Najbolji osnovni objektivi za fotografisanje pejzaža

Od širokih, prostranih panorama do živopisnih detalja izbliza, dostupan je isplativ objektiv sa fiksnom žižnom daljinom ili zum objektiv koji odgovara svakom scenariju snimanja pejzaža.
Drveni mol iznad jezera okruženog planinama. Odraz oblaka iznad vidljiv je na površini jezera.

Nepregledni panoramski pejzaži mogu da oduzmu dah svojom lepotom. Međutim, često se gubi nešto između onoga što oko može da vidi i onoga što fotoaparat snimi. Postoje dva glavna razloga za to. Kao prvo, ljudsko oko ima horizontalni ugao gledanja od oko 210°. Nasuprot tome, standardni zum objektiv se razvlači do oko 75° ili manje. Takođe, vaše oči prirodno pružaju 3D prikaz bilo kog pejzaža, dok je fotografija dvodimenzionalna.

Dobra vest je da uz pravi izbor objektiva i odgovarajuću fotografsku tehniku možete lako da kompenzujete oba ova problema. Još bolje, kompanija Canon nudi asortiman pristupačnih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva koji pružaju izvanredne performanse i kvalitet slike. Hajde da detaljnije pogledamo, počevši od načina na koji fotoaparat utiče na izbor objektiva.

APS-C u odnosu na pun format za fotografisanje pejzaža

Panoramski prikaz gradskog pejzaža po sunčanom danu – snimljeno u režimu panoramskog snimka na fotoaparatu Canon EOS R10.

Odabrani EOS R fotoaparati, kao što su Canon EOS R7 i EOS R10, imaju režim panoramskog snimanja koji kreira „spojene“ panoramske slike u fotoaparatu. Na modelu EOS R7 ova funkcija je dodatno poboljšana automatskim nivelisanjem, koje koristi stabilizaciju slike u telu (IBIS) za automatsko poravnavanje horizonta. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 45 mm, 1/500 s, f/7,1 i ISO 100.

Fotoaparat koji koristite za snimanje pejzaža uticaće na izbor objektiva, pa ćemo pre svega pogledati razlike između fotoaparata punog formata i APS-C fotoaparata za snimanje pejzaža. Za svaki broj megapiksela, fotoaparati punog formata imaju veće „foto-diode“ koje odgovaraju pojedinačnim pikselima. Od fotoaparata punog formata, kao što je Canon EOS R6 Mark II, možete da očekujete veći dinamički opseg za zadržavanje detalja u svetlim istaknutim delovima i tamnim senkama. Još jedan bonus je smanjenje šuma na slici, uz veće zadržavanje finih detalja ako je potrebno da povećate ISO postavku u uslovima slabog osvetljenja.

Sa druge strane, APS-C fotoaparati, kao što su Canon EOS R10 i EOS R7, imaju faktor isecanja od 1,6x koji, za svaku „efektivnu“ u odnosu na stvarnu žižnu daljinu, obezbeđuje veću dubinu polja. To može da bude korisno za održavanje podjednako oštrih oblasti u prednjem planu i u pozadini na pejzažnim fotografijama. Dobar savet za povećavanje dubine polja pomoću bilo kojeg fotoaparata je da fokusirate na tačku koja je približno na trećini puta ka oblasti pejzaža koji je pokriven kadrom. Aplikacija Canon Photo Companion sadrži kalkulator za dubinu polja i hiperžižnu daljinu, koji može da vam pomogne da obezbedite oštar prikaz većeg dela kadra.

Koji tip objektiva je najbolji za snimke pejzaža?

Veliko kamenje na plaži tamne boje naspram peska i morske vode ružičaste nijanse, snimljeno pomoću objektiva Canon RF-S 18-45mm f4.5-6.3 IS STM.

Standardni zum objektiv, kao što je Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, može da zabeleži veliki deo pejzaža, ali je idealan za kadriranje kompozicije oko manje oblasti i postizanje dramatičnih efekata. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 3,2 s, f/11 i ISO 200.

Za klasične prostrane fotografije pejzaža koje beleže širok opseg panorame, veliko upečatljivo nebo i refleksije u jezerima, biće vam potreban širokougaoni objektiv koji omogućava da smestite više u kadar kako biste kreirali interesovanje i dramatičnost.

