FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

Život nakon osvajanja godišnje nagrade za mladog fotografa divljih životinja

Da li snimate samo iz zabave ili želite fotografsku karijeru? Mark Albiak i Mišel Dutrmon otkrivaju skrivene tajne svog uspeha i napredovanje na putu od mladih hobista do Canon ambasadora.
Leopard odmara u hladu.

Kada je Mark Albiak bio tinejdžer koji je istraživao veštinu fotografisanja, on i njegov otac provodili su sate na veb stranici gde su vodeći španski fotografi divljih životinja govorili o tehnikama pomoću kojih su snimili svoje slike. Pamti kako Mario Cea objašnjava kako je kreirao dvostruku ekspoziciju sove pod mesečinom u samo jednom kadru. Nekoliko godina posle toga Mark je prezentovao svoje radove na velikom sajmu fotografije zajedno sa Mariom. Mark je sada Canon ambasador, sa velikim brojem priznanja, uključujući prestižnu godišnju nagradu za mladog fotografa divljih životinja koju je dobio sa 14 godina.

Ovde nam zajedno sa kolegom ambasadorom Mišelom Dutrmonom, koji živi i radi u Belgiji i dvostruki je dobitnik godišnje Rising Star Portfolio nagrade za najboljeg fotografa divljih životinja, govori o tome kako je ovo takmičenje lansiralo njihove karijere, a deli i savete mladim fotografima prirode koji žele da krenu njihovom koracima.

Portret na kojem je Canon ambasador Mark Albiak, koji nosi fotoaparat sa montiranim velikim telefoto objektivom.

Canon ambasador Mark Albiak često koristi ekstendere za objektiv za snimanje krupnih planova prirode, što mu omogućava da detalje beleži sa veće razdaljine, bez plašenja subjekta.

Portret na kojem Canon ambasador Mišel Dutrmon stoji u snegu.

„Najvažnije je da poštujete divlje životinje koje fotografišete. To je ključno. Život u kontaktu sa divljim životinjama je fantastičan, ali morate da ih poštujete“, kaže Canon ambasador Mišel Dutrmon.

Šta je došlo prvo – vaša ljubav prema divljim životinjama ili ljubav prema fotografiji?

Mark Albiak: Čak i pre nego što sam mogao da hodam, roditelji su me vodili sa sobom u planine. Moj otac je voleo da fotografiše pejzaže i životinje na tim putovanjima. Kada sam imao sedam godina, on je nadogradio fotografsku opremu i nasledio sam njegov fotoaparat, Canon EOS 30D (sada ga je zamenio Canon EOS 90D). Moja ljubav prema životinjama je bila prva. Fotoaparat je bio alatka koja mi je omogućavala da te divlje životinje povedem kući sa sobom.

Mišel Dutrmon: Definitivno ljubav prema divljim životinjama. Počeo sam tako što sam tri godine zaredom prilično intenzivno posmatrao ptice. Fotografija je samo medij koji mi omogućava da ovekovečim susrete sa divljinom. To je moglo da bude vajarstvo ili slikanje, ali ja nemam taj talenat. Moje prve slike napravljene su u močvari. Ležeći na blatu i čekajući vodene ptice. Bile su to svakodnevne slike, ali bilo je fantastično odneti te trenutke kući. Močvara je bila na manje od 1,6 km od moje kuće, pa je bila zaista praktično. Počeo sam sa fotoaparatom Canon EOS 400D (sada ga je nasledio Canon EOS 850D) i 20 godina starim objektivom EF 300mm f/4L USM (sada ga je nasledio Canon EF 300mm f/4L IS USM).

Konusna bogomoljka zakačena bočno za stabljiku trnovite biljke.

Canon ambasador Mark Albiak imao je samo 14 godina kada je snimio ovu sliku neuhvatljive konusne bogomoljke (Empusa pennata). Ona mu je donela godišnju nagradu za mladog fotografa divljih životinja u kategoriji 11–14 godina. Mark je fotografisao bogomoljku – koja može da se kamuflira – nasuprot pozadine u vidu belog papira, kako bi zaista bio vidljiv njen neverovatni oblik. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM pri 1/100 s, f/18 i ISO 320. © Marc Albiac

Noćni snimak dva jelena koja se sudaraju rogovima i vide se kroz zelenilo izvan fokusa.

