Apstraktna slika je ona koja se, na prvi pogled, ne odnosi ni na šta u stvarnom svetu. Pravljenjem slika koje imaju labavu vezu sa realnošću, možemo da izrazimo ideju ili emocije koje su odvojene od svakodnevnih objekata i scena. Često nam se kaže da fotografije treba da budu oštre, jasne i u fokusu, ali apstraktnom fotografijom možemo da kršimo ova pravila na proizvoljan način. To fotografima daje izuzetnu slobodu da uvuku gledaoce u dublji nivo, uz istraživanje fascinantnih slika i eksperimentisanje sa tehnikom fotografisanja.
Apstraktna tema ide ruku pod ruku sa uličnom i dokumentarnom fotografijom. Ulična okruženja su puna detalja, geometrije i pokreta koji, sa nekoliko fotografskih veština, mogu da se posmatraju i zabeleže na konceptualan način, čime se otkrivaju skrivene divne stvari čak i u najobičnijim i poznatim scenama.
Ne samo da apstraktni pristup može da ponudi novi pogled na kultne znamenitosti i građevine koje svi fotografišu, već omogućava i da prenesemo živopisan utisak urbane sredine oko nas, bilo da je to živahna aktivnost ili melanholični nesklad. Zašto ne biste uzeli fotoaparat i prošetali se po gradu „loveći“ apstraktno? Nikada ne znate sa čim ćete se vratiti.
ULIČNA FOTOGRAFIJA
Snimajte drugačije: saveti za apstraktnu fotografiju
1. Zamućenje kamere je poželjno
Podrhtavanje fotoaparata je obično nešto što fotografi žele da izbegnu, ali namerno kretanje tokom ekspozicije može da dovede do upečatljivih uličnih apstrakta i to je odličan način da se prenese osećaj mesta.
Ključ je da podesite brzinu zatvarača koja je dovoljno spora za nastanak zamućenja, ali i dovoljno brza da se vide ljudi i oblici. Podesite fotoaparat na režim prioriteta zatvarača (Tv), uz brzinu zatvarača od 1/15 s. Podesite osetljivost na svetlo na fotoaparatu na ISO100 za početak, i podešavajte je na osnovu nivoa ambijentalnog osvetljenja u okruženju dok ne budete zadovoljni ekspozicijom. Zatim, kada pritisnete dugme okidača, kratko i oštro pomerite fotoaparat. Kretanje po vertikali dobro funkcioniše za scene koje uključuju ljude, jer čuva oblik likova, ali možete da probate i bočni pokret, naglu rotaciju, brzo zumiranje.
U režimu prioriteta zatvarača (Tv) možete i da podesite ISO na automatski – dostupno na većini fotoaparata – što omogućava da se usredsredite isključivo na brzinu zatvarača.
2. Podesite ekspoziciju za jako osvetljene delove
Fotografi često izbegavaju snimanje pod direktnom sunčevom svetlošću tokom dana, jer to stvara izuzetno jak kontrast sa dubokim senkama. Međutim, kada je u pitanju ulična fotografija, takav kontrast omogućava da pojednostavite pretrpane scene, pretvarajući ih u apstraktne oblike. Kada merite svetlo za jako osvetljene delove, senke na slikama postaće skoro potpuno crne, formirajući oblike bez detalja.
Najlakši način da to uradite je da upotrebite kompenzaciju ekspozicije. Jednostavno smanjite ekspoziciju za korak ili dva i tako potamnite scenu, da bi senke postale duboke, a delovi scene pod direktnom sunčevom svetlošću ostali jasno izraženi.
3. Snimajte dvostruke ekspozicije
Dvostruka ekspozicija, popularna od 19. veka, omogućava da preklopite jednu fotografiju preko druge radi postizanja upečatljivih rezultata. Canon EOS 90D i mnogi drugi novi fotoaparati nude namenski režim višestruke ekspozicije, koji omogućava da pravite efekte dok snimate. Samo omogućite režim, podesite željeni broj ekspozicija i počnite da snimate. Kad je funkcija Prikaz uživo aktivna, na ekranu vidite pregled efekta dok snimate drugi kadar (ili treći, ili četvrti – režim omogućava do devet), pa možete da prilagodite snimak za najzanimljiviju mešavinu.
