PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Izazov objektiva za pejzaže
Profesionalni fotograf Veriti Miligan deli svoje iskustvo fotografisanja kreativnih pejzaža pomoću dva lagana objektiva.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Fotografisanje sa ubrzanim protokom vremena uključuje snimanje stotina, pa čak i hiljada fotografija koje se reprodukuju uzastopno i pretvaraju se u video sa ubrzanim protokom vremena. Ovaj upečatljivi umetnički izraz može da vam pomogne da udahnete novi život tradicionalnom fotografisanju pejzaža. „Fotografisanje sa ubrzanim protokom vremena omogućava vam da uočite svež potencijal u pejzažu“, kaže Aleks Neil, profesionalni fotograf pejzaža i snimatelj filmova sa ubrzanim protokom vremena, koji snima za organizacije kao što su Visit Britain i Woodland Trust.
„Sa snimcima pejzaža možda će vam biti teško da angažujete gledaoca, ali scena oživljava čim uvedete kretanje. Ako ste napolju tokom prelepog letnjeg dana, grubo osvetljenje možda nije najbolje za fotografije, ali kada vidite oblake kako se gomilaju ili brzo prolaze, to je savršena prilika za snimanje materijala sa ubrzanim protokom vremena.“
Izlazak sunca, potok koji teče, talasi na obali, pa čak i saobraćaj na ulici mogu da se pretvore u izuzetno upečatljiv materijal, uz pripremu i snimanje za samo nekoliko minuta.
Uz korišćenje modela Canon EOS RP, malog, laganog i intuitivnog fotoaparata punog formata idealnog za kreativnost u pokretu, Aleks deli pet najboljih saveta za snimanje pejzaža sa ubrzanim protokom vremena.
Da bi snimao pejzaže sa ubrzanim protokom vremena, Aleks koristi stativ, širokougaoni ili srednji zum objektiv, a obično i intervalometar, koji mu omogućava da podesi interval između kadrova. Međutim, nekoliko Canon fotoaparata ima ugrađen intervalometar i režim za snimanje filmova sa ubrzanim protokom vremena, uključujući EOS 250D, EOS 90D, EOS M6 Mark II, EOS 6D Mark II i EOS RP, od kojih svi mogu da snimaju materijal sa ubrzanim protokom vremena u 4K rezoluciji. EOS RP vam omogućava da snimate u intervalima od jedne sekunde ili dužim, uz završnu dužinu do 3.600 kadrova, u 4K UHD ili Full HD, što proces čini jednostavnim: samo podesite fotoaparat, odlučite koliki razmak između snimaka želite i koliko dugo želite da snima, a fotoaparat će se pobrinuti za ostalo i spojiti slike za vas u video sekvencu u fotoaparatu.
„Uz Canon EOS RP možete samo da podesite fotoaparat i da mu prepustite sav posao dok se scena odvija pred vašim očima“, kaže Aleks.
Aleks uparuje Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4L IS USM. „Ovaj objektiv je pogodan za fotografisanje sa ubrzanim protokom vremena zato što pruža zaista korisne žižne daljine. Dosta pejzaža za ubrzani protok vremena snimam pri 24 mm, ali mi ovaj objektiv pruža i dodatni doseg za udaljenije scene“, kaže on. Pored nove generacije RF objektiva, Canon EOS RP takođe je kompatibilan sa asortimanom EF i EF-S objektiva kompanije Canon pomoću EF-EOS R adaptera za montiranje.
Tehnologija stabilizacije slike u 5 osa u objektivu Canon RF 24-105mm F4L IS USM pomaže pri snimanju iz ruke, ali Aleks savetuje da koristite stativ za snimke sa ubrzanim protokom vremena. „Ako vaš objektiv ima prekidač za stabilizator slike, setite se da deaktivirate stabilizaciju slike kada koristite stativ, zato što može da izazove pomeranje“, kaže on. Kada izaberete režim za filmove sa ubrzanim protokom vremena na modelu Canon EOS RP, onemogućava se stabilizacija slike objektiva.
Da biste povećali jasnoću i postojanost, Aleks takođe savetuje da zaključate postavke. „Uvek se uhvatim u grešci kada shvatim da sam zaboravio da prebacim na ručno fokusiranje. Ako se scena promeni, promene se nivoi svetla, odnosno ako dođe čak i do najmanje promene fokusa, to može da izazove probleme, pa sve zaključajte – fotoaparat i postavke – i ručno fokusirajte.“ Samo pomerite AF/MF prekidač na objektivu u položaj MF.
