Priče koje se kriju iza pet sjajnih sportskih fotografija

Želite da dostignete novi nivo u sportskoj fotografiji? Pet profesionalnih sportskih fotografa govore o konfiguraciji, opremi i postavkama koje su koristili da bi snimili ovih pet neverovatnih slika, a dele i savete i preporuke koji će vam pomoći da kreirate efekte.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Pritisak kojem su izloženi prilikom snimanja brzih akcionih scena nekada može da ometa sportske fotografe kada treba da snime taj ključni trenutak – izvanrednu sliku koja zaista privlači pažnju. Međutim, primeri dati u ovom članku pokazuju da uz odgovarajuće postavke oprema može dobro da radi u situacijama kada ste pod velikim pritiskom i da uz određenu dozu kreativnosti možete da napravite zadivljujuće i neobične snimke.

Razgovarali smo sa pet profesionalaca koji su se specijalizovali za snimanje različitih sportova da bismo saznali šta ih je inspirisalo da snime ove fotografije, koju opremu i postavke su koristili i koje bi savete dali fotografima u usponu koji žele da postignu iste efekte.

Džejms Muselvajt

Rvanje je odlično za snimanje uzbudljivih portreta, ali fotograf Džejms Muselvajt je zaista želeo da pomeri granice svojim nadrealnim fotografijama (na gornjoj slici) britanskog profesionalnog rvača Kasijusa. „Veoma je vatren i želeli smo da predstavimo tu energiju u tradicionalnijem svetlu – tako da izgleda kao da se probija iz stene“, objašnjava Džejms.

Džejms je fotoaparatom Canon EOS R6, u kombinaciji sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM, snimio fotografiju sa postavkama 155 mm, 1/8000 s, f/5.6 i ISO400, pri čemu je fotoaparatom upravljao pomoću aplikacije Canon Camera Connect na smartfonu. Izazov je bio da postigne željeni efekat bez ikakve postprodukcije. „Obojili smo telo rvača, a zatim smo bacali vreće brašna na njega dok nismo snimili idealnu fotografiju. Postavio sam EOS R6 na stativ kako bih mogao da snimam preko telefona i podelio ekran kamere kako bismo mogli da posvetimo svu svoju pažnju osvetljenju i kadriranju“, dodaje.

Snimak glave osobe u crnoj majici naspram pozadine sa belim ciglama.

Ragbi i amatersko rvanje

„Ako pokažete da znate kako ova industrija funkcioniše, zadivićete promotere, ali oni ne žele fanove iza scene, niti da se bave poslovnom stranom ove priče. Iskoristite svoje znanje da se okružite ljudima koji vam veruju, ali nemojte mnogo da ističete da ste fan.“

Pokušajte i vi


„Morate tačno da znate kako će se ponašati materijali koje koristite“, kaže Džejms. „Eksperimentišite sa elementima koji nisu standardni u snimanju portreta. Možete da počnete sa vodom i prskalicama ili da pokušate da crtate svetlo koristeći blic na telefonu“.

Džejms takođe predlaže da isprobavate različite brzine zatvarača dok ne otkrijete šta vam odgovara na fotoaparatu. „Da biste dobili ovakvu fotografiju, potrebno je da znate kako različiti elementi mogu biti zamrznuti u pokretu“, on dodaje.

