MAKRO FOTOGRAFIJA

Prepustite se detaljima: 4 tehnike za makro snimanje kod kuće

Vaš dom je prepun lako dostupnih prilika za kreativne snimke izbliza. Pronađite inspiraciju u detaljima u dnevnoj sobi, kuhinji ili na simsu.
Crno-beli krupni plan majke koja ljubi uspavanu bebu koju drži na ramenu.

Fotografisanje izbliza predstavlja odličan način za pokazivanje kreativnosti pomoću predmeta koje imate kod kuće. Bez obzira na to da li su u pitanju nabori na dlanovima novorođene bebe, fini detalji na listovima ili laticama kućnih biljaka ili balončići sapunice u sudoperi, otkrivanje malih stvari koje ste možda prevideli može da vam donese radost, inspiraciju i beskonačne nove perspektive za fotografisanje.

Zabava fotografisanja izbliza, odnosno makro fotografisanja, ne poznaje granice – možete da pronađete izvanredne subjekte u svakoj prostoriji u domu. Bez obzira na to kakav fotoaparat imate, možete da se približite i istražite zadivljujuće detalje. Standardni zum objektiv (ili objektiv koji se isporučuje sa fotoaparatom), pa čak i kompaktni fotoaparat, može da pruži prelepe fotografije. Šest fotografa ovde deli neke od malih, ali upečatljivih stvari koje su fotografisali kod kuće, a otkrivaju i šta ih je inspirisalo da pogledaju izbliza.

1. Zumirajte najbliže i najdraže

Krupni plan sa glavom bebe koja leži na leđima.

Fotograf Kejt Grej ovde je stavila novorođenče na krevet blizu prozora, kako bi iskoristila izvor prirodnog svetla. „Ovo je dobra osnova za visoke i niske uglove snimanja, a istovremeno zadržavate udoban položaj za bebu“, kaže ona. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa objektivom EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/320 s, f/2,8 i ISO 500. © Kate Gray Photography

„Slike svoje dece koje sam napravila kada su bila bebe inspirisale su me da fotografišem izbliza za druge porodice“, kaže porodični fotograf Kejt Grej. „Znam da se bez tih fotografija ne bih sećala savršenih jamica na buckastim prstima moje ćerke niti načina na koji bi se koža oko očiju mog sina naborala pri prvim osmesima bez zuba.“

Iako je namenski makro objektiv idealan za snimke izbliza, odlične rezultate takođe možete da postignete sa standardnim zum objektivom, pa čak i sa objektivom sa fiksnom žižnom daljinom. Na primer, objektiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM koji se isporučuje sa fotoaparatom, može da fokusira na razdaljini od samo 25 cm, što znači da savršeno može da kadrira najsitnije detalje.

Većina namenskih makro objektiva ima telefoto žižnu daljinu koja je savršena za izolovanje svakog elementa, a ako koristite zum objektiv, samo se setite da zumirate. Zatim postavite otvor blende na f/5,6 ili veći ako je dostupan, a stabilizaciju slike iskoristite za eliminisanje rizika od podrhtavanja fotoaparata. Na kraju kadrirajte i probajte što više da se približite subjektu. Izgubićete fokus ako pređete minimalnu razdaljinu za fokusiranje objektiva, pa će možda biti potrebno da se blago pomerate napred-nazad da biste precizno odredili poziciju.

2. Zabeležite finese prirode

Izuzetno uvećana slika snežne pahulje sa finim detaljima, nasuprot čupavog crnog materijala.

„Snimao sam pri f/8 i dao sam prioritet otvoru blende, pošto mi je bilo potrebno da bude mali kako bi veći deo pahulje bio u fokusu“, kaže fotograf Džejmi Spensli. „Zatim sam uskladio postavke kao da bih dobio skoro crnu sliku pri prirodnom svetlu tako što sam ISO podesio na 200, a brzinu zatvarača na 1/100 s. Zatim sam snimio nekoliko referentnih slika sa različitim snagama blica da bih video šta će mi dati finu ekspoziciju slike.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 80D sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Jamie Spensley

Krupni plan biljke potočarke sa kapljicom vode.

„Uvek sam primećivala male stvari, pa je prirodno što mi je makro fotografija postala omiljena“, kaže fotograf Agi Vojcik. „U proleće 2020. godine sam počela da uzgajam začinsko bilje i povrće i primetila sam kako prelepo izgleda zeleno lišće nakon što ga zalijem. Želela sam da uhvatim odblesak sunca u kapljici vode zato što sam znala da neće dugo ostati na listu.“ Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/250 s, f/8 i ISO 800. © Agi Wojcik

Makro može da otkrije nevidljiva prirodna blaga, od šare poput lavirinta na poleđini lista do jedinstvene složenosti savršeno formirane pahuljice. Fotografisanje izbliza vam daje prilike da zabeležite lepotu prirode bilo gde, uključujući onu na vašem simsu tokom hladnog, kišovitog dana.

Crna jakna bila je jedina pozadina koja je bila potrebna Džejmiju Spensliju da bi istakao zadivljujuće detalje bele pahuljice. Upečatljivo, umekšano svetlo je postigao pomoću makro difuzora. „U pitanju je kupa od belog materijala koja se postavlja sa prednje strane objektiva. Zatim je tu tunel od reflektivnog materijala koji se postavlja na blic i usmerava svetlo ka kupi. Krajnji rezultat je izuzetno umekšano svetlo, savršeno za makro.“

Za dodatne načine za pokazivanje kreativnosti sa svetlom pri snimanju izbliza, objektivi EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM i EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM imaju ugrađeno makro svetlo Macro Lite koje fotografima omogućava da se približe bez bacanja senke.

