Od dece i kućnih ljubimaca koji se igraju u bašti do vodopada na pejzažima, akcionih sportova i šire – fotografija vam pruža priliku da beležite život u pokretu u jednom kadru.
Kao fotograf, imate dva glavna izbora. Možete da zamrznete akciju kako biste zabeležili najupečatljiviji trenutak ili da upotrebite funkciju za zamućivanje pokreta kako biste dobili osećaj kretanja i brzine. Vaš Canon fotoaparat koristi mnoštvo tehnologija koje možete da iskoristite za oba pristupa, kao što ćemo objasniti ovde.
FOTOGRAFISANJE POKRETA
Fotografisanje pokreta: kako da zabeležite kretanje na fotografijama
Uloga brzine zatvarača prilikom fotografisanja pokreta
Najvažniji faktor prilikom snimanja kretanja na fotografijama je upravljanje brzinom zatvarača na fotoaparatu. Dobra ideja je da testirate i eksperimentišete sa brzinom zatvarača dok ne pronađete ono što vam odgovara. Većina DSLR fotoaparata pruža maksimalnu brzinu zatvarača od 1/4.000 s ili 1/8.000 s, dok neki EOS fotoaparati bez ogledala pružaju opciju korišćenja elektronskog zatvarača za još veće brzine. Na drugom kraju skale, male brzine zatvarača omogućavaju prirodno zamućenje subjekata u pokretu, što može da bude veoma efikasno u kreiranju doživljaja kretanja.
Kako da podesite brzinu zatvarača za fotografisanje pokreta
Režim snimanja Tv (Time Value) kod DSLR i EOS fotoaparata bez ogledala kompanije Canon često se naziva režim prioriteta zatvarača. Odličan je za fotografisanje pokreta jer možete jednostavno da izaberete brzinu zatvarača koju želite da koristite, a sistem za merenje na fotoaparatu automatski će podesiti otvor blende radi postizanja odgovarajuće ekspozicije.
Međutim, u nekim uslovima veoma snažnog i slabog osvetljenja, dostupni opseg brzina zatvarača može da bude ograničen. To može da znači da kada snimate pri slabom osvetljenju, nećete moći da koristite dovoljno veliku brzinu zatvarača za zamrzavanje subjekta, odnosno da tokom svetlih dana ne možete dovoljno da produžite ekspoziciju da biste dobili kreativno zamućenje. Najlakši način za rešavanje ovog problema je da koristite režim Automatski ISO na fotoaparatu u kombinaciji sa režimom prioriteta zatvarača. Fotoaparat će zatim automatski podesiti osetljivost kako biste mogli da snimate pri tim velikim ili malim brzinama zatvarača.
Kako da zamrznete akciju
Brzina zatvarača od 1/250 s trebalo bi da bude dovoljno velika da zamrzne osobe koje hodaju, dok je 1/500 s bolje ako se subjekat kreće malo brže. Za brže objekte, poput automobila i ptica u letu, poželjne su brzine zatvarača od 1/2.000 s, 1/4.000 s ili veće. Važno je da eksperimentišete sa različitim brzinama zatvarača dok ne pronađete ono što funkcioniše – i ne zaboravite da se zabavite!
Mala deca i psi obično se kreću brzo i nepredvidivo, pa bi brzina zatvarača od 1/1.000 s trebalo da bude dovoljna, a otprilike ista brzina je pogodna za snimanje sportista.
Režim za snimanje dece i kućnih ljubimaca koji je često prisutan na PowerShot fotoaparatima koristi više kadrova za fokusiranje kako bi obezbedio da automatski fokus daje dobre rezultate, uz praćenje subjekata. Na EOS fotoaparatima koji nemaju režim za decu i kućne ljubimce, prebacite na Servo AF (uzastopni automatski fokus).
Scenski režim Sport dostupan je na većini Canon fotoaparata i predstavlja dobru početnu tačku za zamrzavanje brze akcije. Menja parametre snimanja na fotoaparatu kako bi se potencirale velike brzine zatvarača, kao i praćenjе subjekata u pokretu uz Servo AF i okidanje serije fotografija u režimu uzastopnog snimanja. Međutim, da biste dobili efekat zamućenja pokreta na sportskim fotografijama, bolje je da pređete na režim Tv (prioritet zatvarača) i da podesite željenu brzinu zatvarača.