Žan-Batist Liatard

Crna silueta osobe na biciklu koja je okružena plavim svetlosnim tragovima

Svetlosni tragovi na noćnoj slici Canon ambasadora Žan-Batista Liatarda dobijeni su pomoću plave LED trake, koja statičnoj slici daje osećaj kretanja. „Bio mi je potreban širokougaoni objektiv za ovaj dinamični efekat i želeo sam da svetlosni tragovi budu veći na ivicama slike, kako bih dobio 3D doživljaj“, objašnjava. „Sviđa mi se plava boja i hladan izgled koji daje slici.“ Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM (sada ga je nasledio Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM) podešenim na 16 mm, 20 s, f/6.3 i ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Stari čuvar ekrana je poslužio kao inspiracija za plave svetlosne tragove na upečatljivoj fotografiji brdskog bicikliste Pitera Kajzera, koju je snimio Žan-Batist. Da bi napravio svetlosne tragove, Žan-Batist je hodao oko Pitera praveći tragove svetla sa pokretima u obliku lukova, zatim bi se zaustavio dok ne bi prošao iza njega, pa bi ponovio iste pokrete dok bi se vraćao nazad kako bi postigao simetrični efekat. „Znao sam da želim da moj subjekat zauzima centralni deo slike i da mi je potrebno svetlo koje pravi dinamičan šablon sa jedne strane slike na drugu“, objašnjava on.

Najveći izazov mu je bio da proceni da li započinje i završava crtanje svetlom na pravom mestu. „Morao sam da proveravam da li ima grešaka i da procenim kako da ih ispravim. Piter je morao da bude potpuno miran, a ja sam morao glatko da se krećem kako bi trag izgledao prirodno“, dodaje on. „Ekspozicija od 20 sekundi mi je omogućila da se krećem oko ovog sportiste sa LED trakom, a otvor blende f/6.3 mi je pomogao da dobijem veću dubinu polja kako bi sve bilo u fokusu, čak i svetlosni tragovi.

Monohromatski snimak glave osobe u svetloj odeći naspram crne pozadine.

Ekstremni sportovi

„Poznavanje sporta kojeg snimate je od suštinske važnosti, zato što vam to znanje pomaže da predvidite šta će se desiti. Često snimam brzu akciju u šumama ili drugim okruženjima sa slabim svetlom, pa ako zaista želim da zamrznem akciju, onda su objektivi sa velikim otvorom blende i dobar senzor neizostavni.“

Pokušajte i vi


„Za ovakve fotografije je potrebno dosta vremena“, objašnjava Žan-Batist. „Potreban vam je savršeno stabilan fotoaparat, pa morate da koristite stativ. Takođe vam je potrebna dugačka ekspozicija i zaista tamno okruženje.“

Ako želite da pokušate, zamolite prijatelja da vam pozira ili iskoristite neki predmet, a zatim eksperimentišite sa pomeranjem svetla oko njih birajući različite pokrete. Što sporije pomerate izvor svetlosti, to će svetlije biti crtanje svetlom jer senzor fotoaparata ima više vremena da apsorbuje svetlost. Obavezno nosite tamnu odeću bez reflektujućih površina, da se ne biste pojavili na slikama.

Morgan Harlou

Glava i ramena netbol igrača sa rukama savijenim iznad glave dok skače za loptom van kadra.

Sportski fotograf Morgan Harlou je fotografisala netbol reprezentativku iz Ugande, Meri Čolhok, dok su mere protiv pandemije Covid-19 još uvek bile na snazi, što je ograničavalo njeno kretanje po terenu. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS-1D X (sada ga je nasledio Canon EOS-1D X Mark III) sa objektivom Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM podešenim na 1/800 s, f/2.8 i ISO6400. © Morgan Harlou

Budući da je bila ograničena u kretanju tokom ovog netbol takmičenja, Morgan je bila prinuđena da uspori i skocentriše se na pronalaženje idealnog snimka. „Meri pravi divne pokrete kada skače za loptom, pa sam usredsredila svu pažnju na nju, vodeći računa da precizno isecam snimak i da glavni fokus bude na njenim očima“, objašnjava Morgan.

Ona kaže da je ovo klasičan primer izolacionih tehnika koje su sportskom fotografu neophodne. „Smestila sam se iza mreže da bih napravila snimak sa bočne strane. Oko celog terena su se nalazile LED table, pa sam morala da klečim iza njih da ne bi ušle u kadar i da bih mogla da izolujem Meri od drugih igrača“.

