Kako da uređujete pejzažne fotografije za štampu

Nekoliko pažljivih popravki može da vam pomogne da na najbolji način iskoristite svaku pejzažnu fotografiju koju želite da odštampate. Evo šta je potrebno da znate.
Slika močvarnog pejzaža pre/posle, neuređena sa leve strane i crno-bela sa desne strane.

Pejzažna fotografija je idealna za kreativno štampanje. Bez obzira na to da li želite da zabeležite živopisne boje zalaska sunca na sjajnom papiru ili želite da pravite crno-bele umetničke otiske, ako to uradite samostalno, možete da kontrolišete svaki korak procesa.

Pravljenje velikih otisaka vam omogućava da vidite sve detalje pejzaža koje ste zabeležili, a A3+ foto-štampač, kao što je Canon PIXMA iP8750, omogućava vam da to lako obavite kod kuće uz odlične rezultate. Uz FINE tehnologiju glave, koja pruža rezoluciju do 9600 tpi, i napredni sistem mastila sa 6 boja (uključujući sivo mastilo) za izvanredne fotografije u boji i crno-bele fotografije, Canon PIXMA iP8750 može da napravi širok asortiman umetničkih dela za kačenje na zid.

Snimanje u RAW formatu će vam omogućiti da na najbolji način iskoristite mogućnosti štampača, uz fleksibilnost doterivanja pejzažnih fotografija nakon snimanja – bez opadanja kvaliteta. Pomoću softvera za obradu RAW datoteka, kao što je Canon Digital Photo Professional (DPP) ili Adobe® Lightroom®, možete da podesite ekspoziciju, boje i oštrinu fotografija u skladu sa izabranim medijem za štampu.

Balans bele

Snimak ekrana softvera Canon Digital Photo Professional na kojem je prikazana noćna slika gradskog pejzaža pre/posle, neuređena sa leve strane i sa primenjenom plavom senkom sa desne strane.

Korišćenjem unapred podešene postavke balansa bele Volfram u softveru Canon DPP ili ručnim podešavanjem niske temperature boje dodajete kul plavu senku slikama snimljenim pod prirodnim svetlom.

Jedna od najvažnijih alatki za dobijanje tačnih boja na otiscima pejzaža je kontrola balansa bele. To vam omogućava da uklonite sva preklapanja boja usled različitih vrsta osvetljenja, odnosno da dodate preklapanje boja kako biste izmenili atmosferu scene. Balans bele možete da podesite na fotoaparatu, ali snimanje u RAW formatu vam omogućava da ostavite opcije otvorene i da odluke o ovoj postavci donosite prilikom obrade slika.

U softveru za obradu RAW datoteka možete da birate iz asortimana unapred podešenih postavki balansa bele, kao što su Dnevno svetlo, Oblačno i Senka. Pored toga, možete da koristite klizače za temperaturu boje da biste doterali balans bele ili da izaberete pipetu i da kliknete na bilo koju belu ili sivu oblast slike.

Stil slike

Snimak ekrana softvera Canon Digital Photo Professional na kojem su prikazane dve verzije pejzažne slike polja, neuređena sa leve strane i verzija sa primenjenim stilom slike Nostalgija sa desne strane.

Odavde možete da preuzmete dodatne stilove slike koje ćete koristiti u softveru DPP ili na EOS fotoaparatu, uključujući Jesenje nijanse, Sumrak i Nostalgija.

Još jedna prednost snimanja u RAW formatu je u tome što možete da eksperimentišete sa različitim postavkama stila slike prilikom obrade datoteka u softveru DPP.

Stil slike Pejzaž biće vam prvi izbor, pošto je napravljen tako da ističe živopisno plavo nebo i upečatljivo zelenilo na klasičnoj slici pejzaža. Međutim, za neke pejzaže bolji izbor će biti alternativni stil slike, kao što je Monohromatski, Fini detalji, pa čak i Portret.