Snimanje pejzaža zavisi od prirodnog svetla, koje može da se promeni u roku od nekoliko sekundi, pa ekspozicija ima važnu ulogu u fotografisanju sa ubrzanim protokom vremena. Osim u slučaju da snima direktno prema suncu, Aleks snima izlaske i zalaske sunca u režimu prioriteta blende, što znači da fotoaparat automatski podešava brzinu zatvarača u skladu sa osvetljenjem. „Promene u ekspoziciji između kadrova su veoma male“, kaže on, „pa ima manje treperenja nego što biste očekivali.“ Međutim, ako želite da zabeležite prirodne promene ekspozicije, Aleks preporučuje da pređete na ručni režim. „U stvari, to je najlakši način za snimanje sa ubrzanim protokom vremena, zato što možete samo da ga podesite i zaboravite.“
U režimu za filmove sa ubrzanim protokom vremena na modelu Canon EOS RP, možete da napravite probni snimak da biste procenili postavke ekspozicije pre nego što pritisnete dugme za snimanje filma i počnete da snimate sekvencu sa ubrzanim protokom vremena.
Da biste odredili interval između snimaka, razmislite o tome koliko brzo će se scena menjati. Voda koja teče, talasi na obali i saobraćaj pomeraju se prilično brzo, pa će vam kraći intervali omogućiti da zabeležite stvari bez naglih i velikih promena. Za oblake koji se brzo kreću po vetrovitom danu, trebalo bi da bude pogodan interval između 1 i 4 sekunde.
Da bi snimio klip koji traje između 4 i 6 sekundi, Aleks obično snimi između 10 i 12 sekundi materijala – „ne možete tačno da znate kada će se desiti najzanimljiviji deo“, objašnjava on. Ako pređete na ručno kreiranje materijala sa ubrzanim protokom vremena u softveru, takođe možete da ubrzate reprodukciju, a „udvostručavanje broja kadrova takođe vam omogućava da udvostručite brzinu ako primetite da se materijal odvija presporo.“ Većina Aleksovih sekvenci započinje od približno 300 kadrova, što mu daje 12 sekundi materijala kada se reprodukuje pri 25 kadrova u sekundi (brzina smenjivanja kadrova).
Kako budete razvijali veštine, Aleks savetuje da eksperimentišete sa prelazima u sumrak, pa sa zvezdanim nebom. „Da biste snimili noćno nebo sa ubrzanim protokom vremena i videli kako se zvezde okreću oko Zvezde severnjače, snimajte u intervalima od 40 sekundi, uz brzinu zatvarača od 30 sekundi“, kaže on. „Biće vam potreban mnogo duži vremenski period nego kada snimate oblake.“
Svakako treba da uzmete u obzir trajanje baterije kada snimate tokom noći. „Utvrdio sam da su baterije kompanije Canon veoma pouzdane, čak i ako je hladno“, kaže Aleks, ali imajte na umu da kapacitet baterije opada u uslovima hladnog vremena. Za dugačke ili celonoćne snimke pomoću modela Canon EOS RP, možda će biti potrebno da fotoaparat povežete na izvor napajanja pomoću opcionih dodataka, kao što je AC adapter AC-E6N, DC strujni adapter DR-E18 ili AC adapter ACK-E18.
Kada snima fotografije pejzaža, Aleks prednost daje isticanju upečatljivih grafičkih elemenata u prednjem planu, kao što su stene, drveće ili voda, ali kadriranje snimaka za ubrzani protok vremena zahteva drugačiji pristup. „Suština uspešnog snimanja materijala sa ubrzanim protokom vremena je u pojednostavljivanju kadra kako bi njegove karakteristike došle do izražaja. Kada snimam fotografije, veoma precizno pristupam kompoziciji, ali kod materijala za ubrzani protok vremena snimam malo šire, zato što ne mogu da predvidim šta može da se dogodi – zatim tokom naknadne obrade mogu da isečem materijal ako želim. Objektiv Canon RF 24-105mm F4L IS USM je idealan: mogu da snimam široko, ali ako scena zahteva uži kadar, kao, na primer, kada mesec ili sunce zalazi iza horizonta, imam i tu mogućnost.“
Sledeći put kada budete u pokretu, tražite prilike za oživljavanje pejzaža – kreiranje materijala sa ubrzanim protokom vremena ne mora da oduzme više vremena nego što je potrebno da podesite stativ za fotografisanje pejzaža, a fotoaparat sa režimom za filmove sa ubrzanim protokom vremena, kao što je Canon EOS RP zaista olakšava stvari.
Napisala Natali Denton
Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.
Povratak na sve savete i tehnikePEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Profesionalni fotograf Veriti Miligan deli svoje iskustvo fotografisanja kreativnih pejzaža pomoću dva lagana objektiva.
FOTOGRAFIJE ZA UBRZANI PROTOK VREMENA
Oprobane tehnike za snimanje videa sa ubrzanim protokom vremena, hiperprotokom vremena i usporenim prikazom.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Kako da koristite dugačke ekspozicije za kreiranje svetlosnih tragova: saveti pobednika izazova Redline Challenge kompanije Canon.