Najbolji saveti za urbanu i gradsku fotografiju

Kreirajte zadivljujuće gradske pejzaže i urbane scene – ovo su svi potrebni saveti, tehnike i inspiracija.
Pogled iz ptičije perspektive na grad noću, sa mnoštvom zgrada osvetljenih pod tamnoplavim nebom prošaranim roze bojom.

Gradovi su magična mesta puna energije. Ljudi, zgrade, reke i raznolike ulice u njima pružaju neograničene prilike za fotografisanje. Zašto ne biste uzeli fotoaparat i otišli da istražite grad u svojoj blizini? Sastavili smo neke od najboljih saveta koji će vam pomoći da snimite fotografije na koje ćete biti ponosni. Nastavite da čitate i naučite kako da poboljšate kompoziciju, da izađete na kraj sa svetlom koje slabi i da ispričate svoju gradsku priču.

1. Oprema za urbanu fotografiju

Osoba drži Canon EOS M50 nisko uz tlo radi fotografisanja grada noću.

Ako isprobavate gradsko fotografisanje noću, elektronsko tražilo fotoaparata bez ogledala može da bude neprocenjivo – pokazaće vam tačno kako je eksponiran snimak i ažuriraće prikaz kako budete obavljali podešavanja. Na DSLR fotoaparatu, zadnji ekran može da vam pomogne da procenite postavke ekspozicije, uz svetliji prikaz scene.

Canon EOS M6 Mark II na pločniku snima grad noću.

Neposredno pre svitanja ili posle zalaska sunca, „plavi sat“ sumraka je odlično vreme za snimanje gradskih pejzaža. Kvalitet svetla obično je nadrealan, a ulice su često manje užurbane. Kod većine objektiva, postavka otvora blende od oko f/11 do f/16 pretvara svetle tačke u tragove.

Iako je moguće koristiti bilo koji Canon fotoaparat za urbanu fotografiju, fotoaparati sa izmenjivim objektivima pružaju najveću svestranost. Takođe, manje je često bolje, pošto diskretni pristup može da doprinese pravljenju spontanih snimaka gradskog života dok ljudi idu svojim poslom. Canon fotoaparati iz serije EOS M bez ogledala, kao što je EOS M50 Mark II, naročito su kompaktni i nenametljivi.

Mnogi fotografi vole objektive sa fiksnom žižnom daljinom od 35 mm zbog malog, laganog profila i vidnog polja koje, iako je dovoljno široko da dosta stane u kadar, ostaje relativno bez bačvastog izobličenja u odnosu na ultraširokougaone objektive. Maleni „pljosnati“ objektiv Canon EF-M 22mm f/2 STM apsolutno je idealan, sa „efektivnom“ žižnom daljinom od 35,2 m u uslovima punog formata. Objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM daje standardniju perspektivu, a veliki otvor blende je odličan za izolovanje objekata u odnosu na zamućenu pozadinu. Ako tražite svestranost, Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM je širokougaoni objektiv sa ugrađenim makro funkcijama. Međutim, nije stvar samo u objektivima sa fiksnom žižnom daljinom – kompaktni Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM takođe pruža odličnu svestranost kao širokougaoni zum objektiv.

Za korisnike DSLR fotoaparata, lagani Canon EOS 250D ima pokretni ekran sa promenljivim uglom, idealan za snimanje neobičnih i uzbudljivih perspektiva. Takođe je dostupan na većini drugih aktuelnih Canon fotoaparata, uključujući sofisticiraniji, ali relativno kompaktni Canon EOS 850D, koji je pogodniji za fotografe entuzijaste. Među idealne objektive za gradsku fotografiju za DSLR fotoaparate sa APS-C senzorom spadaju izuzetno tanki Canon EF-S 24mm f/2.8 STM i maleni ultraširokougaoni zumCanon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM – oba su odlična za smeštanje čak i najvećih zgrada u kadar.

Kada su u pitanju DSLR fotoaparati punog formata, kao što je Canon EOS 6D Mark II, Canon EF 35mm f/2 IS USM predstavlja najbolji izbor za snimanje gradskih pejzaža noću iz ruke, njegova optička stabilizacija u četiri koraka i veliki otvor blende f/2 koji omogućava da svetlo uđe kada je najpotrebnije. Za fotografe koji koriste fotoaparate bez ogledala, Canon EOS RP i Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM čine moćnu, ali kompaktnu kombinaciju. Impresivni ultraširokougaoni objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM predstavlja svestranu opciju za urbanu fotografiju, što vam omogućava da snimate široke gradske pejzaže i krupne planove arhitektonskih detalja zahvaljujući maksimalnom nivou uvećanja od 0,26x.

2. Urbana inspiracija

Mreža puteva noću sa prednjim svetlima automobila koja stvaraju jasno definisane svetlosne tragove.

