MAKRO FOTOGRAFIJA

Približite se prilikom fotografisanja hrane

Otkrijte i zabeležite sićušne skrivene svetove u svakodnevnim objektima zahvaljujući zadivljujućoj jasnoći makro objektiva kompanije Canon.
Makro krupni plan dve voćne pastile, sa velikim komadom šećera koji formira oblik suze i prekriva dva slatkiša, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Kada razmišljate o makro fotografiji, hrana često može da bude izostavljena iz razgovora u korist tradicionalnijih subjekata, kao što su insekti i cveće. Međutim, fotografisanje hrane je neverovatno pristupačno, sa nizom potencijalnih subjekata koji su lako dostupni u vašem domu. Pored toga, da biste dobili odlične rezultate ne morate da se oslanjate na dobre vremenske prilike niti na to da će subjekat ostati miran.

Međutim, to ne znači uvek da lako možete da dobijete nešto što će vašu fotografiju podići na viši nivo snimajući ručak. Jedan način da drugačije pristupite fotografisanju hrane je korišćenjem makro objektiva kako biste se veoma približili, čime nastaju zadivljujuće apstraktne fotografije koje imaju moć da fasciniraju gledaoca. Takođe možete da isprobate tehnike poput slaganja fokusa – sada lakše nego ikada pre zahvaljujući inovativnim funkcijama koje su dostupne u nekim od najnovijih fotoaparata kompanije Canon, kao što je Canon EOS R10.

Izazvali smo makro fotografa Meta Dugija da se oproba u fotografisanju hrane. Navikao je da snima makro na terenu, a specijalizovan je za insekte, biljke i gljive, pa se ostajanje u zatvorenom prostoru i snimanje subjekata u kuhinji pokazalo kao uzbudljivo iskustvo koje ga je navelo da makro fotografiju posmatra na potpuno drugačiji način.

Ovde deli neke stvari koje je otkrio.

1. Tražite teksture, oblike, boje i šablone

Makro krupni plan ivice lista žalfije koji prikazuje sve detalje vena, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Zahvaljujući fotografisanju hrane izbliza, Met je mogao da zabeleži sve detalje vena lista žalfije. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/6,3 i ISO 400. © Matt Doogue

Živopisna makro fotografija slatke trake Astro Belt snimljena pri uvećanju 1:1 pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Met nije prethodno razmatrao fotografisanje hrane izbliza. „Uvek tražim novi izazov koji će inspirisati moju fotografiju“, kaže on. „Pronalazim mnogo inspiracije u snimanju drugih makro subjekata, pa sam pomislio: „Zašto ne bih probao sa hranom?“

Hrana koja naročito pogodna za izuzetno krupne makro snimke je sve sa zanimljivom teksturom, šablonom, bojom ili oblikom. „Sve što je presvučeno šećerom izgleda neverovatno, jer kristali šećera izgledaju kao dijamanti kada ih fotografišete izbliza“, kaže Met. „Većina slatkiša će imati teksture, izbočine i oblike koji dobro funkcionišu, a otkrićete i da slatkiši često imaju žive boje – crvene, žute, ružičaste i zelene.

„Pored toga, povrće kao što je karfiol, kupus, pa čak i crni luk, ima zanimljivu strukturu. Što je proizvod prirodniji, bolja je simetrija, dok proizvedene stvari kao što su slatkiši mogu da daju bolje apstraktne rezultate.“

2. Uzmite u obzir osvetljenje

Osvetljenje odozgo

Osvetljenje sa strane

Za Meta, osvetljenje često igra veliku ulogu u makro snimanju, ali se hrana veoma razlikuje od njegovih uobičajenih subjekata. „Nije bilo potrebe da raspršujem svetlo ni blizu koliko bi bilo za nešto sjajno, kao što je buba“, kaže on.

Za ovaj projekat, Met je kupio jeftin mali studio sa navlakom za umekšavanje osvetljenja, iako uvek možete da probate da ga napravite sami. Takođe je koristio LED svetla kako bi istakao elemente subjekta.

„Možete da kreirate i seriju, gde svaka fotografija izgleda potpuno drugačije“, dodaje Met. „Na primer, sa fotografijama sa šećernom lutkom, to je krug sa crnim otvorom, ali ako ga svaki put osvetlim iz različitih uglova može da izgleda potpuno drugačije, iako su fotoaparat i objektiv isti.“

Ako nemate dostupno osvetljenje, možete da radite i sa prirodnim svetlom, naročito ako možete da snimate hranu u blizini prozora i da radite po danu. Korišćenje reflektora, čak i ručno napravljenog od kuhinjske folije, takođe može da vam pomogne da bacite svetlo na subjekat.

