Saveti za mlade fotografe koji snimaju divlje životinje: jednodnevno snimanje sa profesionalnim fotografom Deni Konor

Fotograf divljih životinja i YouTube zvezda Deni Konor deli svoje savete za uspeh u ovoj branši, dok zajedno sa studentom fotografije Džontijem Klarkom snima zadivljujuće slike ptica grabljivica.
Mlada vetruška stoji na drvenom stubu sa raširenim krilima i pišti glasno.

Mladi britanski fotograf Deni Konor je postigla veliki uspeh tokom pandemije Covid-19, nakon što je tokom tog perioda morala da ostane u švedskoj Laponiji. Deni je volontirala u rezervatu divljih životinja u ovoj pokrajini kada je veći deo sveta počeo da se zatvara i iskoristila je to vreme da izgradi blizak odnos sa divljim životinjama iz tog kraja – naročito sa malom grupom crvenih veverica.

„To mi je izgledalo kao odlična prilika da pokrenem svoju karijeru“, kaže ona. „Dala sam sebi rok od šest meseci i rekla sebi da ako ništa ne postignem do tada, vratiću se svom poslu u Prirodnjačkom muzeju u Londonu.“ Nakon samo pola godine predanog rada, Deni je imala preko 60.000 pratilaca na platformama Instagram, YouTube i Twitter, a finansijsku podršku je dobijala od pretplatnika na mreži Patreon, koji su se uključili u njen rad.

Zamolili smo Deni da podeli neke od svojih najboljih saveta sa studentom fotografije Džontijem Klarkom, koji je želeo da nauči nešto više o fotografisanju divljih životinja. Džontiju smo obezbedili fotoaparat Canon EOS R7, koji je Deni koristila za snimanje divljih životinja u Španiji, i smestili smo ih u skrovište za snimanje ptica u kojem će garantovano zapaziti brze ptice grabljivice.

Ovo su saveti koje je Deni podelila tog dana, kao i neke od Džontijevih i njenih najboljih fotografija.

1. savet: Stopite se sa okruženjem subjekta

U skrovištu za snimanje ptica, dve mlade osobe proučavaju sliku vetruške koja sedi na drvenom stubu na ekranu fotoaparata osetljivom na dodir.

Pošto se snimanje odvijalo u skrovištu, Deni i Džonti su mogli da sede jedno pored drugog i usredsrede se na istu scenu. Deni, koja je za snimanje koristila svoj Canon EOS R5, podelila je svoja zapažanja o Džontijevim snimcima u realnom vremenu, što znači da je on mogao da promeni pristup pre nego što je sledeća vetruška sletela u kadar.

Dve vetruške, jedna na drvenom stubu i druga koja lebdi u vazduhu sa podignutim kandžama, svađaju se oko hrane.

Deni i Džonti su iz skrovišta uspeli da snime ovu porodicu vetruški dok se svađaju. Na ovoj, ptić traži hranu od svoje majke. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF-S 18-150 mm F3.5-6.3 IS STM pri 150 mm, 1/6400 s, f/6,3 i ISO2500. © Jonty Clark

Kada ste u skrovištu za snimanje ptica, možete da kontrolišete okruženje. Hrana se postavlja na predmete ispred skrovišta da bi se ptice namamile u domet snimanja. Aktivnost je skoro zagarantovana, zbog čega je ova vrsta lokacije bila očigledan izbor za jednodnevno snimanje.

Deni je provela dosta vremena u skrovištima na početku karijere dok je živela u Švedskoj, a i dalje ih smatra veoma korisnim. „Kada snimate u skrovištima, morate da se potrudite da budete kreativni i pronađete načine da istaknete svoje fotografije u odnosu na sve ostale fotografije snimljene na istom mestu. To je odličan način da se uvežba tehnika i savršeno mesto na kojem fotografi mogu da snimaju jedan pored drugog“, kaže ona.