Dugačke ekspozicije su idealne za pretvaranje noćnog saobraćaja u svetlosne tragove koji obične scene pretvaraju u opčinjujuće kreativne slike. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM pri 61 s, f/16 i ISO 400. © Lorenz Holder

Svi gradovi su istorijska i kulturna središta koja obuhvataju hiljade različitih priča. Dok istražujete grad, razmislite o tome koje priče vas najviše zanimaju, a zatim istražite malo detaljnije. Ignorišite poznate znamenitosti i pokušajte da pronađete jedinstvenu tačku fokusa koja će pozvati gledaoca u svet vaše fotografije.

Kretanje ljudi, robe ili transporta čini suštinu većine gradova. Da biste snimili grad u pokretu, pokušajte da ga istražujete peške dok ne naiđete na užurbanu raskrsnicu, a zatim se zaustavite i napravite nekoliko snimaka iz zanimljivog ugla.

Mnogi gradovi oživljavaju kada padne noć. Pokušajte da snimate noćne gradske pejzaže na mestima sa intenzivnim svetlom – na božićnoj pijaci u Pragu ili u londonskom Vest endu. Snimanje svetlosnih tragova takođe može da bude isplativo. Zašto ne biste pronašli visoko mesto, kao što je most ili krovna terasa i snimili ulicu ispod?

Neke od najupečatljivijih gradskih slika pokazuju kontraste – između starog i novog, mira i nesklada ili između kosmopolitskih zajednica grada. Pokušajte da zabeležite sopstveno tumačenje ove teme – na primer, možete da uočite nekoga ko meditira u užurbanom šangajskom parku, da snimite istorijsku londonsku zgradu koja je patuljasta u odnosu na novi oblakoder ili gužvu u hipsterskoj četvrti u Njujorku.

Mali detalji gradu daju identitet. Često su skriveni na običnim mestima, a snimanje ovih fascinantnih karakteristika može da pruži upečatljive fotografije. Razmislite o londonskoj kitnjastoj viktorijanskoj uličnoj rasveti, art-nuvo elementima na metro stanicama u Parizu ili o šablonima na prepoznatljivim pločicama trotoara u Lisabonu. Potražite male i jedinstvene detalje kada posetite sledeći grad i razmislite o zanimljivim načinima snimanja.

3. Najbolji režimi fotoaparata

Osoba u čizmama sa visokom potpeticom prolazi kroz baru noću, uz odraz narandžastog i plavog svetla na vlažnom trotoaru.

Pokušajte da izbegnete standardne turističke gradske snimke – isplati se biti kreativan i tražiti neobične perspektive koje dodaju interesovanje. Isprobajte snimanje iz zaista niskog položaja ili čak sa visokog položaja kako biste mogli da snimate preko zidova i drugih prepreka ili iznad gomile. Ekrani sa promenljivim uglom na mnogim Canon fotoaparatima savršeni su za ovaj pristup. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 28-70mm F2L USM pri 70 mm, 1/60 s, f/2,8 i ISO 1.000. © Lorenz Holder

Krupni plan bočne strane zgrade, uz metalni broj na vratima osvetljen zidnim svetlom iznad.

Nemojte uvek da pokušavate da sagledate širu sliku. Snimci sa detaljima mogu da ispričaju drugačiju, ali izuzetno efikasnu priču. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 35mm f/1.4L II USM pri 1/664 s, f/1,4 i ISO 400.

Po svojoj prirodi, gradovi su užurbana mesta, ali postoje periodi kada se tempo uspori, na primer kasno noću ili veoma rano ujutru. U ovo doba dana ćete morati da budete vešti u snimanju pri slabom osvetljenju. To znači male brzine zatvarača, visoke ISO postavke i tehnike stabilnog držanja fotoaparata.

Prva stvar koju treba zapamtiti prilikom snimanja fotografija pri slabom osvetljenju je sprečavanje potpuno automatskih postavki da koriste blic. To možete da učinite pomoću režima isključenog blica ili scenskog režima za snimanje noću iz ruke. U režimu isključenog blica fotoaparat će morati da prilagodi postavke radi snimanja slika bez blica. To će postići povećavanjem osetljivosti na svetlo (ISO osetljivost), smanjivanjem brzine zatvarača i otvaranjem blende objektiva.

Režim isključenog blica takođe predstavlja pravi izbor za snimanje fotografija u gradskim muzejima i na mestima gde nije dozvoljeno fotografisanje sa blicem, odnosno kada bi blic narušavao ambijent.

