SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Akciona fotografija: saveti profesionalca
Saznajte više o akcionoj sportskoj fotografiji sa ove mentorske sesije sa majstorom za brdski biciklizam.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Tokom 40-godišnje karijere, Dejv Rodžers (fotograf kompanije Getty) napravio je neke od najznamenitijih snimaka u istoriji ragbija. Bio je pored terena na svakom svetskom prvenstvu u ragbiju, od prvog održanog 1987. godine, a u Japanu će ove godine svaki dan provoditi sa ekipom Engleske. Bez obzira na to koji sport snimate, evo Dejvovih 10 najboljih saveta i tehnika za snimanje boljih sportskih fotografija.
Dejvovo interesovanje za fotograrfiju razvilo se dok je bio tinejdžer početkom sedamdesetih godina prošlog veka, kada je gledao utakmice engleskog fudbalskog tima Wolverhampton Wanderers. Seća se da ga nije zanimala samo utakmica, već i ono što se odvijalo sa strane – naročito fotografi koji su stajali pored terena.
Od kada je dobio prvu priliku u lokalnim novinama – zahvaljujući kombinaciji veštine, upornosti i malo sreće, kako sam kaže – Dejv je obezbedio mesto među velikanima sportske fotografije. Zabeležio je kako Džona Lomu sa Novog Zelanda obara Majk Keta iz Engleske tokom meča na svetskom prvenstvu u ragbiju 1995; Nelsona Mandelu kako predaje trofej za 1995. kapitenu tima Springboks Fransoa Pinaru, ujedinjujući Južnoafričku Republiku nakon duge vladavine aparthejda; uzbudljivi drop gol Džonija Vilkinsona u produžecima, koji je Engleskoj doneo trofej na Svetskom prvenstvu u ragbiju 2003. godine, i tako dalje.
Najupečatljivija Dejvova slika je sa Svetskog prvenstva u ragbiju 2003. godine. Na njoj, tadašnji kapiten Engleske Martin Džonson izdiže se iznad fotografa i moćno drži trofej nekoliko trenutaka nakon pobede njegovog tima na turniru. Skoro da možete da čujete njegov urlik zadovoljstva dok saigrači iza njega i navijači na stadionu slave pobedu. U ogromnim šakama ragbiste trofej skoro da izgleda kao igračka, dok sa zadovoljstvom gleda u svetla koja osvetljavaju scenu.
Kada smo se našli sa Dejvom, započinjao je pripreme za Svetsko prvenstvo u ragbiju 2019. u Japanu, gde će biti smešten sa ekipom Engleske. Da bi se pripremio, organizovao je raspored i fotografsku opremu i prijavljivao se za licence kako bi mogao da koristi daljinske okidače na stadionima. Pored tri profesionalna tela fotoaparata, objektiva, tronožaca i stativa, rekao nam je da pakuje i dosta opreme za vlažno vreme, zbog vlažne sezone.
Pored toga, već razmišlja o snimcima koje bi želeo da napravi. Među hiljadama fotografija koje planira da snimi tokom turnira, jednoj određenoj se naročito nada: „Snimak iz snova bi bio onaj na kojem Engleska ponovo podiže trofej Webb Ellis i osvaja svetsko prvenstvo!“
Ovde deli stručne savete za unapređivanje sportske fotografije, bez obzira na to koji sport snimate.
„Najveći izazov je da upoznate sport“, kaže Dejv. „Naučite pravila igre da biste znali šta igrači pokušavaju da urade.“ Ako ne možete da predvidite sledeći potez igrača, možda će vam biti teško da ispratite akciju.
Svaki sport je drugačiji. U poređenju sa ragbijem, „fudbal je brža igra i teža za fotografisanje“, kaže on. Sa druge strane, dok ragbi ima više igrača i osoba koje mogu da vam blokiraju vidik i spreče vas da napravite dobar snimak, kod fudbala „ima manje igrača na terenu, pa imate bolji pregled.“
Kada je Dejv počinjao, dobio je mesto na kursu Britanskog nacionalnog saveta za obuku novinara, iako nije posedovao fotoaparat. Morao je da kupi ono što je tada mogao da priušti: stari filmski fotoaparat od 35 mm. Ako započinjete sada, preporučuje da u obzir uzmete„jednostavnost korišćenja, pouzdanost i vrednost za uloženi novac“ kao ključne faktore. „Samo kupite najbolje što možete da priuštite“, kaže on, i čuvajte se „lažne uštede“.
