Mladi britanski fotograf Deni Konor je postigla veliki uspeh tokom pandemije Covid-19, nakon što je tokom tog perioda morala da ostane u švedskoj Laponiji. Deni je volontirala u rezervatu divljih životinja u ovoj pokrajini kada je veći deo sveta počeo da se zatvara i iskoristila je to vreme da izgradi blizak odnos sa divljim životinjama iz tog kraja – naročito sa malom grupom crvenih veverica.
„To mi je izgledalo kao odlična prilika da pokrenem svoju karijeru“, kaže ona. „Dala sam sebi rok od šest meseci i rekla sebi da ako ništa ne postignem do tada, vratiću se svom poslu u Prirodnjačkom muzeju u Londonu.“ Nakon samo pola godine predanog rada, Deni je imala preko 60.000 pratilaca na platformama Instagram, YouTube i Twitter, a finansijsku podršku je dobijala od pretplatnika na mreži Patreon, koji su se uključili u njen rad.
Zamolili smo Deni da podeli neke od svojih najboljih saveta sa studentom fotografije Džontijem Klarkom, koji je želeo da nauči nešto više o fotografisanju divljih životinja. Džontiju smo obezbedili fotoaparat Canon EOS R7, koji je Deni koristila za snimanje divljih životinja u Španiji, i smestili smo ih u skrovište za snimanje ptica u kojem će garantovano zapaziti brze ptice grabljivice.
Ovo su saveti koje je Deni podelila tog dana, kao i neke od Džontijevih i njenih najboljih fotografija.
Saveti za mlade fotografe koji snimaju divlje životinje: jednodnevno snimanje sa profesionalnim fotografom Deni Konor
1. savet: Stopite se sa okruženjem subjekta
Kada ste u skrovištu za snimanje ptica, možete da kontrolišete okruženje. Hrana se postavlja na predmete ispred skrovišta da bi se ptice namamile u domet snimanja. Aktivnost je skoro zagarantovana, zbog čega je ova vrsta lokacije bila očigledan izbor za jednodnevno snimanje.
Deni je provela dosta vremena u skrovištima na početku karijere dok je živela u Švedskoj, a i dalje ih smatra veoma korisnim. „Kada snimate u skrovištima, morate da se potrudite da budete kreativni i pronađete načine da istaknete svoje fotografije u odnosu na sve ostale fotografije snimljene na istom mestu. To je odličan način da se uvežba tehnika i savršeno mesto na kojem fotografi mogu da snimaju jedan pored drugog“, kaže ona.
Džonti je svoje iskustvo uglavnom gradio u studijima, fotografisanjem egzotičnih kućnih ljubimaca u sklopu svog predmeta na univerzitetu. Sumirajući utiske od tog dana, on kaže: „Naučio sam mnogo o ponašanju vetruški od Deni, ali i posmatrajući ih iz skrovišta nekoliko sati. Na kraju snimanja sam mogao da predvidim kada će sleteti sa obližnjeg drveća, tako da sam imao više vremena da se pripremim. Studijski snimci su u velikoj meri obrađeni, pa je bilo neverovatno posmatrati ponašanje divljih životinja. Kada su se ptići svađali sa starijim vetruškama ispred nas, imali smo mnoštvo sjajnih prilika da napravimo uzbudljive snimke.“
2. savet: Uložite u fotoaparat koji može sve da uradi
Deni je pre svega fotograf, ali privlači pažnju potencijalnih klijenata video zapisima koje otprema na YouTube. Kada ste početnik u ovoj branši, nije loše da usvojite osnovne veštine snimanja video zapisa, čak i ako ih koristite samo za svoju promociju na društvenim mrežama. Da biste to uradili, morate da odaberete odgovarajuću opremu.
„ Canon EOS R7 je odličan sveobuhvatan fotoaparat za one koji počinju kao kreatori sadržaja“, predlaže Deni. „Izdvaja se po stabilizaciji slike u telu (IBIS), što je korisno ne samo prilikom snimanja subjekata koji se brzo kreću, već i prilikom hodanja i kreiranja vlogova u divljini.“
Džonti je odlučio da upari Canon EOS R7 sa objektivom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, u kojeg je ugrađen optički stabilizator slike koji dopunjuje IBIS u fotoaparatu. „Stabilizacija slike je bila primetno bolja nego na modelu Canon EOS 90D“, kaže Džonti, „i ovaj fotoaparat nudi velika poboljšanja u svim oblastima. Brži režim za uzastopno snimanje, veći ISO opseg, automatsko poravnavanje – ovaj fotoaparat je bio sjajan izbor za snimanje i definitivno ima sve što mi je potrebno da fotografija postane moja karijera“.
Pročitajte naš vodič za najbolje objektive za fotografisanje divljih životinja da biste saznali više o opcijama u vezi sa objektivima za snimanje zapanjujućih slika divljih životinja i ptica.