Međutim, širokougaoni objektivi nisu jedini izbor za snimanje pejzaža. Ponekad se isplati da budete selektivni i da kadrirate kompoziciju oko relativno male oblasti. Standardni zum objektiv kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM može biti sve što vam je potrebno u tim situacijama, kada snimate pomoću fotoaparata punog formata kao što je Canon EOS R6 Mark II. Isto se odnosi i na korišćenje modela Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM na APS-C fotoaparatu kao što je Canon EOS R7. Na kraćem kraju veoma svestranog opsega zuma, svakako ćete moći da obuhvatite dosta pejzaža.

Možda će vam biti teško da izaberete između zum objektiva ili objektiva sa fiksnom žižnom daljinom za snimanje pejzaža. Oba imaju mnogo toga da ponude. Prilikom snimanja pejzaža sve – od zidova, ograda i žive ograde do litica, reka i jezera – može da vam blokira put, a nezgodni teren može potpuno da vas zaustavi. Mogućnost kompenzovanja nezgodnog položaja za snimanje jednostavnim okretanjem prstena za zumiranje može da bude od neprocenjive važnosti.

Međutim, kao i većina stvari, „zum objektiv nasuprot objektiva sa fiksnom žižnom daljinom“ ne predstavlja jednostran argument. Mnogi profesionalni fotografi pejzaža više vole da snimaju pomoću objektiva sa fiksnom žižnom daljinom. Fiksna žižna daljina može da vam pomogne da se fokusirate na kompoziciju, uz pomeranje da biste dobili savršenu kombinaciju u kojoj elementi u prednjem planu, sredini i pozadini najbolje funkcionišu zajedno. Češća promena položaja vam takođe pruža prednost otkrivanja novih perspektiva i različitih načina za njihovo snimanje.

Pejzažna fotografija snimljena iznad prelepog zaliva okruženog zelenilom i tirkizno-plavom vodom.

Uz kompaktni i lagani objektiv, kao što je Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, otkrićete da možete da pešačite ili da se penjete na mesta koja bi vam inače bila nedostupna i da otkrijete još čarobnih prilika za snimanje – na primer, ovu impresivnu fotografiju plaže. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri 24 mm, 1/200 s, f/11 i ISO 100.

Veličina i težina su važni kada birate objektiv za pejzaže. Lagan objektiv nema cenu. Svi ultraširoki objektivi u ovom vodiču imaju neverovatno kompaktan i lagan dizajn. Možete da se zaputite na celodnevno snimanje pejzaža sa telom fotoaparata i samo jednim ili dva objektiva u maloj torbi, i oprema vas neće sputavati.

Još jedna stvar koja pomaže u smanjivanju težine je to što vam neće biti potreban stativ, koji se često smatra osnovnom opremom za fotografisanje pejzaža. Većina naših istaknutih objektiva ima veoma efikasnu optičku stabilizaciju slike, čije se performanse dodatno poboljšavaju kada radi zajedno sa stabilizacijom u fotoaparatima kao što su Canon EOS R6 Mark II i EOS R7. Otkrićete da možete da snimate iz ruke, čak i tokom „plavog sata“ u sumrak, a da svakako dobijate postojano oštre snimke.

Najbolji početnički objektiv za fotografisanje pejzaža: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Pejzažna slika malog grada na padini brda sa okeanom u pozadini – snimljeno pomoću objektiva RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Uz izdašan opseg zuma u malom kućištu, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ima 5 koraka optičke stabilizacije i prsten za fokusiranje/kontrolu kojem možete da dodelite različite funkcije, kao što je kompenzacija ekspozicije, kada se koristi automatski fokus. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 105 mm, 1/320 s, f/11 i ISO 100.

Spoljašnjost male prodavnice cveća sa nekoliko buketa u izlogu – snimljeno pomoću objektiva Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Snimanje na širem kraju opsega zuma objektiva Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM omogućava vam da zabeležite sve detalje u ovom raznobojnom gradskom pejzažu, kada fizički više ne možete da se udaljite. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 26 mm, 1/125 s, f/6,3 i ISO 100.

Od epskih panorama do sićušnih detalja i svega između, višenamenska opcija, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, omogućava vam da sagledate celu priču. Ima širokougaoni potencijal pri najkraćoj žižnoj daljini. Pri standardnim žižnim daljinama od približno 35–50 mm dobijate izuzetno prirodnu perspektivu koja pruža dobar doživljaj prostora, udaljenosti i odnosa između prednjeg plana i pozadine. Telefoto žižne daljine na dužem kraju opsega imaju efekat komprimovanja perspektive, što omogućava da prednji plan i pozadina izgledaju međusobno bliže. To je suprotno od efekta koji dobijate pomoću širokougaonog objektiva i može da pruži zanimljiv, alternativni obrt za kreativno fotografisanje pejzaža.