Ako je kompletan DSLR komplet previše zastrašujući ili nedostižan, razmotrite kompaktni ili prelazni fotoaparat sa funkcijama koje ispunjavaju zahteve sportske fotografije. Canon PowerShot SX70 HS, vrhunski model u asortimanu prelaznih fotoaparata kompanije Canon, ima optički zum od 65x, može da snima brzinom od 10 kadrova u sekundi i ima brz, precizan automatski fokus (AF) sa opcijom uzastopnog AF, koja pomaže pri beleženju akcije.
Međutim, da biste u potpunosti iskoristili prednost odličnog izbora Canon objektiva, investiranje u DSLR fotoaparat kao što je Canon EOS 80D predstavlja odličan izbor za sportsku fotografiju.
„Standardni objektiv za sportsku fotografiju je Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [kao i još lakša i novija verzija ovog objektiva, Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], koji je izvanredan, a ja dosta koristim i Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Pouzdani su i veoma izdržljivi. Kada snimate sport, brzo spuštate fotoaparate i trčite unaokolo – moraju da budu prilično robustni da bi to izdržali.
„Ako tek počinjete, 70–200 mm je korisniji. Mali je broj fotografa koji koriste objektiv od 400 mm pre nego što postanu specijalisti.“
Da biste postigli slične rezultate sa manjim budžetom, razmotrite Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ili Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Oba koriste renomiranu tehnologiju stabilizatora slike kompanije Canon, koja doprinosi rešavanju problema zamućenih slika usled podrhtavanja fotoaparata. Ako vam se ruke čak i malo tresu, trese se i element u objektivu kako bi to poništio. To znači da bi trebalo da dobijate prelepo oštre slike čak i kada snimate iz ruke, a ne pomoću stativa.
„Izaberite veliku brzinu zatvarača i širok otvor blende [manji f-broj], zato što pozadine mogu da budu prepune raznih stvari i da odvlače pažnju, reklamnim panelima i drugim elementima. Zapamtite, što je širi otvor blende, manje toga će biti u fokusu. Samo zamutite pozadinu prepunu raznih stvari i probajte da koristite objektiv pri maksimalnoj žižnoj daljini što je duže moguće. Odaberite veoma nisku ISO postavku da biste morali da koristite veliku brzinu zatvarača sa malim otvorom blende.“
Trik koji Dejv preporučuje za potpuno uklanjanje pozadine je „da se popnete malo više na tribinama, tako da odozgo posmatrate teren. Ako napravite snimak odozgo nadole, dobićete čistu zelenu pozadinu.“
Dejv smatra da su najbolji uslovi za snimanje kada je oblačno ali svetlo, zato što je svetlo ravnomernije na celom terenu, pa nećete morati tako često ponovo da podešavate postavke ekspozicije. Ako snimate po sunčanom danu, sa izraženim kontrastom između oblasti u senci i na suncu, „sedite na mesto koje je na suncu i snimajte u smeru senki“, kaže on. Na taj način ćete raditi sa pozadinskim svetlom. „Ako sedite u senci i snimate oblasti na suncu, to može da bude teško. Često ćete dobiti samo siluetu igrača sa svetlom pozadinom. Uvek sedite na sunčanoj strani. Na taj način ćete dobiti i lepše boje.“
To je najlakše postići na malim, lokalnim sportskim događajima, gde gledaoci mogu slobodno da stoji i da se šetaju – na takvim mestima možete da razgledate dok ne pronađete savršeno mesto. Na događajima sa sedenjem i naplatom ulaznica, možda ćete moći da izaberete gde želite da sednete. Saznajte kakva je orijentacija prostora i u koje vreme je događaj, da biste izabrali mesto koje će tada biti na suncu. Možete čak da preuzmete i aplikaciju za fotografe, koja omogućava praćenje sunca.