3. savet: Fokusirajte se na oči subjekta
AF sa detekcijom oka životinja je funkcija koju Canon EOS R7 nasleđuje od drugih profesionalnih fotoaparata, kao što su Canon EOS R5 i EOS R6, a zahvaljujući kojoj ne morate da nagađate prilikom fokusiranja subjekata koji se brzo kreću. „Sviđa mi se režim za detekciju oka životinja na mom fotoaparatu EOS R5, jer ne samo da neprestano prati moje subjekte u pokretu, već se automatski fokusira na oko, što izuzetno olakšava posao. EOS R7 takođe poseduje funkciju detekcija oka životinja, koja će zaista pomoći početnicima da fotografišu ptice i divlje životinje", kaže Deni.
Aplikacija Canon Photo Companion predstavlja korisnu alatku za upoznavanje sa funkcijama fotoaparata zahvaljujući specifičnim vežbama, uputstvima i savetima za vaš model fotoaparata i nivo veštine. „Prilagodio sam dugmad na modelu EOS R7“, kaže Džonti, kojem je bilo veoma lako da se upozna sa novim fotoaparatom. „Podesio sam dugme za zaključavanje ekspozicije tako da kada ga pritisnem, fokusira životinje, a zatim kada do pola otpustim dugme okidača, sužava fokus na oko. Sada kada sam isprobao ove funkcije, čini mi se da će mi ubuduće biti od suštinske važnosti za fotografisanje divljih životinja.“
Pored ovih pogodnosti, tu su i prednosti snimanja pomoću fotoaparata sa senzorom za isecanje (APS-C) kao što je Canon EOS R7. „Fotoaparati sa APS-C senzorom omogućavaju vam da se približite subjektu“, kaže Deni. „Za snimanje sam koristila objektiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM i Canon ekstender EF 1.4X III na fotoaparatu Canon EOS R5, čime sam dobila ekvivalentnu žižnu daljinu od 420 mm, ali Džontijev maksimalni opseg od 150 mm je proširen na 240 mm zahvaljujući faktoru isecanja od 1,6x. To je bilo dovoljno blizu da dobijemo neverovatne snimke iz skrovišta i bila bi sjajna kombinacija za šetnju po gradu ili lokalnom parku kada želite da se približite subjektu.“
4. savet: Ne propustite nijedan snimak uz rafalni RAW režim
Deni i Džonti su eksperimentisali sa rafalnim RAW režimom kada su snimali vetruške iz skrovišta. Canon EOS R7 podržava snimanje brzinom od 15 kadrova u sekundi (fps) kada se koristi mehanički zatvarač ili 30 kadrova u sekundi (fps) pomoću elektronskog okidača, što je isti broj kadrova u sekundi kao za film. „Neverovatno je brz, a posebno dobar za ptice u letu, tako da možete da izaberete najbolju fotografiju iz sekvence“, kaže Deni.
U ovom režimu može da se omogući funkcija snimanja pre okidanja, koja će zabeležiti trenutak pola sekunde pre nego što pritisnete dugme okidača i sačuvati slike kao pojedinačne RAW datoteke. „Ova funkcija je odlična zato što pomoću nje gotovo da mogu da putujem kroz vreme. Vetruške su bile nepredvidive, ali ova funkcija mi je dala mnogo veći vremenski okvir da reagujem i napravim snimak“, kaže Džonti.
5. savet: Stvarajte sopstvene prilike
„Jedan od mojih najvažnijih saveta za Džontija i svakoga ko želi da postane fotograf divljih životinja jeste da stvara što više prilika. Ovo je veoma zasićeno tržište, ali i dalje možete da se istaknete", kaže Deni. Ona je savetovala Džontiju da prati druge profesionalne fotografe i otkrije kako oni rade, jednostavno treba da ih pita: „Mogu li da provedem dan sa vama i posmatram kako radite?“, ali i da se seti da istakne i sebe u virtuelnom svetu.
„Ljudi me ne prate zbog fotografije ili zbog toga što žele da vide divlje životinje“, nastavlja Deni. „Od fotografa divljih životinja očekuje se da snima dobre fotografije. Ja imam veliki broj pratilaca zato što su ljudi želeli da čuju šta imam da kažem. Uvek se predstavljam na YouTube video snimcima, zato što znam da čim ljudi vide ličnost, više ih zanima moj sadržaj.“
„Bilo je tako dobro saznati više o marketinškoj strani fotografije od Deni“, kaže Džonti. „Prilično je obeshrabrujuće videti portfolije iskusnih fotografa koji su decenijama usavršavali svoju umetnost, ali ovo što je Deni postigla za tako kratko vreme, usredređujući se na crvene veverice i koristeći moć društvenih medija, zaista je inspirativno.“
Sumirajući utiske od tog dana, Džonti kaže: „Uz Deninu pomoć i fotoaparat koji mi je veoma olakšao izolovanje subjekata, brzo sam naučio kako da se prilagodim dinamičnom okruženju.“
Džonti je na kraju dana bio pun utisaka, sa mnoštvom impresivnih snimaka za njegov portfolio, dok je Deni takođe naučila dosta tokom vremena koje su proveli zajedno, naročito kako da iskoristi sve prednosti opreme koju ima: „Smatram da sam i ja danas dosta naučila od Džontija“, zaključuje ona. „Bilo da ja nešto učim ili podučavam druge, znanje se uvek prenosi.“
Napisao Metju Boven