukciji pomoću softvera za uređivanje slika, kao što je Canon Digital Photo Professional (DPP).

Podesite fotoaparat na ručni režim (M) da biste zaobišli automatski iskačući blic fotoaparata. Time ćete izbeći prigušivanje nežnog svetla plamena sveće. Podesite otvor blende na f/4 i ISO na 100, a zatim menjajte brzinu zatvarača između 1/20 i 1/2.000 s da biste videli kako različite brzine zatvarača utiču na izgled sveća. Takođe možete da koristite dodatno osvetljavanje blicem, takođe poznato kao dnevni blic, koje predstavlja snop svetla koji dodaje svetlost oblastima u senci i ističe detalje na subjektu. Aplikacija Canon Photo Companion obuhvata članak o snimanju portreta pri svetlosti sveće, koji istražuje ovu tehniku u profesionalnijem okruženju.

4. Portreti pored torte sa svećicama

Malo dete koje se nagnulo da bi ugasilo sveće na rođendanskoj torti. Plamen osvetljava detetovo lice.

Kako se subjekat naginje ka svećama, treperenje plamena će na licu dati prelep topao sjaj. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/2 i ISO 1.600.

Prikaz zadnje strane Canon fotoaparata koji fotografiše dete sa rođendanskom tortom.

Kada snimate sa potpuno otvorenim objektivom, dubina polja je veoma mala, pa je od suštinske važnosti precizno fokusiranje. Fotoaparat sa automatskim fokusom koji detektuje oči, kao što je Canon EOS R6, to čini jednostavnim, čak i prilikom snimanja ljudi iz profila.

Koji je bolji trenutak da izvadite fotoaparat, nego na proslavi rođendana? Kada dođe vreme za duvanje svećica, možete da snimate prelepe portrete pomoću toplog svetla sveće da biste istakli razdragano lice subjekta. Pokušajte da podesite fotoaparat na ručni režim (M) sa otvorom blende f/1.8 (ili najširim otvorom blende objektiva), brzinom zatvarača 1/200 s i automatskom ISO osetljivošću. Na taj način će se ISO prilagoditi, kako biste dobili ispravnu ekspoziciju.

Brz objektiv sa fiksnom žižnom daljinom, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM, idealan je za ovu vrstu portreta, pošto vam veliki maksimalni otvor blende omogućava da snimate portrete u slabo osvetljenim enterijerima. Pri širokim otvorima blende takođe pruža gladak „bokeh“, za prelepo zamućene pozadine.

5. Fotografisanje logorskih vatri

Dugačka ekspozicija logorske vatre, uz plutajuće varnice koje kreiraju dugačke svetlosne tragove.

Dugačka ekspozicija zamućuje kretanje plamena i pretvara varnice koje lete u primamljive svetlosne tragove. Loženje vatre može da dovede do zapanjujućih svetlosnih efekata, ali budite oprezni: ovo obavezno radite pažljivo! Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1 s, f/8 i ISO 100.

Prikaz Canon fotoaparata sa zadnje strane dok fotografiše dete pored logorske vatre.

Koristite stativ i podesite ekspoziciju od jedne sekunde da biste zabeležili tragove varnica logorske vatre. Ne zaboravite da zatražite od osoba na snimku da budu mirne tokom dugačke ekspozicije, kako biste izbegli zamućenje pokreta u kadru. Druga mogućnost je da uradite suprotno i kreirate sliku sa namernim zamućenjem, kao ovde na gornjoj slici, sa varnicama zabeleženim u obliku sjajnih svetlosnih tragova.