Canon EOS R fotoaparati imaju funkciju Eye AF u režimu praćenja koja omogućava fotoaparatu da identifikuje i zaključa fokus na očima subjekta, što je pouzdan način za praćenje subjekta dok se kreće.
Kako da snimite zamućenost pokreta
Male brzine zatvarača i dugačka ekspozicija omogućavaju vam da kreirate efekat zamućivanja pokreta na fotografijama. I ovde brzina objekta u pokretu određuje koliko je potrebno da brzina zatvarača bude mala.
Brzina zatvarača od 1/30 s dobra je za bicikle, dok su brzine zatvarača između 1/60 s i 1/125 s dobre za automobile i motocikle. Ako želite da zamutite vodopad, najbolje je da izaberete relativno dugu ekspoziciju od 3–5 sekundi. Ovo takođe dobro funkcioniše za „zamućivanje“ osoba koje ne treba da budu na snimcima dok se šetaju i efikasno ih uklanja sa snimaka arhitekture snimaka, uličnih scena ili posećenih znamenitosti.
Pri jakom dnevnom svetlu možda će biti teško postići brzinu zatvarača koja je dovoljno dugačka da bi se dobila zamućenost pokreta, čak i ako koristite mali otvor blende. Da biste to prevazišli, možete da postavite ND (neutralna gustina) filter ispred objektiva kako biste smanjili količinu svetla koje pada na senzor, što vam omogućava da produžite ekspoziciju. U nekim slučajevima, ekspozicija može da ide preko 30 sekundi. U tom slučaju izaberite ručni režim fotoaparata i koristite postavku „Bulb“.
Kako da snimate pokrete uz ubrzani protok vremena
Kada imate kontrolu nad brzinom, zaista možete da pokažete kreativnost pomoću video zapisa. Fotografija sa ubrzanim protokom vremena podrazumeva snimanje određenog broja kadrova u redovnim intervalima radi postizanja efekta ubrzavanja kretanja ili vremena. Potrebno je da napravite niz slika u redovnim intervalima – saznajte više u našem vodiču za ubrzani protok vremena.
Fotoaparati kao što su Canon EOS 250D i EOS R, imaju ugrađen režim za snimanje video zapisa sa ubrzanim protokom vremena, kako biste još jednostavnije snimali upečatljive video zapise.
Kako da kreirate kretanje pomoću zamućenja pri zumiranju
Izaberite režim snimanja Tv sa bilo kojim DSLR fotoaparatom ili fotoaparatom bez ogledala i ciljajte na brzinu zatvarača od približno 1 do 4 sekunde. Zumirajte i automatski fokusirajte tako što ćete blago pritisnuti dugme zatvarača. Zatim do kraja pritisnite dugme zatvarača da biste započeli ekspoziciju, pa približno na polovini počnite da zumirate pomoću prstena za zumiranje na objektivu. Pokušajte da dovršite promenu postavke zuma kada se završi ekspozicija. Umesto toga, možete da počnete sa objektivom bez primenjenog zuma i da zumirate tokom ekspozicije.
Kako da snimate svetlosne tragove
Snimanje svetlosnih tragova napravljenih od strane vozila u pokretu predstavlja odličan način da prenesete doživljaj kretanja. U tami postoji mala šansa da dođe do prekomerne ekspozicije, pa možete da upotrebite „Bulb“ ekspoziciju i po potrebi ostavite zatvarač otvorenim nekoliko minuta da biste dobili mnogo svetlosnih tragova u kadru. Samo proverite da li je fotoaparat montiran na stativ ili drugi čvrsti oslonac bez vibracija.
Još jedan trik je u tome da koristite blic za osvetljavanje vozila u pokretu, pa je pored snimanja svetlosnih tragova, automobil, motocikl, voz ili čak bicikl lepo eksponiran. Biće potrebno da postavite blic na režim sa zadnjom zavesicom kako bi se blic aktivirao na kraju ekspozicije umesto na početku. Sa uobičajenom prednjom zavesicom, svetlosni tragovi će izgledati kao da se pružaju ispred vozila u pokretu, a ne iza njega.