Džonti je svoje iskustvo uglavnom gradio u studijima, fotografisanjem egzotičnih kućnih ljubimaca u sklopu svog predmeta na univerzitetu. Sumirajući utiske od tog dana, on kaže: „Naučio sam mnogo o ponašanju vetruški od Deni, ali i posmatrajući ih iz skrovišta nekoliko sati. Na kraju snimanja sam mogao da predvidim kada će sleteti sa obližnjeg drveća, tako da sam imao više vremena da se pripremim. Studijski snimci su u velikoj meri obrađeni, pa je bilo neverovatno posmatrati ponašanje divljih životinja. Kada su se ptići svađali sa starijim vetruškama ispred nas, imali smo mnoštvo sjajnih prilika da napravimo uzbudljive snimke.“

2. savet: Uložite u fotoaparat koji može sve da uradi

Okružen šumom, muškarac fotografiše nešto iznad sebe pomoću Canon fotoaparata i objektiva, dok žena pored takođe gleda nagore.

Canon EOS R7 u kombinaciji sa objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM savršen je višenamenski uređaj sa dovoljno opsega da se približite akciji. Svestrani i kompaktni Canon RF 100–400 mm F5.6-8 IS USM je još jedan odličan fotoaparat ako želite da se približite i fotografisanje divljih životinja prenesete na novi nivo.

Canon fotoaparat i objektiv snimljeni odozdo i dve nasmejane mlade osobe blago zamućene u pozadini koje gledaju u ekran osetljiv na dodir.

Uz nekoliko saveta koje je dobio od Deni, Džonti, koji obično koristi Canon EOS 90D, uspeo je da dostigne nove visine sa fotoaparatom EOS R7. „Za čas sam se navikao na ovaj fotoaparat“, kaže on.

Deni je pre svega fotograf, ali privlači pažnju potencijalnih klijenata video zapisima koje otprema na YouTube. Kada ste početnik u ovoj branši, nije loše da usvojite osnovne veštine snimanja video zapisa, čak i ako ih koristite samo za svoju promociju na društvenim mrežama. Da biste to uradili, morate da odaberete odgovarajuću opremu.

Canon EOS R7 je odličan sveobuhvatan fotoaparat za one koji počinju kao kreatori sadržaja“, predlaže Deni. „Izdvaja se po stabilizaciji slike u telu (IBIS), što je korisno ne samo prilikom snimanja subjekata koji se brzo kreću, već i prilikom hodanja i kreiranja vlogova u divljini.“

Džonti je odlučio da upari Canon EOS R7 sa objektivom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, u kojeg je ugrađen optički stabilizator slike koji dopunjuje IBIS u fotoaparatu. „Stabilizacija slike je bila primetno bolja nego na modelu Canon EOS 90D“, kaže Džonti, „i ovaj fotoaparat nudi velika poboljšanja u svim oblastima. Brži režim za uzastopno snimanje, veći ISO opseg, automatsko poravnavanje – ovaj fotoaparat je bio sjajan izbor za snimanje i definitivno ima sve što mi je potrebno da fotografija postane moja karijera“.

Pročitajte naš vodič za najbolje objektive za fotografisanje divljih životinja da biste saznali više o opcijama u vezi sa objektivima za snimanje zapanjujućih slika divljih životinja i ptica.

3. savet: Fokusirajte se na oči subjekta

Vetruška sedi na drvenom stubu, leđima okrenuta ka kameri. Njena glava je okrenuta za skoro 180°, tako da joj se vide oči i kljun.

Pomoću funkcije AF sa detekcijom oka životinja na fotoaparatu EOS R5, možete veoma precizno i u pravom trenutku da postavite fokus. Ova vetruška se okrenula, pogledala na delić sekunde pravo u Denin objektiv, a zatim odletela, ali to je bilo dovoljno da napravi ovaj neverovatan snimak. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R5 sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R, objektivom Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM i Canon ekstenderom EF 1.4X III pri 420 mm, 1/8000 s, f/4 i ISO1000. © Dani Connor

Dve mlade osobe sede i podešavaju postavke na Canon fotoaparatu na ovoj slici snimljenoj iz ptičje perspektive.