Fotograf Agi Vojcik koristila je scenski režim za snimanje izbliza kako bi snimila biljku potočarku u svom stanu. „To mi je omogućilo da ne brinem o postavkama i da se usredsredim na postizanje preciznog fokusa. Takođe sam koristila AF u tački i veoma praktičnu opciju za uvećavanje u režimu prikaza uživo. Nakon što sam videla koliko je dobro ispala fotografija, to me je inspirisalo da uzmem fotoaparat i da istražim druge subjekte koji me okružuju u domu.“

3. Pronađite neobično u običnom

Makro fotografija olovke koja crta liniju na papiru.

„Podesio sam relativno nisku ISO osetljivost pošto je bilo dovoljno svetla“, kaže fotograf Lukas Pilc. „Otvor blende je bio f/7,1, pa je bilo velikih oštrih oblasti, a brzina zatvarača je bila 1/100 s.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 250D pri 1/100 s, f/7,1 i ISO 800. © Lucas Piltz

Za mnoge umetnike, sve počinje sa skromnom olovkom, a snimanjem izbliza fotograf Lukas Pilc pronašao je način da istakne i prihvati svoju kreativnu stranu.

Lukas je odlučio da napravi niz snimaka radi postizanja veće dubine polja nego što bi uobičajeno bilo moguće. „Koristio sam stativ da bih izbegao podrhtavanje“, kaže on, „i fokusirao sam ručno zato što na taj način imam veću kontrolu i učim više. Započeo sam od prednje oblasti fokusa i išao sam ka zadnjoj.“ Nakon kadriranja, Lukas je snimio 40 verzija olovke, sve sa različitim žižnim tačkama, pre nego što ih je spojio.

Ova tehnika se zove slaganje fokusa, a podrazumeva spajanje niza slika sa različitim tačkama fokusa u softveru Digital Photo Professional kompanije Canon.

4. Pronađite apstraktnu perspektivu svakodnevnih stvari

Makro fotografija ulja u vodi koje stvara kružne kapljice ljubičaste boje.

Andrea Hant koristi jednostavne sastojke, kao što su ulje i voda, da bi kreirala nadrealan izgled na svojim apstraktnim slikama. Menjanjem količine ulja i postavljanjem različitih, šarenih predmeta ispod posude sa vodom dobijate beskonačne jedinstvene šablone i motive. Snimljeno pomoću Canon EOS 7D Mark II sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/100 s, f/10 i ISO 1.250. © Andrea Hunt

Krupni plan balončića od pene žute boje.

Tibo Tajpens koristi snagu geometrije kako bi probudio maštu gledalaca. „Koristio sam Canon EOS 7D Mark II i objektiv EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, uparene samo sa Speedlite blicem“, kaže on. „Slobodno mogu da zadržim ISO 100 sa brzinom zatvarača 1/400 s i otvorom blende f/2,8, da bi pozadina bila fino zamućena.“ © Tibo Tuypens

„Kao zauzeti zdravstveni radnik u prvim redovima borbe, fotografija mi služi kao sredstvo za produhovljenje, koje me čini srećnom i opuštenom u slobodno vreme“, objašnjava makro fotograf Andrea Hant. „Makro fotografija otkriva detalje koji se retko viđaju, a veliku količinu kreativnosti moguće je osloboditi u okviru doma ili bašte.“

Da biste reprodukovali Andreine nadrealne snimke, potrebna vam je staklena posuda za pečenje, izdignuta od poda na svim ćoškovima i napunjena vodom. Zatim dodajte ulje – postepeno, da biste mogli da eksperimentišete sa različitim količinama. Da bi ulju dodala primamljivu boju, Andrea ispod posude postavlja smartfon ili tablet sa slikom u boji na ekranu, ali možete da upotrebite karton ili tapete u boji.

Kada pravite snimak sa uljem čije kapljice se otkidaju, najlakše je da ručno fokusirate i da snimate u režimu prioriteta blende (Av). „Snimanje pri f/10 daje mi dovoljnu dubinu polja za pokrivanje sloja ulja bez dostizanja dna staklene posude“, kaže Andrea.

Istu tehniku možete da koristite za lakše obavljanje kućnih poslova. Fotograf Tibo Tajpens otkrio je da tečnost za pranje sudova može da proizvede prelepe geometrijske oblike jednostavnim dodavanjem nekoliko kapi u plitki sloj vode u posudi za pečenje.

Kao pozadinu, Tibo voli da koristi listove papira u boji. „Zatim koristim blic kako bih dobio refleksiju boja kroz vodu“, kaže on. „Ovo je odlično rešenje za kombinovanje boja i stvaranje prelaza.“

Da biste dobili balončiće, samo uzmite slamku i dunite u vodu – zatim se bacite na snimanje! „Šta god da postavite ispred objektiva, uvek dobijate kombinaciju oblika, tekstura i rasutog svetla“, kaže Tibo.

Napisao Fil Hol

Slični proizvodi

Srodni članci