Kako da koristite pomeranje pomoću fotoaparata
Kada radite sa manjim brzinama zatvarača radi zamućivanja pokreta, podrhtavanje fotoaparata je uvek prisutna opasnost, naročito kod telefoto objektiva, što za rezultat ima i zamućenu sliku glavnog subjekta. Stabilizacija slike može znatno da pomogne. Neki Canon IS (Image Stabilizer – Stabilizator slike) objektivi imaju automatsku detekciju švenkovanja, koja primenjuje korekciju samo u vertikalnoj ravni kada švenkujete horizontalno.
Drugi Canon IS objektivi imaju stabilizator slike sa dva režima, gde je režim 1 za statične snimke, a režim 2 za švenkovanje. Nekoliko objektiva, kao što su Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM i EF 70-200mm f/4L IS II USM, imaju čak i treći režim za stabilizaciju, koji je primenjuje samo tokom stvarne ekspozicije. To može da olakša praćenje objekata koji se nasumično kreću u tražilu.
Fotoaparati EOS R5 i R6 takođe imaju IBIS (stabilizaciju slike u telu). Ona može da funkcioniše u tandemu sa optičkim stabilizatorima slike objektiva, za još bolje performanse stabilizacije.
Pročitajte naše Savete za švenkovanje za akcione snimke da biste dobili više informacija.
Kako da dodate kretanje uz višestruku ekspoziciju
Određeni broj novijih EOS fotoaparata, uključujući Canon EOS 5D Mark IV i EOS R, ima opciju višestruke ekspozicije. Ovo možete da koristite u kombinaciji sa režimom uzastopnog snimanja, da biste u jednom kadru zabeležili više faza akcije. Dobićete najbolje rezultate ako postoji jasna razlika između subjekta i pozadine, na primer, sa svetlim subjektom u odnosu na tamnu pozadinu ili obrnuto. Više informacija potražite u našem vodiču Snimanje sa višestrukom ekspozicijom (dostupan je na odabranim jezicima).
Druga opcija je korišćenje spoljašnjeg blica. Canon Speedlite EL-100 ima prilagodljivi stroboskopski režim blica. Okidanje serije svetlosnih impulsa tokom duge ekspozicije može da snimi objekat u pokretu u nekoliko tačaka duž putanje, uz stacionarnu pozadinu.
Pomeranje fotoaparata radi dodavanja zanimljivosti
Filmovi mogu da izgledaju mnogo dinamičnije ako se krećete sa fotoaparatom tokom snimanja, umesto da stoji fiksiran na stativu. Mnogi DSLR fotoaparati i EOS M / EOS R fotoaparati bez ogledala kompanije Canon imaju Movie Digital IS. Ovo je namenski oblik elektronske stabilizacije slike, samo za snimanje filmova, koji može da poništi podrhtavanje fotoaparata i pruži mnogo stabilnije rezultate. Takođe može da funkcioniše zajedno sa optičkom stabilizacijom slike u objektivima, kao i sa stabilizacijom u telu kod fotoaparata EOS R5 i R6 kompanije Canon.
Napisao Metju Ričards
Slični proizvodi
-
DSLR fotoaparati
EOS 90D
Potpuno funkcionalni DSLR koji vas približava, omogućava vam da brže snimate i daje izvanredne slike od 32,5 MP. -
DSLR fotoaparati
EOS 850D
Napravite sledeći korak na polju kreativne kontrole, uz snimanje prelepih, detaljnih fotografija i zadivljujućih 4K filmova pomoću laganog i povezanog DSLR fotoaparata koji inspiriše i nagrađuje. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS RP
Mali, lagani i intuitivni fotoaparat punog formata bez ogledala, dizajniran za putovanja i svakodnevno fotografisanje. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R6
Šta god da snimate i kako god da snimate, EOS R6 vam omogućava da pokažete kreativnost na načine za koje niste verovali da su mogući. -
PROFESIONALNI BLIC
Speedlite EL-100
Jednostavan način za dodavanje svetla i postizanje prirodnih rezultata koji izgledaju kao da su snimljeni po dnevnom svetlu. -
RF objektivi
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Osnovni objektiv u profesionalnoj trojci zum modela, RF 70-200mm F2.8L IS USM predstavlja savršen izbor za reportaže, sport i putovanja.