A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

VIDEO TEHNIKE

Kako da kreirate prvu animaciju kadar-po-kadar

Kreiranje animacije kadar-po-kadar predstavlja zabavan projekat sa fotoaparatom, u kojem može da uživa cela porodica. Snimanjem serije fotografija predmeta uz blago pomeranje između svakog snimka možete da kreirate sekvencu slika koju možete da reprodukujete kao film i da kreirate iluziju da se predmet pomera.

Podešavanje EOS fotoaparata za najbolje rezultate je jednostavan deo – udisanje života predmetu i dodavanje ličnosti zahteva pravu veštinu.

Profesionalni animator Ed Džekson ovde pruža savete za pravljenje prvih koraka u svetu animacije kadar-po-kadar. Od kada je stekao diplomu za animaciju kadar-po-kadar, Ed je sarađivao sa brojnim klijentima u ovoj branši – uključujući Aardman Animations, gde je radio na TV seriji Shaun the Sheep, filmu Early Man Nika Parka, kao i filmu Shaun the Sheep, Farmageddon.

Ed pokazuje koliko je lako ući u svet animacije kadar-po-kadar pomoću jednostavne konfiguracije: Canon EOS 250D, nekoliko izvora svetla i parčeta plastelina.

Izaberite subjekat

Postoji mnoštvo predmeta u domu i oko njega koji mogu da budu odlični subjekti za vaš projekat. Na primer, možete da prikažete kako se cigle pretvaraju u strukturu, kako se otpakuje kesa sa slatkišima, odnosno kako se automobili igračke trkaju po radnoj površini u kuhinji. Ed ipak preporučuje da započnete sa jednostavnim stvarima, kao što je i on učinio sa videom sa loptom koja skakuće.

„Plastelin ili glina za oblikovanje su mi omiljeni subjekt, zbog lakoće manipulisanja. Za kratki film koji sam kreirao samo sam snimao loptu odozgo i pomerao je po stolu, uz menjanje oblika, kako bih stvorio iluziju skakutanja.“

„Moj savet je da se za početak ne zanosite pravljenjem previše složenih postavki. Neka pozadina bude obična, a vi se usredsredite na animaciju. Ako imate priču, neka bude kratka i jednostavna – i prvo izaberite mali projekat da biste mogli sve da testirate pre nego što započnete duži.“

Podesite fotoaparat

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Postavljanje fotoaparata na stativ predstavlja najbolji način da budete sigurni da se neće pomerati između snimaka i da će kadar ostati nepromenjen.

Standardna razmera za filmove je 16:9, ali je fotoaparat podešen tako da fotografije podrazumevano snima u razmeri 3:2. Da biste bili sigurni da će se film kadar-po-kadar prikazivati u formatu širokog ekrana, promenite razmeru u glavnom meniju pre nego što počnete da snimate. Možda ćete morati da podesite EOS fotoaparat na režim prikaza uživo da bi se ova opcija prikazala.

Ed preporučuje da ručno podesite fokus, ekspoziciju i balans bele. Na taj način će postavke ostati nepromenjene, pa će svaki kadar finalnog filma imati postojan izgled. Korišćenjem veštačkog svetla takođe ćete postići veću postojanost.

„Možete da snimate na otvorenom ili blizu prozora, ali se prirodno svetlo stalno menja. Rad u tamnoj prostoriji sa nekoliko stonih lampi pruža vam veću kontrolu, ali čak i tada može da se javi određeno treperenje u finalnom filmu, kao što vidite u mom primeru. To doprinosi opštem efektu.“

Koristite stativ

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Da biste bili sigurni da se fotoaparat neće pomerati, svaki snimak napravite pomoću daljinskog okidača ili smartfona i aplikacije Canon Camera Connect.

Postavljanje fotoaparata na stativ garantuje da se ceo kadar neće menjati od snimka do snimka i da će svaka slika koju snimite biti oštra. EOS fotoaparat sa ekranom sa promenljivim uglom olakšava kadriranje snimka, čak i kada snimate iz neobičnog ugla. „Proverite da li je sve dobro pričvršćeno zato što ne želite da se fotoaparat uopšte pomera“, naglašava Ed.

Korišćenje stativa takođe vam pruža veću slobodu po pitanju podešavanja ekspozicije. Održavajte malu ISO osetljivost, kao što je ISO 200, kako ne bi došlo do pojave zrna na slici. Napravite probne snimke sa različitim otvorima blende da biste utvrdili koji izgled vam se najviše sviđa, pa podesite brzinu zatvarača da biste bili sigurni da je slika dovoljno svetla.

Profesionalni animatori koriste napredni softver, kao što je Dragonframe, za upravljanje fotoaparatom, snimanje i pregledanje sekvenci, programiranje efekata osvetljenja itd. Ali na početku možete da održite stvari jednostavnim i da svaku fotografiju snimite ručno.