Krupan kadar osobe naspram crne pozadine, koja gleda ka fotoaparatu. Autorska prava: Ben Lamli.

Sportska akcija sa fokusom na netbol i plivanje

„Istraživanje onoga što su drugi fotografi napravili i načina na koji rade predstavlja dobru polaznu tačku za unapređivanje veština“.

Pokušajte i vi


Morgan kaže da morate da sačekate pravi trenutak da biste napravili ovakve fotografije i savetuje da vodite računa o pozadini. „Boja ili predmet koji skreću pažnju mogu uništiti fotografiju“, kaže ona. Ako nešto u daljini odvlači pažnju, izaberite širi otvor blende (tako što ćete izabrati niži f-broj). Na taj način možete da zamutite pozadinu, a subjekat će biti izoštren i u fokusu.

Da biste dobili dramatične i uzbudljive fotografije, fokusirajte se na lica subjekata, naročito na njihove oči. Kada snimate sportske događaje, razmislite i o interesantnom kadriranju – način na koji je Morgan snimila njeno lice između savijenog lakta usmerava našu pažnju na sportistkinju i njenu upornost u ključnom trenutku utakmice.

Pored toga, ako fotografišete timski sport, pametno izaberite svoj položaj. Morgan se smestila blizu koša, pa je bila na pravom mestu, u pravom trenutku da zabeleži akciju.

Samo Vidic

Snimak osobe u narandžastoj i crnoj odeći na planinskom biciklu sa zamućenom šumom u pozadini.

Sportski fotograf Samo Vidic je za ovaj snimak koristio objektiv Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM kako bi dobio željenu širinu i dovoljno izdvojio subjekat u odnosu na pozadinu, da bi stvorio iluziju brzog kretanja. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM podešenim na 16 mm, 1/8 s, f/9 i ISO200. © Samo Vidic

Canon ambasador Samo Vidic je iskusni svetski sportski fotograf za Red Bull. Na ovom snimku je njegov prijatelj, Nino, koji je paralizovan od vrata nadole nakon nesreće. Samo je došao na ideju da snimi specijalnu fotografiju sa Ninom koji izgleda kao da juri nizbrdo velikom brzinom.

„Kupio sam neke male bočne točkove za Nina, montirao fotoaparat na viljuške bicikla i promenio sedište i upravljač tako da mu pružaju podršku“, Samo objašnjava. „Zatim smo ga malo gurnuli, tako da se kreće brzinom od oko 5 km/h“.

Koristeći dva Speedlite blica koji se daljinski aktiviraju, širokougaoni objektiv i malu brzinu zatvarača, Samo je uspeo da postavi Nina u fokus i da kreira zamućeni haos trke na nizbrdici. „Nino je plakao na kraju – bio je toliko srećan što je mogao makar malo da se kreće“, kaže Samo.

Snimak glave osobe obučene u crveno sa slušalicama na ušima, koja se vidi kroz prozor malog aviona.

Sport, reklama i avantura

Ako niste upoznati sa sportom koji snimate, Samo predlaže da pitate nekog od učesnika na šta treba da obratite pažnju. „Fotografisao sam neke planinare, a ne znam puno o penjanju, pa su mi oni objasnili koji su pokreti upečatljivi, kako rukama treba da drže određene delove stena – takve stvari“.

Pokušajte i vi


Ako želite da napravite ovakav snimak, potrebno je da savladate tehniku u diskretnijem, kontrolisanom okruženju, savetuje Samo. „Započnite sa malim izazovima i polako stičite iskustvo. Koristite malu brzinu zatvarača i eksperimentišite sa automatskim fokusom i ručnim fokusom sa praćenjem oka kako biste odlučili šta želite. Zamolite prijatelja da vežba sa vama i isprobajte švenkovanje pri različitim brzinama, pošto će brzina subjekta uticati na dobijeni rezultat. Najpre pokušajte samo sa blicem na fotoaparatu, a zatim možete da postavite blic Speedlite na drvo ili različite visine – svi ovi činioci će uticati na dobijene senke i snimak“.