Canon ambasador Mišel Dutrmon je četiri godine da zabeleži ovu sliku borbe jelena u regionu Ardena u Belgiji. „Svake godine bih išao na isto mesto i nadao se da ću doživeti ovaj neverovatni trenutak“, kaže on. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM i Canon ekstenderom EF 2x III pri 800 mm, 1/400 s, f/8 i ISO 400. © Michel d'Oultremont

Obojica ste rano stekli priznanje sa godišnjim nagradama za mladog fotografa divljih životinja. Šta mislite, koji vaši postupci su doveli do tog uspeha?

Mišel: Za sva takmičenja potrebna vam je sreća. Sreća da bi vas izabrali, ali i osvojili nagradu. Imao sam dovoljno sreće da dva puta dobijem ovu nagradu. Čast mi je i drago mi je što vidim da se moj pogled na divlji svet sviđa žiriju i javnosti.

Mark: Nikada nisam fotografisao da bih pobedio na takmičenju, radio sam to zato što sam želeo. Mislim da je u tome tajna. Pobedničku sliku sam snimio u babinoj bašti. Tamo gde možete da provedete najviše vremena, napravićete najbolje fotografije. Radeći blizu kuće, nemate pritisak da znate da morate da se ukrcate na avion za nekoliko dana. A ako jednog dana ne dobijete sliku kakvu želite, možete jednostavno da se vratite sledećeg dana.

Kako je bilo kada ste pobedili – mora da je bilo uzbudljivo, ali su vas osećanja i malo preplavila?

Mark: Prilično sam stidljiv, čak i sada kada imam 22 godine, a tada sam imao 15 godina i bio sam nervozan. Međutim, to je bilo ostvarenje sna. Poslali su mi e-poruku u kojoj su mi saopštili da sam pobedio na proleće, a ceremonija je bila tek na jesen, pa šest meseci nisam mogao nikome da kažem.

Naravno, prijavljivao sam se i za druga takmičenja i nisam osvojio nijednu nagradu. Jedna od najboljih stvari u vezi sa fotografijom je subjektivnost. Nekim osobama može da se sviđa određena fotografija, dok se drugima ne sviđa – takmičenja su ista. Žiriju mora da se svidi vaša fotografija više od drugih, ali to ne znači da je ta fotografija bolja ili lošija od drugih.

Kao i za fotografisanje divljih životinja, fotografska takmičenja zahtevaju upornost. Za fotografisanje divljih životinja veoma je važno istrajati, jer se u većini slučajeva životinje ne pojave i vratite se kući bez fotografija. Međutim, ako ste uporni i tragate za fotografijom kakvu želite, na kraju ćete imati više prilika da snimite sliku nego da ostanete kod kuće.

Mišel: Bio sam zaista iznenađen. Kada sam bio mladi fotograf, sa divljenjem sam posmatrao dobitnike godišnje nagrade za fotografa divljih životinja. Veoma je ispunjujuće i laskavo što mogu da kažem da su moje slike svrstane među najbolje na svetu.

Upornost je ključ, morate nastaviti da pokušavate. Optimistična sam i prilično tvrdoglava osoba, pa ako ne vidim životinju u prelepom svetlu kakvo tražim, počinjem iz početka i nadam se susretu iz snova. Postojala je slika koju sam tri godine slao na mnoga takmičenja i nikada nisam bio izabran do 2014. godine – to je slika koju mi se zaista svidela i mislio sam da ima dobar potencijal.

Divlja mačka gleda direktno u fotoaparat dok prolazi kroz snežni pejzaž.

Mišel je ležao u snegu i čekao da naiđe savršen trenutak da napravi ovaj zadivljujući snimak divlje mačke u belgijskim Andima. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon EF 600mm f-4L IS II USM pri 1/250 s, f/4,5 i ISO 800. © Michel d'Oultremont

Mladi Iberijski medved u zeleno-žutom okruženju poput četinarskog.