Umesto da pritiskate dugme okidača da biste snimili svaku fotografiju, koristite daljinski okidač. Na taj način nećete slučajno pomerati fotoaparat tokom sekvence. Ako vaš fotoaparat ima podršku za Wi-Fi, takođe možete da koristite aplikaciju Canon Camera Connect da biste snimili svaki kadar i reprodukovali slike bez dodirivanja fotoaparata.

Izaberite trajanje

Srodni članci
Filmmaker Matthew Vandeputte uses his camera from an elevated position among city buildings. © Pete Jobson

FOTOGRAFIJE ZA UBRZANI PROTOK VREMENA

Snimanje kretanja u obliku video zapisa sa ubrzanim protokom vremena

Oprobane tehnike za snimanje videa sa ubrzanim protokom vremena, hiperprotokom vremena i usporenim prikazom.

Create and print a time-lapse time stack

UBRZANI PROTOK VREMENA

Kreirajte i odštampajte vremenske naslage od fotografija za ubrzani protok vremena

Pretvorite snimanje za ubrzani protok vremena u jednu sliku pomoću ovog uputstva za kreiranje vremenskih naslaga od serije slika.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Da biste započeli, napravite dva snimka pre svakog pomeranja predmeta. Time ćete prepoloviti količinu posla koja je potrebna da biste dobili prijatan izgled poput crtanog filma u gotovom videu.

Trajanje projekta kadar-po-kadar zavisi od toga koliko fotografija snimite i od brzine smenjivanja kadrova u filmu. Na primer, ako će se sekvenca reprodukovati u 25 kadrova u sekundi, to znači da je potrebno da snimite 25 fotografija za svaki sekund videa. Takođe možete da isprobate 24 kadra u sekundi da biste postigli izgled koji je više kinematografski.

Pomerajte predmet

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Eksperimentišite da biste utvrdili koliko je potrebno da pomerate predmet između kadrova – male promene stvaraju iluziju glatkijeg kretanja, ali zahtevaju duže trajanje da biste ispričali priču.

Učestalost pomeranja predmeta za svaki snimak zavisi od brzine smenjivanja kadrova. „Na primer, ako ciljate na 25 kadrova u sekundi, potrebno je da koraci budu relativno mali da biste dobili suptilnije animirano kretanje, jer će se u suprotnom sve pomerati prebrzo“, objašnjava Ed. „Međutim, sa 12 kadrova u sekundi svi koraci mogu da budu veći i možete prilično smelo da pomerate predmet. Na kraju, sve zavisi od onoga što se dešava na snimku i kakvo kretanje želite da prikažete.“

Uredite film

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Uz asortiman jednostavnih aplikacija za uređivanje koje su lako dostupne za mobilne uređaje i računare, pretvaranje snimaka u sekvencu jednostavnije je nego što mislite.

Ako ste pojedinačne kadrove za film snimili bez dodatnih aplikacija ili softvera, potrebno je da od njih napravite video. Ed već dugo koristi Adobe Premiere Pro, ali možete da koristite bilo koji softver za osnovno uređivanje videa. Samo uvezite pojedinačne fotografije na vremensku liniju, po želji dodajte zvučnu podlogu, pa izvezite film kao MP4, MOV ili sličnu datoteku koju možete da delite.

Dostupno je više jednostavnih aplikacija za mobilne uređaje i računare koje mogu da automatizuju taj proces i omoguće vam da pregledate animaciju dok radite, kao i da izvezete gotov film. Ed preporučuje aplikaciju pod nazivom Stop Motion Studio.

Animacija kadar-po-kadar tehnički je jedan od najjednostavnijih oblika videa koji možete da kreirate. Nije vam potrebno mnogo opreme niti prostora – ali vam treba mnogo strpljenja! Možete da koristite bilo koji EOS fotoaparat, ručno ga podesite i odmah započnete.

Kada savladate osnovne principe, možete da počnete da eksperimentišete sa novim tehnikama i da gradite svoj stil. „Za televizijsku seriju kao što je Shaun the Sheep, lutke obično pomeramo 12 puta za svaki sekund materijala“, kaže Ed. „Snimamo dve slike za svaku poziciju da bismo dobili odgovarajući broj kadrova za reprodukciju. Pravljenje dva snimka između pomeranja štedi vreme i usporava animaciju pri reprodukciji, čime se postiže izgled koji je približniji crtanom filmu. Međutim, kada snimamo film, obično pomeramo lutke u svakom od 24 ili 25 kadrova, pošto se na taj način dobija prirodniji izgled.“

Potrebno je samo da isprobate, kaže Ed ohrabrujuće. „Budite kreativni, učite na greškama i zabavite se.“

Napisao Markus Hokins

Slični proizvodi

Srodni članci

Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve savete i tehnike