Postoji li nešto privlačnije od logorske vatre po hladnoj, mračnoj noći? Plešući plamen može da bude upečatljiv subjekat u odnosu na okolnu tamu. Doći će trenutak nakon što sunce zađe kada je ambijentalno svetlo dovoljno prigušeno da se logorska vatra izdvaja iz tame, ali i dalje ima dovoljno svetla da se vidi okruženje i nivo detalja na nebu. Ovo je odličan trenutak da napravite snimak u sumrak i da prikažete logorsku vatru u kontekstu, jer će u toku noći okruženje biti potpuno crno. Pokušajte da ovo snimate u ručnom režimu uz brzinu zatvarača od 1/100 s, otvor blende f/1,8 (ili najširi otvor blende vašeg objektiva) i automatski ISO. Koristite kompenzaciju ekspozicije da biste snimak učinili svetlijim ili tamnijim, a zatim izaberite mali ugao da biste vatru kadrirali nasuprot neba u sumrak.

6. Snimanje portreta pored vatre

Fotograf snima portret deteta izbliza pored logorske vatre.

Prilikom snimanja portreta pored vatre, pokušajte da podesite fotoaparat na ručni režim (M) sa otvorom blende f/1,8 (ili najširim otvorom blende objektiva), brzinom zatvarača od 1/200 s i automatskom ISO osetljivošću radi što većeg zamrzavanja pokreta pri ograničenom svetlu.

Dvoje dece okrenutih licem u lice ispred logorske vatre, dok konture njihovih profila osvetljava plamen.

Snimajte portrete pored vatre, za prelepo toplo osvetljenje ili zanimljive siluete. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/125 s, f/1,8 i ISO 25.600.

Logorske vatre i ložišta stvaraju jedinstvenu atmosferu koja je pogodna za odlične portrete. Ćaskanje pored vatre, zagrljeni parovi i deca opčinjena vatrom predstavljaju dobre subjekte za snimanje pomoću Canon fotoaparata. Obavezno naložite vatru pre nego što počnete da snimate, pošto količina plamena može da napravi veliku razliku u ambijentalnom svetlu. Svetlo od plamena često nestaje veoma brzo, pa subjekte postavite što je moguće bliže (i bezbedno) vatri, da biste iskoristili sjaj.

7. Snimanje prskalica

Varnice lete iz dve prskalice, a lica dvoje dece koja ih drže jedva su vidljiva u pozadini.

Da biste snimali prskalice, postavite fotoaparat u ručni režim (M). Koristite otvor blende od približno f/3,5–f/5,6, brzinu zatvarača od 1/125 s i automatski ISO. Takođe možete da eksperimentišete sa kompenzacijom ekspozicije koja može da pruži malo drugačije rezultate.
Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/2,5 i ISO 640.

Trepereće svetlo prskalice može da izgleda fantastično na fotografijama, a to je i bezbedniji način za istraživanje kreativnih svetlosnih efekata sa manjom decom ili pri lošem vremenu. Leteće varnice eksplodiraju u svim pravcima ogromnom brzinom, pa se beleže kao pruge svetla čak i kada koristite prilično veliku brzinu zatvarača. Ako vam odgovara snimanje i uređivanje u RAW formatu, to može da bude velika pomoć jer naknadno možete da izvučete dodatne detalje iz istaknutih delova i iz senki. Ili smanjite brzinu zatvarača, a prskalica će ostaviti jasno vidljive tragove u čitavom kadru – odluka je na vama!

Takođe možete da probate da zabeležite svetlosne tragove od vatrometa – pogledajte naše savete i tehnike za kreativno fotografisanje vatrometa da biste dobili više ideja i inspiraciju.

A kada se vatra ugasi, možete da istražujete fotografisanje dima pomoću vežbe u aplikaciji Canon Photo Companion.

Napisao Džejms Paterson

Slični proizvodi

Srodni članci

10 saveta za fotografisanje vatrometa

Oprema, tehnike i kompozicija – najbolji saveti za fotografisanje vatrometa.

Kako da kreirate zadivljujući „bokeh“

Pratite sledeće savete i trikove da biste postigli prelepo zamućenje pozadine.

Fotografisanje sa crtanjem svetlom

Oslikajte sopstvene zadivljujuće slike pomoću izvora svetla i dugačke ekspozicije.

Saveti za snimanje noću

Zakoračite u potpuno novi svet kreativnosti pomoću našeg vodiča za snimanje noću.