Termin „bokeh“ predstavlja japansku reč koja znači „zamućenje“ i koristi se za opisivanje delova na fotografiji koji su izvan fokusa. „Bokeh“, koji se najčešće izgovara tako da se rimuje sa „OK“, najočigledniji je na fotografijama sa puno malih, svetlih istaknutih delova, kao što su ulična svetla noću. Međutim, ne odnosi se samo na upečatljive kružne istaknute delove, već na kvalitet svih zamućenih delova slike.
Šta je to „bokeh“ fotografija? Snimanje sa uključivanjem tih zamućenih oblasti jedan je od najprimamljivijih efekata koje je moguće postići u fotografiji. Omogućava vam da uklonite nagomilavanje koje odvraća pažnju, pažnju usmerava na važne delove slike i nepotrebne detalje pretvara u prelepo glatke boje i nijanse.
Pokažite kreativnost pomoću „bokeh“ fotografije
Iz tih razloga, „bokeh“ već dugo predstavlja jedan od najupečatljivijih vizuelnih trikova u arsenalu fotografa. U današnje vreme, smartfoni sa dva sočiva mogu da oponašaju „bokeh“, ali samo pomoću softvera. Sićušni objektivi i senzori u smartfonima čine nemogućim postizanje male dubine polja koja je potrebna za prirodni „bokeh“. U pitanju je optički efekat koji prirodno može da se javi samo sa bržim objektivima i većim senzorima na namenskim fotoaparatima, a ništa ne može da se poredi sa izgledom prave stvari.
Fotoaparati punog formata, kao što su Canon EOS R8 i EOS R6 Mark II idealni su za „bokeh“ fotografiju, ali tela sa senzorom APS-C formata, kao što su Canon EOS R100, EOS R50, EOS R10 i EOS R7 takođe mogu da budu izuzetno efektivna.
Ovde ćemo razmotriti neke od ključnih tehnika, veština sa fotoaparatom i opreme koja vam je potrebna da biste fotografije učinili još upečatljivijim pomoću primamljivog „bokeh“ efekta.
- Najbolji objektivi za „bokeh“
- Najbolje postavke fotoaparata za „bokeh“
- Podesite razdaljinu
- Podesite najbolju žižnu daljinu
- Kreiranje „bokeh“ efekta u prednjem planu
- Kreiranje „bokeh“ efekta u video zapisima
- Kako da dodate upečatljive „bokeh“ istaknute delove
- Kreiranje prilagođenih „bokeh“ oblika
- Snimajte „bokeh“ mrtve prirode
Najbolji objektivi za „bokeh“
Da biste snimili primamljiv „bokeh“, potreban vam je „brz“ objektiv, tj. onaj sa širokim maksimalnim otvorom blende, idealno f/2,8 ili širim (manji f-broj). To je jedan od glavnih razloga zašto bi u opremu trebalo da dodate brz objektiv sa fiksnom žižnom daljinom, čak i ako tu žižnu daljinu pokriva zum objektiv koji koristite.
Brzi objektivi sa žižnom daljinom od 50 mm ili većom obično su najbolji za „bokeh“ fotografiju, pošto zamućivanje pozadine može da bude zahtevnije sa širokougaonim objektivima. To je zbog toga što manje žižne daljine daju veću dubinu polja na bilo kojoj razdaljini fokusa i otvoru blende, što znači da će više scene od prednjeg plana do pozadine biti oštro prikazano, pa ćete dobiti manje „bokeh“ efekta.
Među najbolje opcije za ekonomične „bokeh“ objektive spadaju Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM. Ali nemojte da otpišete širokougaone objektive. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM zaista dobro funkcionišu za kreiranje „bokeh“ pozadine pri fotografisanju izbliza, pošto se dubina polja smanjuje sa manjim razdaljinama za fokusiranje.