3. Odaberite odgovarajući makro objektiv za fotografisanje hrane

Makro krupni plan maline koji prikazuje sićušne stabljike na svakoj ćeliji, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Krupni kadar sveže maline snimljen pri punom uvećanju, osvetljen sa gornje desne strane i malo iza radi dodavanja senke i oblika. Ovo je prvi put da je Met za snimanje koristio Canon EOS R10 i bio je zaista impresioniran njegovim mogućnostima. „Kvalitet slike je izvanredan za fotoaparat koji je dostupan po tako niskoj ceni“, kaže Met. „Neverovatno je.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 1.250. © Matt Doogue

Iako možete da snimate hranu sa mnogo različitih tipova objektiva, za najbolje i najdetaljnije rezultate potrebno je da potražite objektiv koji nosi oznaku „makro“.

Dostupne su opcije u skladu sa opsegom budžeta i stilova snimanja. Objektiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM predstavlja fantastičnu opciju pošto je lagan i ima malu razdaljinu za fokusiranje. Odnos uvećanja je 0,5x, ali svakako možete da pravite detaljne snimke, kao i da se malo udaljite da biste prikazali više konteksta ako želite. Za one sa većim budžetom, koji žele da se maksimalno približe, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM predstavlja izvanredan izbor, uz uvećanje od 1,4x za apstraktne snimke sa drugog sveta.

Dodatne savete potražite u našim vodičima za najbolji početnički komplet za makro fotografiju i najbolje Canon objektive za fotografisanje hrane. Takođe možete da koristite praktičnu alatku za traženje objektiva kompanije Canon, koja vam daje preporuke u skladu sa vašim fotoaparatom, žanrom koji želite da snimate i funkcijama koje najviše cenite.

4. Isprobajte slaganje fokusa

Makro krupni plan saća, na kojem je prikazana konzistentnost mehurića vazduha, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Parče saćaste čokoladice snimljeno pri punom uvećanju, osvetljeno gore desno i malo iza radi dodavanja senke i kontrasta, a snimljeno pomoću stativa i slaganja fokusa u fotoaparatu da bi se obezbedilo da svaki deo slike bude u fokusu. „Hrana je odlična za vežbanje slaganja fokusa“, kaže Met. „Kod kuće možete da eksperimentišete da biste videli koliko vam je slojeva (slika) potrebno za željenu dubinu polja.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 1.250. © Matt Doogue

Makro krupni plan saća osvetljenog sa zadnje strane, što stvara svetleći efekat kroz mehuriće vazduha, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Još jedan deo saća, ovog puta osvetljen sa zadnje strane da bi se stvorio utisak rasplamsale vatre, ponovo pomoću slaganja u fokusu u fotoaparatu. „Slaganje fokusa pomoću fotoaparata EOS R10 znatno je olakšalo stvari“, kaže Met sa entuzijazmom. „Obično slažem ručno, ali uz EOS R10 sve je bilo izuzetno jednostavno. Za minut mogu da uradim nešto za šta bi mi inače trebali sati.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/50 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue

Slaganje fokusa je tehnika u kojoj se fotografije snimljene sa različitim tačkama fokusa spajaju. To možete da uradite ručno pomoću alatki kao što je ona za pravljenje kompozicija sa dubinom u softveru Digital Photo Professional (DPP) kompanije Canon, ali modeli kao što su Canon EOS R10 i EOS R7 omogućavaju vam da sve to obavite u fotoaparatu.

„To će mi uštedeti mnogo vremena“, kaže Met. „Sa fotoaparatom EOS R10 sam uspeo da snimim fotografiju sa slaganjem fokusa od 100 kadrova za jedan minut, a zatim je fotografija brzo obrađena u fotoaparatu. Kada sam prethodno isprobao ovu tehniku, morao sam da kupim potpuno novi vrhunski računar da bih obradio datoteke slika i spojio ih u softveru za uređivanje slika. Sada mogu da upotrebim EOS R10 za pravljenje objedinjene fotografije i da brzo radim sa jednom datotekom; zaista me je inspirisao da češće isprobavam ovu tehniku.

„Ne samo to, fotoaparat vam takođe daje pojedinačne fotografije. To je odlično u slučaju da kasnije odlučite da ne želite „punu kombinaciju“ – na primer, ako želite veću mekoću u prednjem planu. Dajući vam sve datoteke, imate slobodu ili kreativnost da prilagodite stvari baš onako kako želite.“

Svi EOS R fotoaparati takođe imaju opciju isticanja ručnog fokusa, koja koristi jarke boje za isticanje oblasti slike koje su u fokusu.