Možete dodatno da podesite kontrast, oštrinu i druge parametre u skladu sa scenom. Možete čak i da napravite sopstvene unapred podešene postavke pomoću softvera Canon's Picture Style Editor.

Nivoi i krive

Snimak ekrana softvera Canon Digital Photo Professional na kojem su prikazane dve verzije pejzažne slike polja prekrivenog vodom, neuređena verzija sa leve strane sa crvenim preklopom, koja prikazuje čisto bele istaknute delove, i verzija sa desne strane, sa podešenim kontrastom.

Da biste izbegli greške sa eksponiranjem, aktivirajte upozorenja za uklanjanje istaknutih delova i senki u softveru DPP. Time ćete slici dodati preklop u boji, čime se prikazuje koje oblasti će biti čisto crne (prikazano plavom bojom), a koje će biti čisto bele (prikazano crvenom bojom).

Pejzažne fotografije često su pogodne za podešavanje kontrasta radi isticanja veće količine detalja u tamnim i svetlim oblastima. Alatke Nivoi i Krive daju vam kontrolu nad tim kako se senke, srednje nijanse i istaknuti delovi prikazuju na odštampanoj slici.

Te alatke mogu da imaju različite nazive u različitim softverima za obradu RAW fotografija. U softveru DPP, koristite tablu Podešavanje game da biste promenili nivoe. Na njoj su dostupne tri vertikalne linije koje možete da koristite za menjanje tačke crne, srednjih nijansi i tačke bele na slici. U softveru Adobe® Lightroom® možete da postignete slične rezultate pomoću klizača Crna, Senke, Istaknuto i Bela.

Manipulisanje krivom nijansi omogućava vam da povećate ili smanjite osvetljenost u određenim tačkama za ceo dinamički opseg, za dodatno segmentiranu kontrolu. Kriva nijansi u obliku slova S obično povećava kontrast, za upečatljiviji otisak. Da biste to postigli, kliknite na sredini dijagonalne linije da biste odredili srednju tačku, pa levu stranu grafikona povucite nadole da biste potamnili senke. Desna strana će se automatski pomeriti nagore, čime se dobijaju svetliji istaknuti delovi.

Pratite histogram tokom podešavanja. Ako je leva ili desna ivica isečena, izgubićete detalje u tim oblastima prilikom štampe.

Posvetljavanje i potamnjivanje određenih delova

Snimak ekrana softvera Adobe® Lightroom® na kojem je prikazan pejzaž obale sa maskom za izbor, koja ukazuje na to gde se primenjuje posvetljavanje.

Možete da aktivirate masku za izbor kada koristite četkicu za podešavanje u softveru Adobe® Lightroom®, što vam omogućava da jasno vidite gde primenjujete posvetljavanje, potamnjivanje i druga doterivanja.

Pored uređivanja koje utiče na celu sliku, možete da kreirate dinamičnije otiske podešavanjem određenih oblasti.

Tehniku posvetljavanja i potamnjivanja određenih delova lako možete da primenite na digitalne slike pomoću softvera za uređivanje, kao što je ilustrovano iznad. U pitanju je posvetljavanje i potamnjivanje određenih oblasti slike sa ciljem njihovog isticanja.

U softveru DPP, možete da koristite karticu Podešavanje određenih oblasti u paleti alatki da biste doterali osvetljenost, kontrast, nijansu i zasićenost određenih delova pejzaža.

Spajanje ekspozicija

Snimak ekrana softvera Adobe® Lightroom® sa dve slike vodenog pejzaža. Filter za digitalno nijansiranje se primenjuje na verziju sa desne strane.

U softveru Adobe® Lightroom® možete da primenite filter za digitalno nijansiranje kako biste potamnili svetlo nebo. Pored toga, možete da spojite dve ekspozicije u softveru za uređivanje fotografija, kao što je Adobe® Photoshop®.