Za izuzetno krupne planove, zaista mala žižna daljina daje minimalnu dubinu polja, čime se maksimalno povećava potencijal za „bokeh“, pa makro mogućnosti od 0,5x kod objektiva RF 85mm F2 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM dolaze do izražaja. Objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM takođe je dobra opcija za približavanje glavnom objektu u sceni i izolovanje u odnosu na zamućenu, ali prostranu pozadinu, zahvaljujući izuzetno širokom vidnom polju. To može da doda još jedan kreativni element kao opciju.
Uopšteno gledano, objektiv sa više krilaca blende daje primamljiviji kružni „bokeh“, pošto svaka tačka defokusiranog svetla odražava oblik blende. To nije problem ako snimate sa širom otvorenim objektivom, tj. sa maksimalnim otvorom blende (najmanji f-broj), koji će svakako biti kružni – ali to neće uvek biti slučaj. Možete da saznate koliko krilaca vaš objektiv ima u specifikacijama na Canon veb stranici. Sedam krilaca je odlično za primamljiv „bokeh“, ali je devet krilaca još bolje. Oba gore navedena makro objektiva imaju devet krilaca otvora blende, dok drugi imaju sedam.
Praktična alatka za biranje objektiva kompanije Canon omogućava vam da prilagodite preporuke za objektive na osnovu fotoaparata i žanra u kojem želite da snimate.
Najbolje postavke fotoaparata za „bokeh“
Izbor otvora blende ima veliki uticaj na izgled „bokeh“ efekta na fotografijama. Što je širi otvor blende (tj. što je manji f-broj), manja je dubina polja, što znači da će pozadina biti više zamućena. Probajte da snimate u režimu prioriteta blende (Av) ili u ručnom režimu i izaberite širok otvor blende (mali f-broj).
U režimu Prioritet blende (Av) takođe možete da podesite ISO na automatski, pa je to dobar način da na početku utvrdite da li je brzina zatvarača dovoljno velika za vaše potrebe. Osim toga, u ručnom režimu (M) sa automatskom ISO osetljivošću možete da podesite otvor blende i brzinu zatvarača, a da fotoaparatu ostavite da odredi odgovarajuću ISO osetljivost. Ključno je da odaberete širok otvor blende i brzinu zatvarača koja je dovoljno velika kako biste bili sigurni da će oblasti slike u fokusu biti oštre prilikom snimanja iz ruke (probajte vrednost oko 1/200 s).
Prilagodite razdaljinu za bolji „bokeh“
Povećavanjem razdaljine između subjekta i pozadine više ćete zamutiti pozadinu. Još jedan faktor je razdaljina između subjekta i fotoaparata. Što je objektiv bliže subjektu, manja je dubina polja. To znači da će oblasti u pozadini brže ispasti iz fokusa. Da biste zamutili veći deo slike, pomerite subjekat bliže fotoaparatu i dalje od pozadine.
Podešavanje najbolje žižne daljine za „bokeh“
Veća žižna daljina daje manju dubinu polja, što za rezultat može da ima izraženije zamućenje pozadine. Zbog toga telefoto zum objektivi mogu odlično da posluže za izolovanje subjekta i transformisanje pozadine u zamućenje bez detalja. Na primer, objektiv Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM može da pruži odličnu „bokeh“ pozadinu ako ga koristite prema dugačkom kraju opsega zuma, čak i ako je otvor blende manji na toj dužini. Ako želite da dobijete intenzivnije zamućenje i da unapredite „bokeh“, malo se udaljite i zumirajte (ili promenite objektiv) na veću žižnu daljinu.
Kako da kreirate „bokeh“ u prednjem planu
Najčešće o „bokeh“ efektu primarno razmišljamo kao o nečemu što se primenjuje na pozadinu, ali podjednako dobro može da se primeni na prednji plan kadra. Ako kadrirate tako da detalji izvan fokusa budu u prednjem planu, možete da usmerite pogled prema oštro fokusiranom subjektu. To može da podrazumeva približavanje fotoaparata zelenilu ili tlu kako biste kadrirali zamućeni prednji plan. Umekšani detalji poput ovih doprinose doživljaju dubine u sceni i predstavljaju odličan način za uvođenje smelih, zamućenih boja u kompoziciju.