5. Istražite različite subjekte

Makro krupni plan kristala šećera na površini voćne pastile snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Posmatranje subjekta kroz makro objektiv omogućilo je Metu da ceni lepotu njegove strukture. Pri punom uvećanju, površina ove voćne pastile potpuno je neprepoznatljiva. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue

Makro krupni plan sa tri voćne pastile, pri čemu je srednja osvetljena otpozadi kako bi izgledalo kao da sija, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Ovaj snimak je napravljen pomoću tri voćne pastile, pri čemu dve na stranama preklapaju onu ispod, koja je osvetljena otpozadi. „Prvo isprobajte makro fotografiju na neživim objektima“, savetuje Met. „Naviknite se na osvetljenje i način rada fotoaparata. Isprobavanje fotografisanja hrane kod kuće je savršeno.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue

Ako ste novi u fotografisanju hrane, možda ćete otkriti da usporavanje i rad sa više razmatranja predstavljaju izazov. Međutim, to takođe može da vam otvori oči za nove načine posmatranja subjekta, delujući kao mogućnost da kreirate nove slike i da istražujete promišljeniju stranu fotografije.

„Doživljaj me oduševio, a naročito snimanje voćnih pastila“, kaže Met. „Izgubio sam se u svetu hrane. Sve te male stvari koje jednostavno uzimate u supermarketu – uzmete ih, stavite u korpu, pojedete ih; zapravo ih ne gledate i ne cenite složenost i dizajn, a to se naročito odnosi na prirodne proizvode. Mnogo umetnosti je inspirisano prirodom i možete da vidite zašto je tako kada fotografišete izbliza i kada vidite taj neverovatni dizajn i strukture koje je sama priroda kreirala.“

6. Kreirajte intrigantne fotografije

Makro krupni plan kriške crvenog kupusa, snimljen pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

„Nikada nisam razmišljao o hrani kao subjektu za makro fotografiju, ali sada definitivno hoću“, kaže Met. „Potpuno me je oduševilo, neki od šablona, tekstura i apstraktne umetnosti koje možete da kreirate.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/60 s, f/7,1 i ISO 250. © Matt Doogue

Kreiranje apstraktnih krupnih planova daje vam supermoć – mogućnost da očarate i intrigirate fotografijama. Možete čak i da kreirate igru „pogađanja o hrani“ sa prijateljima, članovima porodice ili pratiocima na društvenim mrežama.

„Poslao sam sliku voćne pastile [naslovna slika] dvojici geologa“, kaže Met. „Zamolio sam ih da mi kažu koja stena je u pitanju. Dobijao sam odgovore „ružičasti kvarc“, i druge. Čak su i započeli malu debatu o tome koja stena je u pitanju!

„Kada sam fotografisao kupus, neko iz moje porodice je rekao da nikada više ne želi da ga jede zbog detalja otkrivenih na krupnom planu.“

Kao i kod svih umetničkih dela, fotografija se svodi na to da gledalac nešto oseti, bez obzira da li je to iznenađenje, glad ili, u ovom slučaju, gađenje. Ako to u vama izaziva jaka osećanja, to znači da je poslužilo svrsi.

Fotografisanje hrane otvorilo je Metove oči za kreativne mogućnosti. „Definitivno želim da u svoju fotografiju uključim više prirodnih elemenata i više simetrije biljaka, listova i cveća“, kaže on. „Takođe ću izbliza pogledati gljive i lišaje, kao i šare na drveću i kori. Ako mogu da učinim da voćna pastila izgleda kao kristalna slika, siguran sam da mogu da uradim nešto izvanredno i sa svojim tipičnim subjektima.“

Met takođe organizuje radionice i predavanja, a savladavanje ovog izazova mu je dalo nove ideje. „Uvek sam savetovao kupovinu cveća za vežbanje kod kuće, ali sada ću definitivno preporučivati hranu zato što sam bio zapanjen stvarima koje mogu da vidim.“

Napisala Astrid Pitman

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • MAKRO FOTOGRAFIJA

    Najbolji početni komplet za makro fotografiju

    Izbor fotoaparata, objektiva i dodatne opreme za detaljnu makro fotografiju.

  • MAKRO FOTOGRAFIJA

    Prepustite se detaljima uz makro

    Četiri maštovita saveta za ulazak u svet makro fotografije i korišćenje običnih predmeta za kreiranje izvanrednih fotografija.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Slaganje fokusa za početnike

    Fotograf Met Dugi objašnjava kako alatke za slaganje fokusa kompanije Canon mogu da vam pomognu da pravite makro snimke i pejzaže sa oštrinom od prednjeg do zadnjeg plana.

  • VIDEO

    Kako da snimate video zapise hrane visokog kvaliteta poput profesionalca

    „Jessie Bakes Cakes“ okupila je više od 100 hiljada pratilaca video zapisima o hrani od kojih zastaje dah. Ovde ona objašnjava kako da savladate videografiju hrane.