Pogled odozgo: šest saveta za snimanje upečatljivih položenih kompozicija

Fotograf životnog stila i popularni TikTok-er Kris Prisli pokazuje kako da fotografisanje položenih kompozicija prenesete na nove nivoe.
Osoba koja pravi položenu kompoziciju sa ružičastim satom, sveskom, tastaturom i ružičastim makaronima na tanjiru.

Fotografisanje položenih kompozicija predstavlja kreativan način za isticanje raznih subjekata i proizvoda – od šminke i nakita do hrane i obaveštenja o prinovi. Blogeri i kreatori sadržaja na društvenim mrežama pružaju bogat izvor inspiracije za ovu vrstu fotografija, ali gde da počnete ako želite samo da dizajnirate i kreirate položene kompozicije i kako da budete sigurni da će se vaši snimci odozgo istaći na društvenim mrežama?

Zadržite stvari jednostavnim, predlaže komercijalni fotograf proizvoda i životnog stila Kris Prisli, koji živi od snimanja položenih kompozicija u sklopu svog dnevnog posla, a ima 54.000 pratilaca na Instagram-u i više od milion pratilaca na TikTok-u. „Manje je zaista više kada se radi o rekvizitima na fotografiji položene kompozicije, a ometajuća pozadina može da upropasti sliku.“

Dobra vest je da svi mogu da fotografišu položene kompozicije. Ne treba vam specijalna oprema – standardni objektiv koji se dobija sa fotoaparatom ili čak kompaktni fotoaparat predstavlja sve što vam je potrebno da isprobate ovu fascinantnu tehniku. U stvari, sve počinje sa olovkom i papirom, kako Kris objašnjava u prvom od šest saveta u nastavku.

1. Planirajte kompoziciju

Snimak odozgo crvenog i crnog sata postavljenog na bele kamenčiće, sa belim listovima i drugim belim rekvizitima koji su razbacani oko njega.

„Volim da radim sa temom boje prilikom snimanja položene kompozicije“, kaže Kris Prisli. „Počinjem tako što tražim naglašene boje na glavnom proizvodu. Kod ovog crvenog sata su urezi za brojeve istaknuti belom bojom, pa sam znao da će bela pozadina odgovarati. Nisam mogao da pronađem sve rekvizite koje sam želeo u beloj boji, pa sam ofarbao karabiner, kompas i veštačko lišće, da bih doprineo objedinjavanju cele slike.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/200 s, f/5,6 i ISO 100. © Chris Priestley

Kris počinje crtanjem rasporeda na listu papira kako bi lakše osmislio kompoziciju, zato što, kaže on, može biti prilično nezgodno da počnete od nule kada već postavite fotoaparat.

„Kada skiciram položenu kompoziciju, fokusiram se na to da budem siguran da je glavni objekat postavljen u položaj koji će učiniti da se istakne“, objašnjava on. „Pozadina i svi prateći rekviziti treba da upotpunjuju subjekat, bilo da je to estetski, po funkcionalnosti ili kroz životni stil ciljne publike.“

Mogućnost određivanja kada slika položene kompozicije postaje pretrpana i ometajuća dolazi putem proba i grešaka, dodaje Kris. On predlaže da sve postavljate u skladu sa glavnim objektom i pozadinom koju ste izabrali. „Volim da koristim pravilo trećina i da sliku podelim na devet polja. Zatim se uverim da svaki rekvizit ili element dizajna ima sopstveno polje.“

2. Stvaranje kolekcije rekvizita

LCD ekran Canon fotoaparata koji prikazuje položenu kompoziciju sa ružičastim satom i odgovarajućim ružičastim i belim rekvizitima.

„Volim da isečem rekvizite, tako da ne budu u potpunosti u kadru, poput tastature i sveske ovde“, kaže Kris. „Takođe sam želeo da rekviziti kreiraju oblike koji će voditi oko kroz slike, pa sam poravnao tastaturu, podlogu, svesku, olovku i sat kako bih to postigao.“ © Andy Holbrook / Chris Priestley

Položena kompozicija sa ružičastim satom i tastaturom, sveskom, olovkom, laticama i makaronima pažljivo raspoređenim oko njega – sve u ružičastoj i beloj boji.