Ponekad dinamički opseg scene može da bude preveliki da bi fotoaparat zabeležio detalje neba i pejzaža.

Takođe možete da kreirate dve različite verzije slike od jedne RAW datoteke: jednu sa pravilno eksponiranim nebom i drugu sa pravilno eksponiranim pejzažom. Sliku sa pravilno eksponiranim nebom zatim možete da postavite preko slike sa pravilno eksponiranim prednjim planom u softveru Adobe® Photoshop® ili željenom uređivaču fotografija.

Izoštravanje

Snimak ekrana softvera Adobe® Lightroom® sa slikom litica na obali. Alatka za izoštravanje izlaza se koristi za izbor tipa papira.

Ako izvezete sliku iz softvera Adobe® Lightroom®, možete da izaberete tip papira i nivo oštrine pomoću opcije Izoštravanje izlaza.

Poslednja faza uređivanja je da izoštrite pejzaž za štampanje. Potrebno je da primenite viši nivo izoštravanja za otiske fotografija u poređenju sa slikama koje delite onlajn – razlozi za to su razdaljina sa koje se gleda i preklapanje tačaka prilikom štampanja, što može da dovede do smanjivanja oštrine. Mali otisci često zahtevaju više izoštravanja od velikih otisaka, zato što mogu da izgledaju zamućenije kada se smanje. Medij za štampu takođe pravi razliku, pa sjajni otisci obično zahtevaju manje izoštravanja od mat papira i umetničkih medija.

Pravite probne otiske

Snimak ekrana softvera Adobe® Lightroom® na kojem je prikazano više varijacija slike transmisionog tornja u polju uljane repice, svaka sa različitim postavkama boja i kontrasta.

Koristite funkciju za pravljenje softverskih probnih otisaka u softveru da biste bolje predvideli kako će boje i kontrast izgledati prilikom štampe, pa napravite probni otisak sa varijacijama slike da biste videli koja vam se više sviđa.

Otisci fotografija uvek izgledaju malo drugačije u odnosu na sliku koju vidite na monitoru, pa je dobra ideja da pravite male probne otiske kako biste bili sigurni da ste postigli željeni rezultat uređivanjem. Idealno je da ih proverite na mestu gde će finalni otisci biti izloženi, pošto osvetljenje i boja zida utiču na percepciju slike.

Sa rastom pouzdanja u vezi sa kućnim štampanjem, rašće i vaše ambicije. Prelaskom na napredniji štampač, kao što je Canon PIXMA PRO-200 sa 8 boja, dobićete još više kreativnih opcija, poput štampanja panoramskih pejzažnih fotografija. Canon PIXMA PRO-200 takođe je kompatibilan sa softverom Canon Professional Print & Layout, koji može da simulira izgled različitih papira i mastila na ekranu.

Napisao Markus Hokins

* Adobe® i Lightroom® su registrovani zaštićeni trgovački znakovi ili zaštićeni trgovački znakovi kompanije Adobe u Sjedinjenim Američkim Državama i/ili u drugim zemljama.

Slični proizvodi

Srodni članci

Uređivanje fotografija za štampanje

Unapredite odštampane fotografije uz naš postupni vodič za uređivanje radi štampanja i najbolje postavke za štampanje koje možete da koristite.

Slaganje fokusa za početnike

Fotograf Met Dugi objašnjava kako alatke za slaganje fokusa kompanije Canon mogu da vam pomognu da pravite makro snimke i pejzaže sa oštrinom od prednjeg do zadnjeg plana.

Uređivanje RAW slika u softveru DPP

Otkrijte kako da uređujete, doterujete i poboljšavate RAW fotografije pomoću softvera DPP kompanije Canon.

Kako da snimate vremenske naslage

Naučite kako da postavite celodnevno snimanje za ubrzani protok vremena i da kreirate zadivljujuće vremenske naslage koje na jednoj slici pokazuju protok vremena.