Najbolji osnovni širokougaoni objektivi za pejzaže: Canon RF 16mm F2.8 STM i Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

Mali čamac obasjan zracima zalazećeg sunca – snimljeno pomoću objektiva Canon RF 16mm F2.8 STM. Obala u prednjem planu navodi oko posmatrača oko kadra.

Putanje, reke, linije drveća i drugi objekti koji se kreću od prednjeg plana do pozadine, kao što je silueta obale na ovoj slici, mogu da pomognu sa vođenjem gledaoca kroz sliku. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 16mm F2.8 STM pri 1/200 s, f/11 i ISO 200.

Struktura nalik dvorcu sa prostranom pozadinom naspram plavog neba i planine – snimljeno pomoću objektiva Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM.

Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM obezbeđuje veoma širok ugao gledanja na fotoaparatima APS-C formata, kao što su EOS R10 i EOS R7. Doživljaj snimanja mnogo detaljnije oponaša vidno polje koje vidite svojim očima. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM pri 10 mm, 1/320 s, f/10 i ISO 200.

Prelazak na izuzetno široki Canon RF 16mm F2.8 STM pruža potpuno novu perspektivu pejzaža, pošto snimanje pri 16 mm povećava ugao gledanja sa 84° do malo preko 108°, što je zaista velika razlika u praksi.

Sveobuhvatni ugao gledanja čini čuda prilikom snimanja pejzaža, a korekcija u fotoaparatu daje rezultate bez izobličenja. Takođe nudi korisnu efektivnu žižnu daljinu od 25,6 mm kada se koristi sa fotoaparatom APS-C formata Canon EOS R10, ali objektiv Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM nudi i efektivni opseg zuma od 16-29 mm u uslovima punog formata. Ovo je takođe jedan od najboljih Canon objektiva za vlogovanje koji vam omogućava da razgovarate sa fotoaparatom naspram velike, živopisne pozadine, što je idealno za snimanje pejzaža i vlogova sa putovanja.

Zahvaljujući dizajnu koji može da se uvuče, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM je mali i lagan ultraširoki zum objektiv koji je težak svega 150 g. Za fotografe pejzaža koji koriste fotoaparate APS-C formata sa EOS R sistemom, ovo je savršen dodatak objektivu RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, koji pruža besprekoran napredak u potencijalu širokougaonog zum objektiva.

Dodatne prednosti objektiva RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM obuhvataju optičku stabilizaciju slike u 4 koraka koja može da se koristi sa bilo kojim Canon fotoaparatom sa EOS R sistemom (možete ga koristiti i na kućištu punog formata u režimu isecanja APS-C). Kada je montiran na fotoaparate kao što je Canon EOS R7 koji ima IBIS, povećava se na efikasnost od 6 koraka, što vam omogućava da precizno snimate iz ruke u gotovo potpunom mraku. Takođe možete da pređete u režim ručnog fokusiranja i da snimate ekstremne krupne planove uz makro uvećanje do 0,5x. Idealan je za isticanje sićušnih detalja, na primer jednog cveta, naspram prostrane pozadine.

Širokougaoni objektivi mogu da snimaju prostrane pejzaže, ali i da preuveličavaju efekat perspektive, tako da sve osim oblasti u prednjem planu izgleda kao da brzo nestaje u daljini. Da biste dobili 3D prikaz sa širokougaonim pejzažima, često je najbolje da izaberete neke zanimljive objekte u prednjem planu, što će vam pomoći da pogled gledaoca uvedete u kadar. Uzak otvor blende od približno f/11 do f/16 proširuje dubinu polja, što vam omogućava da izoštrite ceo kadar, od objekata u prednjem planu do dalekog horizonta.

Najsvestraniji širokougaoni zum objektiv za pejzaže: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Duga ekspozicija osvetljenih lokvanja i cvetova, snimljena sa isključenom stabilizacijom u objektivu, pa svetla izgledaju zamućeno.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM ima 5,5 koraka stabilizacije za snimanje iz ruke. Ova slika pri slabom osvetljenju je snimljena sa isključenom stabilizacijom. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri 15 mm, 1/5 s, f/8 i ISO 400.