Mark je bio u planinama sa svojim ujakom i rođakom u leto 2020. godine, kada je primetio ovog divljeg iberijskog medveda.“ Čekao sam na planini da bih pokušao da vidim Iberijske vukove, a naišao je ovaj mladi medved. Sviđa mi se ono što predstavlja, potpunu slobodu“, kaže on. Snimljeno pomoću Canon EOS-1D X Mark II (sada ga je nasledio Canon EOS-1D X Mark III) sa objektivom Canon EF 500mm f/4L IS USM i Canon ekstenderom 2x III pri 1.000 mm, 1/320 s, f/9 i ISO 1600. © Marc Albiac

Kako je pobeda pokrenula vašu karijeru fotografa divljih životinja?

Mark: Nakon osvajanja te nagrade i nagrade u kategoriji mladih na takmičenju 2011 MontPhoto International Nature Photography, započeo sam saradnju sa kompanijom Canon Spain, uz radionice i prezentacije na velikim prirodnjačkim sajmovima sa fotografima kao što je Mario Cea. I dalje ne smatram sebe profesionalnim fotografom, iako jesam. Trenutno studiram za univerzitetsku diplomu iz biologije, što je nešto što sam želim da uradim od svoje pete godine.

Mišel: Zahvaljujući prvoj nagradi iz 2014. dobio sam priliku da sa agencijom Contrat i Dejvidom Hejesom učestvujem u projektu The Wait – a kratkom, 10-minutnom dokumentarnom filmu o mom radu, koji je posle toga često prikazivan. Takmičenje je takođe doprinelo tome da postanem poznat široj javnosti. 2015. godine sam odlučio da se oprobam u profesionalnom snimanju divljih životinja. To je bilo odmah nakon studija fotografije – pokušao sam da studiram biologiju na univerzitetu, ali sam brzo odustao, pošto sam više voleo da budem na terenu, a fotografija mi je pružala taj luksuz. Dao sam sebi tri godine da vidim da li je to izvodljivo. Prošlo je šest godina.

Da li smatrate da ste razvili sopstveni stil fotografisanja divljih životinja?

Mišel: Dosta snimam po osećaju, bez previše brige o tome šta će uspeti, a šta neće. Ne kreiram setove, već beležim stvari kako nailazim na njih. Susreti sa divljim životinjama omogućavaju mi da zabeležim svoja osećanja kada se suočim sa divljom životinjom.

Mark: I dalje ne uočavam jedinstven stil na svim svojim fotografijama. Za svaku životinju pokušavam da napravim različite stilove slika, neke više dokumentarne, a neke više umetničke, neke crno-bele, neke u boji, neke u krupnom planu, neke na kojima se vidi stanište. Najviše me zanima da fotografišem kičmenjake: sisare, ptice, reptile, amfibije. Morate da znate o njima, njihovim navikama i o tome gde da ih pronađete.

Krupni plan crvene lisice koja gleda direktno u fotoaparat. Nos životinje je u fokusu, dok su ostale karakteristike blago zamućene.

Mišel ponekad ima minimalistički pristup kompoziciji na fotografijama, čime pogled usmerava na prirodnu lepotu svojih subjekata. „U Japanu mi je prišla znatiželjna crvena lisica. Odlučio sam da fokusiram njen nos“, kaže on u vezi sa ovom izvanrednom slikom. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 600mm f-4L IS II USM pri 1/2.500 s, f/4 i ISO 2.500. © Michel d'Oultremont

Genetka noću skače sa stene na stenu, sa zvezdama u pozadini zabeleženim pomoću dvostruke ekspozicije.

Ova slika, sa kojom je Mark bio finalista u kategoriji 15–17 na godišnjoj dodeli nagrada za mladog fotografa divljih životinja za 2015. godinu, predstavlja dvostruku ekspoziciju u fotoaparatu.“ Jedna za genetku koja skače, osvetljena bleskovima, a druga za zvezde u pozadini“, objašnjava on. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III sa objektivom Canon EF 17-40mm f/4L USM pri 40 mm, 15 s, f/4 i ISO 1.600. © Marc Albiac

Da li i dalje učite i da li ima grešaka koje ste pravili na početku?