„Ne volim da imam previše negativnog prostora, pošto samo narušava ravnotežu na slici“, kaže Kris. „Sa tastaturom u gornjem desnom uglu ove slike, želeo sam da pronađem nešto za donji levi ugao, čak i ako je u pitanju samo latica. To omogućava da ta oblast ne izgleda kao da je zaboravljena, a cela slika pruža osećaj „zaokruženosti“. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/200 s, f/8 i ISO 100. © Chris Priestley

Kris savetuje da nikada ne bacate rekvizite koje ste kupili za snimke položenih kompozicija. „Nikada ne znate kada će vam zatrebati“, kaže on. „Sada imam veliku kutiju rekvizita iz koje mogu da biram. Dobro je imati stvari spremne za korišćenje, samo da biste popunili prostore koji nisu kako treba.“

Međutim, umesto da čuvate veliki broj glomaznih pozadina, Kris preporučuje da koristite lagane, komercijalno dostupne fotografske pozadine. „Možete da kupite foto-ploče veličine A1 koje su dostupne u različitim stilovima, uključujući efekte drveta, mermera i kamena.“ On je to koristio za mermernu pozadinu na gornjim položenim kompozicijama sa satom.

Rekviziti na položenoj kompoziciji zaista pomažu da ispričate priču i date kontekst subjektu, prikazujući kome proizvod treba da pripada.

Bez obzira na rekvizite koje izaberete za fotografisanje položene kompozicije, Kris preporučuje da uvek budete sigurni da su besprekorno čisti. „Jedna stvar koju sam naučio u radu sa velikim klijentima je da ako imate mrlje ili prašinu ili nešto slično, fotografija će u suštini biti uništena. Bez obzira na to koliko je slika dobra, nesavršenstvo će prirodno privlačiti oko gledaoca.

„Ako na njima ima ogrebotina i oznaka, pokušajte da ih sakrijete drugim rekvizitima, a pre snimanja proverite da li je sve potpuno čisto“, nastavlja Kris. „Zaista ne želite da prolazite kroz svoje slike u postprodukciji i da ih sve čistite, zato što je to noćna mora.“

3. Podešavanje fotoaparata i postavke za položene kompozicije

Muškarac se priprema za snimanje crnog sata odozgo pomoću Canon fotoaparata na stativu. Veliko studijsko svetlo osvetljava kompoziciju.

„Držite zadnju stranu fotoaparata paralelno sa položenom kompozicijom“, kaže Kris. „Ako su stvari malo pomerene, slika će se izobličiti.“ Neki stativi imaju libele ugrađene u glavu stativa, što može da bude neverovatno korisno i da garantuje da će fotoaparat biti postavljen potpuno ravno. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Nije vam potrebna specijalna oprema za snimanje upečatljivih položenih kompozicija, ali stativ će držati fotoaparat na mestu dok organizujete rekvizite.

Kris koristi Canon EOS R5 i kaže da je njegova težina predstavljala prednost prilikom snimanja položenih kompozicija za ovaj članak. „To znači da nisam imao problema da ga nagnem preko stola. Sa težim fotoaparatom morao bih da dodam težinu stativu da bih sprečio da padne. Pokretni ekran sa promenljivim uglom omogućava mi da ga pomerim u položaj u kojem mogu da vidim i sliku.“

Kada je u pitanju izbor objektiva za položene kompozicije, Kris preporučuje standardni objektiv od 50 mm, kao što je Canon RF 50mm F1.2L USM. „Razlog zašto bih izabrao 50 mm umesto šireg objektiva je to što ne stvara izobličenja objektiva na razdaljinama sa kojih ćete snimati. Na primer, ako biste snimili položenu kompoziciju pomoću objektiva od 16 mm, dobili biste izobličenje perspektive po ivicama, koje ne izgleda dobro na snimcima proizvoda.“

Fotoaparat kao što je Canon EOS RP takođe je izvanredan izbor za ovaj tip slika, uparen sa objektivom koji se isporučuje u kompletu, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – to bi svakako pokrilo opseg od 50 mm i otvore blende koje Kris preporučuje ovde. Takođe možete da koristite kompaktni fotoaparat, kao što je Canon PowerShot G7 X Mark III , naročito ako imate ograničen budžet. Ima težinu od samo 304 g (sa baterijom i memorijskom karticom), ali uz neverovatni senzor od 20,1 MP beleži mnogo detalja.