Duga ekspozicija osvetljenih lokvanja i cvetova, snimljena sa uključenom stabilizacijom u objektivu, pa svetla izgledaju oštro.

Kada je optička stabilizacija slike uključena, jasno možete da vidite razliku u jasnoći slike. Stabilizacije slike u objektivu funkcioniše u kombinaciji sa stabilizacijom u telu fotoaparata EOS R6 kako biste dobili još bolje rezultate. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri 15 mm, 1/5 s, f/8 i ISO 400.

Teško je pronaći svestraniji model od širokougaonog zum objektiva Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM na fotoaparatu punog formata bez ogledala. Za razliku od mnogih širokougaonih zum objektiva, ovaj objektiv je osvežavajuće kompaktan i lagan, sa težinom od samo 390 g, i pruža savršen opseg žižnih daljina za fotografisanje pejzaža. Pored toga što pruža zadivljujuće širok maksimalni ugao gledanja, tu je i mogućnost makro snimanja od 0,52x za snimke izbliza i 5,5 koraka stabilizacije slike, što garantuje oštre snimke iz ruke čak i pri slabom osvetljenju.

Za APS-C DSLR fotoaparate, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM predstavlja podjednako savršen izbor, a ako ste novi u svetu fotoaparata bez ogledala, ovaj objektiv možete da koristite i na fotoaparatima poput Canon EOS R10 pomoću Canon adaptera za montiranje EF-EOS R.

Objektivi sa fiksnom žižnom daljinom za kreativnu pejzažnu fotografiju: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Polje belog cveća sa žutom sredinom raste u divljini. Planine i jezero su vidljivi u daljini.

Od širokougaonih snimaka do ekstremnih krupnih planova malih detalja u pejzažu, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM može da savlada svaki izazov i neverovatno je svestran za objektiv sa fiksnom žižnom daljinom. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/125 s, f/11 i ISO 100.

Krupni plan na kome je nekoliko belih cvetova sa žutom sredinom koji rastu u divljini. Cveće u prednjem planu je u fokusu, dok je ono u pozadini zamućeno.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pruža uvećanje od 0,5x pri najkraćem rastojanju za fokusiranje (14 cm), što reprodukuje male objekte u pola prirodne veličine na senzoru slike, dok 5 koraka stabilizacije slike smanjuje rizik od podrhtavanja fotoaparata. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/1.000 s, f/4 i ISO 100.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kombinuje korisni ugao gledanja sa velikim otvorom blende f/1,8. To može da pomogne u održavanju velikih brzina zatvarača čak i pri slabom osvetljenju ako želite da zamrznete pokrete zelenila i drugih elemenata pejzaža koji se pomeraju na vetru.

Veliki otvor blende takođe je dobar u kombinaciji sa veoma kratkom minimalnom razdaljinom za fokusiranje objektiva, kako bi se dobila mala dubina polja. To može da bude odlično za snimanje malih zanimljivih objekata u pejzažu i njihovo izolovanje u odnosu na zamućenu pozadinu, uz zadržavanje svih prelepih boja u čitavom kadru.

Za umereniji ugao gledanja uz iste prednosti, ne treba da tražite dalje od Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Pruža potpuno prirodnu perspektivu prilikom snimanja pejzaža, a naročito je efektivan za ekstremne krupne planove prilikom snimanja iz ruke pošto možete da iskoristite prednost makro faktora uvećanja od 0,5x na objektivu. Veliki otvor blende f/1,8 takođe pruža malu dubinu polja za krupne planove, kako biste mogli efektivno da zamutite pozadinu.

Spektakularna lepota i dramatičnost predivnog pejzaža imaju zaista puno da ponude svakom fotografu. Uz odgovarajući Canon fotoaparat i objektive moći ćete da ga zabeležite u punom sjaju.

Napisao Metju Ričards

Srodni proizvodi

Srodni članci

Izazov objektiva za pejzaže

Profesionalni fotograf Veriti Miligan deli svoje iskustvo fotografisanja kreativnih pejzaža pomoću dva lagana objektiva.

Najbolji saveti za pejzaže

Otkrijte tehnike za snimanje koje će vam pomoći da prenesete pejzažne fotografije na viši nivo.

Saveti za fotografisanje morskih pejzaža

Saznajte kako da pomoću naših profesionalnih saveta snimate zadivljujuće fotografije morskih pejzaža.

Savršeni saputnik

Profesionalni fotograf Martin Bisig putuje u Sri Lanku sa fotoaparatom EOS R10.