Kako da kreirate „bokeh“ efekat u videu
Dubina je od ključne važnosti i u kompoziciji video zapisa, pošto gledaocu pomaže da se orijentiše u sceni. Uključivanje detalja izvan fokusa u prednjem planu i pozadini scene predstavlja odličan način da unapredite doživljaj dubine i da privučete pogled na kadar. Pored toga, istaknuti delovi sa „bokeh“ efektom podjednako prelepo izgledaju u videu i na fotografijama, uz dodatni bonus u vidu pomeranja. Farovi automobila, praznična svetla i druge svetle tačke izgledaju naročito prelepo kada se pretvore u blistave tačke upečatljivog „bokeh“ efekta.
Kako da dodate upečatljive „bokeh“ istaknute delove
Jedan od najupečatljivijih načina za primenu „bokeh“ efekta u fotografiji je da dodate male svetle tačke nasuprot tamne pozadine ili pri slabom osvetljenju. U pitanju je upečatljiv efekat koji možete da pronađete u raznim okolnostima, kao što je sunce koje sija kroz drvo, užurbana ulica po mraku, raznobojna vožnja u zabavnom parku ili sveće na torti. Ako sami želite da isprobate ovaj efekat, učinite to pomoću kompleta prazničnog osvetljenja. Postavite ih u pozadinu snimka, u prednji plan ili u oba istovremeno. Kada su izvan fokusa, praznična svetla se pretvaraju u primamljive „bokeh“ krugove.
Kako da kreirate prilagođene „bokeh“ oblike
Kada snimate sa širom otvorenim objektivom (na maksimalnom otvoru blende), trebalo bi da na slikama dobijete zaobljen „bokeh“, zato što je otvor blende okrugao. Oblik „bokeh“ efekta inače određuje broj krilaca blende na objektivu – uopšteno gledano, što je broj krilaca veći, blenda ostaje više kružna kako se otvara, pa je stoga i „bokeh“ zaobljeniji. U praksi to obično znači da su istaknuti delovi sa „bokeh“ efektom kružni ili šestougaoni – ako želite da vidite kojeg oblika će biti „bokeh“, skinite objektiv sa fotoaparata, okrenite ga prema svetlu i pogledajte kroz njega.
Ali zašto ne biste pokazali kreativnost i promenili oblik „bokeh“ efekta? To možete da postignete tako što ćete iseći šablon bilo kojeg oblika i fiksirati ga sa prednje strane objektiva. U ovom videu, jednostavni komad kartona transformiše „bokeh“ u mnoštvo raznobojnih zvezda i pahuljica.
Isprobajte: snimite mrtvu prirodu sa „bokeh“ efektom
Videli samo kako te svetle tačke izvan fokusa kreiraju primamljiv „bokeh“ ako snimate sa odgovarajućim postavkama. Evo jednostavne konfiguracije koju možete da isprobate kod kuće da biste kreirali mrtvu prirodu sa izraženim „bokeh“ efektom. Stavite predmet na površinu koja daje odraz, pa u pozadinu stavite zgužvano parče folije (ne previše zgužvano – nekoliko pritiskanja bi trebalo da bude dovoljno, kako bi rasipalo svetlo umesto da ga samo reflektuje). Uperite kućnu lampu u foliju, a drugo svetlo upotrebite da biste osvetlili subjekat (mi smo upotrebili LED tablu, ali će obična lampa završiti posao). Fotoaparat postavite blizu subjekta, podesite ga na režim prioriteta blende (Av) i izaberite širok otvor blende – idealno oko f/1,8 – pa snimajte iz niskog ugla da biste zabeležili prelepi zamućeni „bokeh“.
Napisali Džejms Paterson i Metju Ričards