Canon EOS R7 može da razlikuje ljude, životinje i vozila zahvaljujući neverovatnoj preciznosti pri detekciji subjekta. Ako znate da ćete snimati životinje ceo dan, pre nego što krenete izaberite režim za životinje u meniju.

AF sa detekcijom oka životinja je funkcija koju Canon EOS R7 nasleđuje od drugih profesionalnih fotoaparata, kao što su Canon EOS R5 i EOS R6, a zahvaljujući kojoj ne morate da nagađate prilikom fokusiranja subjekata koji se brzo kreću. „Sviđa mi se režim za detekciju oka životinja na mom fotoaparatu EOS R5, jer ne samo da neprestano prati moje subjekte u pokretu, već se automatski fokusira na oko, što izuzetno olakšava posao. EOS R7 takođe poseduje funkciju detekcija oka životinja, koja će zaista pomoći početnicima da fotografišu ptice i divlje životinje", kaže Deni.

Aplikacija Canon Photo Companion predstavlja korisnu alatku za upoznavanje sa funkcijama fotoaparata zahvaljujući specifičnim vežbama, uputstvima i savetima za vaš model fotoaparata i nivo veštine. „Prilagodio sam dugmad na modelu EOS R7“, kaže Džonti, kojem je bilo veoma lako da se upozna sa novim fotoaparatom. „Podesio sam dugme za zaključavanje ekspozicije tako da kada ga pritisnem, fokusira životinje, a zatim kada do pola otpustim dugme okidača, sužava fokus na oko. Sada kada sam isprobao ove funkcije, čini mi se da će mi ubuduće biti od suštinske važnosti za fotografisanje divljih životinja.“

Pored ovih pogodnosti, tu su i prednosti snimanja pomoću fotoaparata sa senzorom za isecanje (APS-C) kao što je Canon EOS R7. „Fotoaparati sa APS-C senzorom omogućavaju vam da se približite subjektu“, kaže Deni. „Za snimanje sam koristila objektiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM i Canon ekstender EF 1.4X III na fotoaparatu Canon EOS R5, čime sam dobila ekvivalentnu žižnu daljinu od 420 mm, ali Džontijev maksimalni opseg od 150 mm je proširen na 240 mm zahvaljujući faktoru isecanja od 1,6x. To je bilo dovoljno blizu da dobijemo neverovatne snimke iz skrovišta i bila bi sjajna kombinacija za šetnju po gradu ili lokalnom parku kada želite da se približite subjektu.“

4. savet: Ne propustite nijedan snimak uz rafalni RAW režim

Vetruška sa potpuno raširenim krilima se priprema za sletanje na drveni stub u polju.

Pomoću rafalnog RAW režima, Deni i Džonti su uspeli da snime celu sekvencu vetruški koje doleću sa obližnjeg drveta na stubove kapije, koji se nalaze ispred njih. Kada su se vratili u bazu, mogli su da izaberu omiljene fotografije, poput ove, na kojoj se vetruška nalazi u savršenom položaju u kojem joj jutarnja svetlost obasjava krila. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pri 150 mm, 1/6400 s, f/6,3 i ISO2500. © Jonty Clark

Dve mlade osobe u zatamnjenom skrovištu za snimanje ptica proučavaju sliku vetruške u letu na ekranu fotoaparata osetljivom na dodir.

Džonti je snimio neke neverovatne fotografije tog dana i time zaslužio Denino poštovanje.

Deni i Džonti su eksperimentisali sa rafalnim RAW režimom kada su snimali vetruške iz skrovišta. Canon EOS R7 podržava snimanje brzinom od 15 kadrova u sekundi (fps) kada se koristi mehanički zatvarač ili 30 kadrova u sekundi (fps) pomoću elektronskog okidača, što je isti broj kadrova u sekundi kao za film. „Neverovatno je brz, a posebno dobar za ptice u letu, tako da možete da izaberete najbolju fotografiju iz sekvence“, kaže Deni.