Kad tražite subjekte i scene za duple ekspozicije, imajte na umu da će svetlije oblasti ostati iste ili svetlije, nikada tamnije. To znači da tamnije zgrade i oblici u odnosu na svetlu pozadinu, poput neba, mogu da dovedu do izraženih slika.
4. Preklopite više kadrova
Zašto se zaustaviti na dvostrukoj ekspoziciji? Režim višestruke ekspozicije dostupan na fotoaparatima, kao što su Canon EOS 90D i Canon EOS RP omogućava da snimite i ukombinujete čitav niz kadrova u jednu atmosfersku sliku. Da biste dobili atraktivan arhitektonski prikaz, probajte da postavite pet kadrova i snimite zgradu, dok pravite blage varijacije kadra ili zuma. Kadrovi će biti preklopljeni dok snimate, što će dovesti do upečatljivog efekta višestruke ekspozicije.
5. Izaberite detalje
Jedan od užitaka ulične fotografije je širok izbor zanimljivih detalja, od apstraktnih arhitektonskih linija do raznobojnih znakova, tekstura, tipografija i refleksije. Često najbolje apstraktne fotografije imaju jednostavne kompozicije. Ako ciljate jedan ili dva detalja i isključite sve ostalo, možete da napravite prelepe fotografije koje nagoveštaju šire okruženje oko njih. Takve fotografije mogu da budu divne slike za uramljivanje – zašto ne biste odštampali omiljene fotografije?
6. Igrajte se sa senkama
Kad je sunce nisko na nebu, senke na ulici će se produžiti, i to je odlično vreme za snimanje apstraktnih oblika senke. Tražite senke koje se nalaze u zanimljivim uglastim oblicima duž ulice i tražite da u kadar uključite i oblike koje stvaraju ljudi i zgrade. Eksponirajte za osvetljene delove, kao što je opisano u savetu br. 2, da biste pojednostavili sliku i pretvorili tamnije oblasti u crne.
Apstraktna fotografija pruža slobodu kakvu ima malo koji drugi žanr, i to je odličan način za istraživanje kreativnih komandi i postavki fotoaparata, bez ograničenja uobičajenim pravilima fotografije. Nema pravilnog i nepravilnog, samo neograničenih mogućnosti za apstraktne fotografije.
Napisao Džejms Paterson
Slični proizvodi
-
RF objektivi
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mali i prelepo lagani zum objektiv 24–50 mm iz serije RF koji možete da koristite svaki dan za putovanja, pejzaže i druge situacije. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R10
Napravite sledeće korake na polju fotografije i video zapisa pomoću EOS R fotoaparata bez ogledala napravljenog oko senzora APS-C formata. -
Širokougaoni objektiv sa fiksnom žižnom daljinom
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktan i lagan objektiv od 24 mm sa fiksnom žižnom daljinom idealan je za fotografisanje pejzaža, vlogovanje i enterijere – kao i za odlične makro slike. -
Ultraširokougaoni zum objektiv
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompaktan i lagan zum objektiv RF 15-30mm savršen za putovanja, uključujući gradske pejzaže, arhitekturu i vlogovanje u pokretu. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS RP
Mali, lagani i intuitivni fotoaparat punog formata bez ogledala, dizajniran za putovanja i svakodnevno fotografisanje. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R6
Šta god da snimate i kako god da snimate, EOS R6 vam omogućava da pokažete kreativnost na načine za koje niste verovali da su mogući. -
RF objektivi
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealni objektiv za svaki dan namenjen entuzijastima za fotoaparate punog formata bez ogledala. RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lagan, kompaktan i spreman da vam omogući da fotografisanje prenesete na viši nivo.