Ela Ling

Osoba u invalidskim kolicima se proteže da udari tenisku lopticu, a njena senka se pruža na levu stranu naspram plave pozadine.

Australijski teniser Dilan Alkot poseže za loptom tokom finalnog Quad meča u invalidskim kolicima na ovoj upečatljivoj fotografiji koju je snimila sportski fotograf Ela Ling. Ela kaže da je pomoću CMOS senzora punog formata od 20,1 megapiksel na fotoaparatu Canon EOS-1D X Mark III uspela da postigne kristalnu jasnoću preko EF zuma objektiva. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS-1D X Mark III sa objektivom Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM (sada ga je nasledio Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) podešenim na 155 mm, 1/3200 s, f/5.6 i ISO160. © Ella Ling

Za ovaj snimak sam morala da zauzmem zgodno mesto i da budem strpljiva. „Otišla sam do šetališta iznad terena da bih dobila nešto jedinstveno“, kaže Ela. „Postoji mali prozor u kojem svetlost ističe igrača, ali krov baca senku na teren. Tako dobijate zapanjujuću crnu pozadinu. Pritisnula sam dugme okidača što sam bliže mogla da bih snimila loptu na reketu i postarala se da igrač ne bude preeksponiran“.

Krupan kadar nasmejane osobe koja nosi naočare za sunce

Profesionalni tenis

Ela kaže da su posvećenost i istrajnost bili ključni za njen uspeh – kao i činjenica što se nije ustručavala da zatraži podršku i savete od ostvarenih fotografa. „Predstavila sam se direktoru fotografije na Vimbldonu, koji mi je dao priliku da izađem i snimam na terenu“, priseća se ona. „Glavni fotograf me je uzeo pod svoje okrilje i pridružila sam se njegovoj agenciji kao honorarni saradnik“.

Pokušajte i vi


„Isprobajte sve postavke ekspozicije i pokušajte da pronađete visoku poziciju kako biste mogli da snimate subjekat sa visine“, savetuje Ela. „Sunce treba da bude nisko na nebu da biste dobili dugačke senke. Ovo pravilo možete da primenite na bilo koji sport ili subjekat, koji čak ne mora ni da bude u pokretu.“

Da biste dobili dramatične senke, najbolje vreme za snimanje je kada sunce izlazi i zalazi, odnosno kada je u najnižem položaju. Takođe, možete da upotrebite Speedlite blic ili veštački izvor svetlosti da biste postigli sličan efekat. Kompozicija je važna kada radite sa senkama; ovde se primenjuje pravilo trećina, prema kojem sportista treba da se nalazi u desnoj trećini slike. Boja je veoma važna komponenta – pogledajte kako se ističe svetložuta loptica za tenis. Uvek se malo udaljite od centra zbivanja da biste uzeli u obzir umetničke elemente.

Nadam se da su vas ove upečatljive slike, saveti i preporuke profesionalaca inspirisali da pokušate i sami da snimite izvanredne sportske snimke. Kada počnete da eksperimentišete sa različitim tehnikama, kreativne mogućnosti postaju neograničene.

Napisao Džek Fites

Srodni proizvodi

Srodni članci

Najbolji objektivi za akciju

Naš vodič kroz najbolje objektive za akcionu fotografiju.

Kako da pravite odlične snimke akcije

Saveti za pravljenje neverovatnih akcionih snimaka pomoću Canon fotoaparata.

Snimanje fotografija prepuno akcije sa profesionalcem

Žan-Batist Liatard govori o umetnosti snimanja akcione sportske fotografije.

Kako da izrazite svoju kreativnost kroz sportsku fotografiju

Pet profesionalnih fotografa otkriva tehnike koje su koristili za pravljenje omiljenih snimaka.