Ipak, ponekad ćete poželeti da postignete efekat siluete. Da biste to učinili, smanjite ISO osetljivost, povećajte brzinu zatvarača i smanjite otvor blende (koristite veći f-broj). „Potrebna vam je svetla pozadina“, savetuje Dejv. „Podeksponirajte ceo kadar. Silueta može da bude efikasna ako je ne koristite previše često. U suprotnom će postati kliše.“
Nakon što snimite dobar izbor osnovnih snimaka, vreme je da pokažete kreativnost. Neki sportski fotografi početnici postanu opsednuti zamrzavanjem akcije, ali Dejv preporučuje korišćenje zamućenja za naglašavanje brzine. Da biste to postigli, pokušajte da podesite brzinu zatvarača na 1/15 s. Međutim, on naglašava da „ne želite toliko zamućenja da nije moguće videti šta sportisti rade. Svakako želite da njihova lica budu što je moguće oštrija.“
Naročito kod sportova sa predvidljivim, linearnim kretanjem, kao što su konjičke trke, atletika ili motosport, švenkovanje sa akcijom (pomeranjem fotoaparata radi praćenja osobe ili vozila u pokretu) pomoći će vam da održite relativnu oštrinu subjekta i da zamutite sve ostalo, čime se zaista prenosi doživljaj brzine.
Ako želite da povećate uzbudljivost, Dejv predlaže da „spustite ugao. Ako se spustite nisko dok igrač pada ka vama, izgleda kao da leti kroz vazduh.“
Ovo je strategija koju je Dejv upotrebio za upečatljivu sliku tadašnjeg kapitena Engleske Martina Džonsona kako drži pehar za osvojeno Svetsko prvenstvo u ragbiju 2003. godine. Time što se postavio niže od Martina, perspektiva je naglasila već impresivnu visinu i snagu ragbiste.
„Nosim dva fotoaparata, a u poslednje vreme čak i tri, za svaki slučaj. Ako pada kiša, trudim se da ih držim što je bolje moguće zamotane. Dosta ljudi nosi čvrste futrole, ali ja nosim samo ranac. Nosim Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, dva tela fotoaparata i dva mala zum objektiva. Takođe nosim tri ili četiri rezervne baterije, naročito kada je hladno, zato što se tada troše mnogo brže. Nosite vodootporne navlake i torbice za objektive – uvek se isplati. Ako ih nemate, zamotajte opremu u plastičnu kesu. Tako ćete uštedeti dosta na popravkama.“
Dejv koristi vrhunski Canon EOS-1D X Mark II, ali pristupačniji Canon EOS 80D ima kućište od legure magnezijuma i otporan je na prašinu i vlagu, što ga čini pouzdanim u svim uslovima. Takođe ima sofisticirani sistem automatskog fokusa sa 45 tačaka i veliku brzinu uzastopnog snimanja od 7 kadrova u sekundi sa praćenjem subjekta, što ga čini naročito idealnim za fotografisanje brzih akcionih sportova.
U proseku, Dejv snima oko 2.000 fotografija po ragbi utakmici da bi dobio nekoliko kojima je zaista zadovoljan, pa nemojte da se obeshrabrite ako vam snimci na početku ne budu onoliko uzbudljivi koliko ste očekivali. „Najveća frustracija je kada ljudi stoje ispred vas i ne možete da vidite od njih, odnosno kada trče kroz kadar tako da blokiraju vidik“, kaže on. Dejv mora da odbaci mnoge od tih slika, ali nastavlja da snima i čeka da se trenuci ukažu. „Prilično je veliki broj slika koje se odbacuju, ali sada sa digitalnim fotoaparatima znate šta dobijate i možete da vidite ono što ste snimili kada pogledate ekran.“
Kada vidite pobednički kadar na ekranu sa zadnje strane fotoaparata, istrajnost će se isplatiti. Uz strpljenje, maštu i pravu opremu u torbi (Canon EOS 80D DSLR sa objektivom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ili Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, odnosno prelazni fotoaparat Canon PowerShot SX70 HS kao naše najbolje preporuke) i vi možete da snimate sportske fotografije vredne pokazivanja.
Napisao Metju Bouen
Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.
Povratak na sve savete i tehnikeSPORTSKA FOTOGRAFIJA
Saznajte više o akcionoj sportskoj fotografiji sa ove mentorske sesije sa majstorom za brdski biciklizam.
Akciona fotografija
Fotograf ekstremnih sportova Ričard Valč priča o tome šta ga inspiriše da pravi zadivljujuće snimke skijanja i snoubordinga.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Pet profesionalnih sportskih fotografa daje savete o tome kako da napravite izvanredne snimke sportskih događaja.