Iako će mali otvori blende, kao što su f/16 i f/22, omogućiti da veći deo položene kompozicije bude oštro fokusiran, Kris obično koristi postavke otvora blende između f/5,6 i f/8. „Ne volim da idem više, jer će u suprotnom previše slike biti detaljno prikazano“, kaže on. „Volim da kreiram malo više dubine, tako da iako još uvek možete jasno da vidite šta je pozadina, ona je malo izvan fokusa – što će prirodno privući pogled na glavni subjekat.“

4. Osvetlite konfiguraciju pod uglom od 45°

Muškarac potpuno obučen u crno podešava veliko studijsko svetlo u kuhinji.

Kada je u pitanju osvetljenje za slike odozgo, Kris preporučuje upotrebu jednog izvora svetla, bilo da je to studijsko svetlo poput onog na slici ili prirodno svetlo sa prozora. „Prirodno svetlo je zaista dobro za snimanje svetlih i sanjivih slika“, kaže on. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Fotograf koristi aplikaciju Canon Camera Connect na smartfonu za snimanje slike crvenog sata okruženog opremom za penjanje.

Kris je koristio aplikaciju Canon Camera Connect za pravljenje snimaka. „Očigledno, kada napravim položenu kompoziciju, ne želim da je pomeram“, kaže on. „Korišćenje aplikacije mi je omogućilo interakciju sa fotoaparatom bez dodirivanja. Mogao sam da promenim otvor blende i brzinu zatvarača, da aktiviram okidač, kao i da zumiram kako bih proverio sliku visoke rezolucije.“ © Andy Holbrook / Chris Priestley

Kada je u pitanju osvetljenje, Kris preporučuje da ostane relativno osnovno. „Većinu projekata snimam sa jednim svetlom koje je postavljeno pod uglom od 45°, horizontalno i vertikalno od subjekta. To obično daje zaista lepo svetlo na slici.

„Postoji mnogo različitih tipova osvetljenja koje možete da koristite“, nastavlja on. „Pošto radim na komercijalnom nivou, obično koristim studijska svetla jer pomoću modifikatora mogu da oblikujem i umekšavam svetlo. Neprekidno osvetljenje takođe predstavlja odličnu opciju zato što možete da vidite gde senke padaju, što znatno olakšava raspoređivanje rekvizita u položenoj kompoziciji.“

Canon Speedlite, kao što je Canon Speedlite EL-1, uz daljinsko okidanje pomoću predajnika Canon Speedlite ST-E3-RT V2, takođe pruža kreativnu kontrolu nad osvetljenjem položene kompozicije, naročito kada se koristi sa kišobranom ili navlakom za umekšavanje svetla radi rasprostiranja svetla.

Pored toga, kaže Kris, možete da koristite i prirodno svetlo. Često je najbolje snimati po oblačnom danu umesto po jakom suncu, pošto oblaci deluju kao prirodni difuzori i umekšavaju svetlo. „Ako položenu kompoziciju postavite pod uglom od 45° u odnosu na prozor“, kaže Kris, „u suštini ćete dobiti isti rezultat kao i pomoću veštačkog osvetljenja.“

5. Prilagodite raspored različitim društvenim mrežama

Krupni plan položene kompozicije sa crnim satom i crnom narukvicom postavljenom sa obe strane, na pozadini od izlomljenog kamena.

Za većinu fotografija položenih kompozicija, Kris voli da kadrira finalnu sliku u fotoaparatu. Međutim, za ovaj ćudljivi kadar sa kamenom, snimio je malo šire, pa je imao prostora za naknadno isecanje slike. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/100 s, f/8 i ISO 100. © Chris Priestley

Slika odozgo crnog sata i dve crne trake na krhotinama kamena. Fotoaparat na stativu je vidljiv u prednjem planu.

Kris je prvobitno planirao da koristi podlogu od kamena kao pozadinu ove položene kompozicije, ali to nije bilo dovoljno zanimljivo. Zato je razbio čekićem i rasporedio krhotine pre nego što je praznine popunio crnim šljunkom za akvarijum. Pri pozicioniranju i premeštanju predmeta preporučuje korišćenje lepljive trake. „Definitivno je vaš prijatelj kada se radi o položenim kompozicijama i fotografisanju proizvoda. Kada napravim pozadinu, volim da postavim glavni objekat pre ukrašavanja ostatka rasporeda. Da bih bio siguran da će ostati na mestu, koristim diskretan komad trake.“ © Andy Holbrook / Chris Priestley

„Jedna od stvari koja mi se sviđaju kod modela Canon EOS R5 je to što ima veliki broj megapiksela, pa mogu da isecam bez gubitka kvaliteta na slici“, kaže Kris. Međutim, takođe ističe da društvene mreže imaju različite zahteve za veličinu i specifikacije slika. Umesto snimanja jedne položene kompozicije i jednostavnog isecanja asortimana alternativnih slika iz nje u softveru za uređivanje, Kris predlaže da izdvojite vreme i prilagodite kadar za svaku vrstu onlajn upotrebe.