U ovom režimu može da se omogući funkcija snimanja pre okidanja, koja će zabeležiti trenutak pola sekunde pre nego što pritisnete dugme okidača i sačuvati slike kao pojedinačne RAW datoteke. „Ova funkcija je odlična zato što pomoću nje gotovo da mogu da putujem kroz vreme. Vetruške su bile nepredvidive, ali ova funkcija mi je dala mnogo veći vremenski okvir da reagujem i napravim snimak“, kaže Džonti.

5. savet: Stvarajte sopstvene prilike

Mlada žena i muškarac šetaju jedno iza drugog kroz polje sa visokom travom. U pozadini se vidi malo skrovište za snimanje ptica.

Deni preporučuje da svi mladi fotografi zamole fotografe sa više iskustva da ih prate i uče od njih dok rade. To je jedan od najbržih načina za učenje i odličan način da se istaknete u ovoj branši.

Mlada žena i muškarac sede na deblu drveta u šumi i nasmejani proučavaju sliku na ekranu fotoaparata osetljivom na dodir.

Deni i Džonti su tog dana dosta naučili jedno od drugog i dobili sjajne snimke koristeći sve prednosti funkcija za snimanje divljih životinja na fotoaparatu Canon EOS R7.

„Jedan od mojih najvažnijih saveta za Džontija i svakoga ko želi da postane fotograf divljih životinja jeste da stvara što više prilika. Ovo je veoma zasićeno tržište, ali i dalje možete da se istaknete", kaže Deni. Ona je savetovala Džontiju da prati druge profesionalne fotografe i otkrije kako oni rade, jednostavno treba da ih pita: „Mogu li da provedem dan sa vama i posmatram kako radite?“, ali i da se seti da istakne i sebe u virtuelnom svetu.

„Ljudi me ne prate zbog fotografije ili zbog toga što žele da vide divlje životinje“, nastavlja Deni. „Od fotografa divljih životinja očekuje se da snima dobre fotografije. Ja imam veliki broj pratilaca zato što su ljudi želeli da čuju šta imam da kažem. Uvek se predstavljam na YouTube video snimcima, zato što znam da čim ljudi vide ličnost, više ih zanima moj sadržaj.“

„Bilo je tako dobro saznati više o marketinškoj strani fotografije od Deni“, kaže Džonti. „Prilično je obeshrabrujuće videti portfolije iskusnih fotografa koji su decenijama usavršavali svoju umetnost, ali ovo što je Deni postigla za tako kratko vreme, usredređujući se na crvene veverice i koristeći moć društvenih medija, zaista je inspirativno.“

Sumirajući utiske od tog dana, Džonti kaže: „Uz Deninu pomoć i fotoaparat koji mi je veoma olakšao izolovanje subjekata, brzo sam naučio kako da se prilagodim dinamičnom okruženju.“

Džonti je na kraju dana bio pun utisaka, sa mnoštvom impresivnih snimaka za njegov portfolio, dok je Deni takođe naučila dosta tokom vremena koje su proveli zajedno, naročito kako da iskoristi sve prednosti opreme koju ima: „Smatram da sam i ja danas dosta naučila od Džontija“, zaključuje ona. „Bilo da ja nešto učim ili podučavam druge, znanje se uvek prenosi.“

Napisao Metju Boven

Slični proizvodi

Srodni članci

Najbolji objektivi za divlje životinje

Pravite zadivljujuće slike divljih životinja i ptica pomoću ovih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva.

Fotografisanje ptica sa objektivom RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Profesionalni fotograf i hobista udružuju se da bi testirali RF 200-800mm F6.3-9 IS USM na terenu.

Saveti za fotografisanje divljih životinja

Saveti i tehnike za prenošenje fotografisanja divljih životinja na viši nivo i kako da na najbolji način iskoristite Canon fotoaparat i objektive.

Kako da fotografišete ptice

Saveti i najbolji početnički komplet za fotografisanje ptica.