Mark: Da. I dalje postoje greške koje pravim. Na primer, ako se pojavi životinja koju zaista želim da fotografišem, postanem nervozan i pokušavam da se malo približim. To ponekad znači da će pobeći i da ću ostati bez fotografije.

Mišel: Ja bih rekao čekanje životinja. Potrebno je mnogo znanja o divljim životinjama i mnogo strpljenja da biste ih posmatrali bez uznemiravanja. Ali sam to naučio kada sam bio veoma mlad. Veoma sam strpljiv u svim oblastima, što znači da se ne frustriram lako i da uvek mogu da budem optimističan.

Porodica divljih svinja noću prelazi veliki put sa uličnim osvetljenjem, a izgleda kao da koristi označeni pešački prelaz.

Ova noćna fotografija divlje svinje sa prasićima koji prelaze put obezbedila je Marku mesto finaliste u kategoriji 15–17 na godišnjoj dodeli nagrada za mladog fotografa divljih životinja za 2017. godinu. Divlje svinje često mogu da se vide u Barseloni, gde mogu da izazovu probleme u lokalnim ekosistemima i često učestvuju u u sudarima na putu. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM pri 1/25 s, f/2,8 i ISO 6.400. © Marc Albiac

Mala ptica sa narandžastim, belim i crnim perjem stoji na stabljici koja se ozbiljno savija pod njenom težinom, u maglovitom pejzažu.

Mišel je koristio plutajuće skrovište da bi uhvatio ovu sliku brkate senice koja hvata stabljiku na močvarnom terenu. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III sa objektivom Canon EF 500mm f/4L IS USM (sada ga je zamenio Canon EF 500mm f/4L IS II USM) pri 1/2.000 s, f/4,5 i ISO 800. © Michel d'Oultremont

Sa kojim izazovima se suočavaju mladi fotografi divljih životinja koji pokušavaju da se probiju?

Mišel: Mladi fotografi žele da veoma brzo dobiju bezbroj sviđanja za svoje slike na društvenim mrežama. Za mene ova trka mora da prestane, zato što želeći da uradite sve više i više, na kraju učinite nešto što ometa životinje.

Mark: Najteži deo je pronalaženje nekoga ko će vas odvesti na teren. Imao sam sreće što su moji roditelji bili zainteresovani za planine i životinje, ali imam prijatelje koji nemaju takvu priliku. Ako živite u velikom gradu, kao što je Barselona, teže je videti širok spektar životinja.

Koji savet biste dali amaterskim fotografima koji žele da krenu vašim koracima?

Mišel: Učite o životinjama, čitajte o njima i razumite ih pre nego što ih fotografišete. Ovo je veoma važno. Životinje i okruženje moraju da budu mirni, bez ometanja. Ako uplašite životinju da biste napravili sliku, učinićete fotografiju ružnom.

Mark: Fotografišite ono što želite, na način koji vam se sviđa. Ako želite da snimate crno-belo, uradite to.. Ako vam se sviđa snimanje pomoću telefoto objektiva, učinite to. Nemojte da fotografišete ono što mislite da bi trebalo, fotografišite ono što želite.


Napisala Rejčel Segal Hamilton

Slični proizvodi

Srodni članci

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Saveti za fotografisanje divljih životinja

    Saveti i tehnike za prenošenje fotografisanja divljih životinja na viši nivo i kako da na najbolji način iskoristite Canon fotoaparat i objektive.

  • DIVLJE ŽIVOTINJE

    Fotografisanje ptica sa objektivom RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

    Profesionalni fotograf i hobista udružuju se da bi testirali RF 200-800mm F6.3-9 IS USM na terenu.

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Najbolji objektivi za divlje životinje

    Pravite zadivljujuće slike divljih životinja i ptica pomoću ovih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva.

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Divlje životinje pri slabom osvetljenju

    Otkrijte skrivene živote životinja pomoću naših najboljih saveta za noćnu fotografiju.