„Snimam u razmeri 3:2 zato što se položene kompozicije obično koriste za slike na blogu ili veb stranici“, objašnjava on. „Ali jedna stvar koju bih uzeo u obzir je to da ako ćete sliku prilagođavati za različite društvene kanale, kao što je 4:5 za Instagram, pa čak i 9:16, onda ćete morati da promenite raspored rekvizita. Takođe bih preporučio da uklonite neke rekvizite, zato što ćete raditi sa mnogo manjim prostorom.“

6. Eksperimentišite sa pokretnim elementima

Ako zaista želite da pomerite granice kada su u pitanju položene kompozicije, možete da eksperimentišete sa kretanjem, kao što je Kris uradio na slici iznad. Da biste postigli ovaj zadivljujući efekat, preporučuje odvojeno snimanje pokretnih elemenata, umesto da pokušavate da zabeležite sve na jednom snimku. Pogledajte još njegovih radova na TikTok-u.

Muškarac podešava fotoaparat na stativu koji je okrenut nadole i snima ružičasti sat na kružnoj beloj ploči sa ružičastim laticama koje padaju okolo.

„Postavio sam narukvicu sata i rasporedio sve latice oko nje, a zatim sam polako ispuštao latice dok sam snimao seriju slika“, objašnjava on. „Zatim sam isekao svaku laticu koja mi se svidela u softveru Adobe Photoshop i kreirao kompozitnu sliku. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Fotoaparat na stativu okrenut nadole radi fotografisanja položene kompozicije sa ružičastim satom na kružnoj beloj ploči sa ružičastim laticama koje padaju svuda okolo.

Dodavanje pokreta u položenu kompoziciju predstavlja odličan način da je učinite dinamičnijom. Jednostavan način za dodavanje pokreta predstavlja dodavanje i sklanjanje rekvizita, tako da konačni video prikazuje proizvod koji se pomera ili nestaje. © Andy Holbrook / Chris Priestley

„Jedna od prednosti kreiranja kompozitnog materijala u softveru Photoshop je to što sam mogao da stavim latice na različite slojeve“, nastavlja Kris. „Nakon toga sam mogao da prebacim te slojeve u Adobe After Effects, gde sam dodao virtuelni fotoaparat. Zatim sam fotoaparat pomerao kroz te slojeve ka satu, kako bih dobio 3D efekat koji vidite ovde.“

Ako želite da stvari budu jednostavne, možete da pokušate da snimite pokretne elemente u pravom položaju na jednoj slici. To će zahtevati malo proba i grešaka, pa fotoaparat postavite u neprekidni režim snimanja i snimajte u rafalima prilikom dodavanja kretanja. Da biste oživeli slike, pokušajte da ih kombinujete u animiranu GIF datoteku pomoću programa Adobe Photoshop ili željenog uređivača slike.

Dobili ste inspiraciju? Isprobajte položenu kompoziciju i podelite svoje rezultate sa heš oznakom #FreeYourStory, a označite @canonemea.



*Adobe, After Effects, Lightroom i Photoshop su registrovani zaštićeni trgovački znakovi ili zaštićeni trgovački znakovi kompanije Adobe u Sjedinjenim Američkim Državama i/ili u drugim zemljama.



Napisao Markus Hokins

Slični proizvodi

Srodni članci

Eksperimentišite sa sedam različitih stilova

Usmerite fotografisanje u novim pravcima i pravite izvanredne slike tako što ćete svaki dan isprobati novi stil.

3 dodatka za fotografisanje iz domaće radinosti

Sami napravite navlaku za umekšavanje, cev za usmeravanje svetla i mekanu podlogu za stabilizovanje fotoaparata.

Kako da unapredite fotografisanje proizvoda

Otkrijte kako je vlasnica nagrađivanog malog preduzeća Sofi Selu upotrebila fotografisanje proizvoda u svoju korist.

Napravite kućni studio

Otkrijte kako da kreativno koristite blic i da snimate zadivljujuće portrete uz mali budžet.