Mnogi fotoaparati kompanije Canon, kao što je Canon EOS RP, imaju scenski režim za noćno snimanje iz ruke koji omogućava snimanje brze serije od četiri slike, koje zatim kombinuje u jedan kadar, optimizovan za minimalno podrhtavanje fotoaparata. Pošto mnogo gradova ima ograničenja u vezi sa korišćenjem stativa, scenski režim za noćno snimanje iz ruke može da bude vaš put do oštrih snimaka u gradu noću.

Uvek je dobro da uz sebe imate objektiv sa fiksnom žižnom daljinom i širokim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM, pošto je odličan za snimanje pri slabom osvetljenju. Mali i lagan, ovaj neupadljivi objektiv pruža oštar kvalitet slike. Široki opseg postavki otvora blende objektiva sa fiksnom žižnom daljinom pruža fantastičnu kontrolu nad dubinom polja. Da biste na najbolji način iskoristili ove objektive, koristite režim prioritet blende (Av) i upravljajte dubinom polja od plitke do duboke, odnosno koristite režim prioriteta zatvarača (Tv) da biste kontrolisali način snimanja kretanja. Još jedna karakteristika ove vrste objektiva je to što morate da se pomerate kako biste se približili subjektu, umesto da zumirate, što znači da ćete često pronalaziti zanimljivije uglove za snimanje.

4. Tehnike gradske fotografije

Crno-bela slika neba ispunjenog neboderima i visokim zgradama.

Prelazak na monohromatski režim na fotoaparatu odličan je za naglašavanje senki, svetla i tekstura, uz uklanjanje raznobojnih smetnji. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 11-24mm f/4L USM pri 11 mm, 1/500 s, f/8 i ISO 100.

Turska pijaca u zatvorenom. Mala brzina zatvarača zamutila je masu naglašavajući koliko je scena užurbana.

Gradska fotografija je podjednako o ljudima koji žive u njima kao i o zgradama i znamenitostima. Snimljeno pomoću Canon EOS 60D (sada ga je nasledio Canon EOS 90D) sa objektivom Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM pri 49 mm, 2,6 s, f/16 i ISO 100.

Da biste bili spremni da snimate u svakom trenutku, morate da budete svesni kako se svetlo menja oko vas dok šetate gradom. Ako postane tamnije, planirajte da povećate ISO osetljivost, smanjite brzinu zatvarača ili da otvorite blendu. Ako postane svetlije, smanjite ISO osetljivost, povećajte brzinu zatvarača ili smanjite otvor blende. Na taj način će postavke fotoaparata biti blizu idealnih ako naiđete na spektakularnu scenu koju želite da snimite.

Koristite monohromatski stil slike na fotoaparatu da biste kreirali crno-bele slike u fotoaparatu. Pošto je suština crno-bele tehnike u senkama i svetlu, korišćenje monohromatskog režima pomoći će vam da uočite finese kontrasta. Slike će se prikazivati crno-belo na LCD ekranu, ali ako snimate u RAW formatu, možete da vratite sliku u boji tokom naknadne obrade na računaru.

Ako imate slobodnog vremena dok ste u nekom gradu, možete više puta da posetite lokaciju u različito doba dana, da biste zabeležili promene ljudi i svetla. Samo tri ili četiri slike snimljene u podjednako razmaknutim intervalima tokom dana mogu da pruže osećaj kako se grad menja.

Prilikom snimanja subjekata u pokretu, kao što su ljudi koji hodaju po mostu ili trgu, bolje je da držite fotoaparat nepomičnim i da isključite blic, uz izbor veće brzine zatvarača kako biste poboljšali pomeranje subjekta. Prilikom snimanja takve vrste slike, potražite površine i mesta na koja možete da postavite fotoaparat radi maksimalne stabilnosti. Probajte da eksperimentišete sa režimom prioriteta zatvarača (Tv). Kada podesite brzinu zatvarača, fotoaparat automatski balansira vrednost ISO osetljivosti i blende, što vam omogućava da istražite kreativnost.

Ako vam je potrebna dodatna pomoć i vodič dok ste u pokretu, aplikacija Canon Photo Companion sadrži veliku količinu personalizovanog sadržaja, izazove i inspiraciju, uz svu pomoć koja vam je potrebna da biste oživeli urbane avanture.

Napisao Metju Ričards

Srodni proizvodi

Srodni članci

Saveti za fotografisanje arhitekture

Uđite u svet fotografisanja arhitekture uz tehnike i uvide profesionalca.

Otkrijte apstraktnu uličnu fotografiju

Stvarajte neverovatnu umetnost od svakodnevnice pomoću ovih jednostavnih tehnika za nadrealnu urbanu sliku.

Saveti za urbanu kompoziciju

Vodič Paule Stopke za kadriranje upečatljivih snimaka zgrada i gradskih pejzaža.

Saveti za uličnu fotografiju

Ključni saveti za snimanje zadivljujućih uličnih fotografija sa fokusom na arhitekturu.