Pritisak kojem su izloženi prilikom snimanja brzih akcionih scena nekada može da ometa sportske fotografe kada treba da snime taj ključni trenutak – izvanrednu sliku koja zaista privlači pažnju. Međutim, primeri dati u ovom članku pokazuju da uz odgovarajuće postavke oprema može dobro da radi u situacijama kada ste pod velikim pritiskom i da uz određenu dozu kreativnosti možete da napravite zadivljujuće i neobične snimke.
Razgovarali smo sa pet profesionalaca koji su se specijalizovali za snimanje različitih sportova da bismo saznali šta ih je inspirisalo da snime ove fotografije, koju opremu i postavke su koristili i koje bi savete dali fotografima u usponu koji žele da postignu iste efekte.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Priče koje se kriju iza pet sjajnih sportskih fotografija
Džejms Muselvajt
Rvanje je odlično za snimanje uzbudljivih portreta, ali fotograf Džejms Muselvajt je zaista želeo da pomeri granice svojim nadrealnim fotografijama (na gornjoj slici) britanskog profesionalnog rvača Kasijusa. „Veoma je vatren i želeli smo da predstavimo tu energiju u tradicionalnijem svetlu – tako da izgleda kao da se probija iz stene“, objašnjava Džejms.
Džejms je fotoaparatom Canon EOS R6, u kombinaciji sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS R i objektivom Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM, snimio fotografiju sa postavkama 155 mm, 1/8000 s, f/5.6 i ISO400, pri čemu je fotoaparatom upravljao pomoću aplikacije Canon Camera Connect na smartfonu. Izazov je bio da postigne željeni efekat bez ikakve postprodukcije. „Obojili smo telo rvača, a zatim smo bacali vreće brašna na njega dok nismo snimili idealnu fotografiju. Postavio sam EOS R6 na stativ kako bih mogao da snimam preko telefona i podelio ekran kamere kako bismo mogli da posvetimo svu svoju pažnju osvetljenju i kadriranju“, dodaje.
Ragbi i amatersko rvanje
Pokušajte i vi
„Morate tačno da znate kako će se ponašati materijali koje koristite“, kaže Džejms. „Eksperimentišite sa elementima koji nisu standardni u snimanju portreta. Možete da počnete sa vodom i prskalicama ili da pokušate da crtate svetlo koristeći blic na telefonu“.
Džejms takođe predlaže da isprobavate različite brzine zatvarača dok ne otkrijete šta vam odgovara na fotoaparatu. „Da biste dobili ovakvu fotografiju, potrebno je da znate kako različiti elementi mogu biti zamrznuti u pokretu“, on dodaje.
Žan-Batist Liatard
Stari čuvar ekrana je poslužio kao inspiracija za plave svetlosne tragove na upečatljivoj fotografiji brdskog bicikliste Pitera Kajzera, koju je snimio Žan-Batist. Da bi napravio svetlosne tragove, Žan-Batist je hodao oko Pitera praveći tragove svetla sa pokretima u obliku lukova, zatim bi se zaustavio dok ne bi prošao iza njega, pa bi ponovio iste pokrete dok bi se vraćao nazad kako bi postigao simetrični efekat. „Znao sam da želim da moj subjekat zauzima centralni deo slike i da mi je potrebno svetlo koje pravi dinamičan šablon sa jedne strane slike na drugu“, objašnjava on.
Najveći izazov mu je bio da proceni da li započinje i završava crtanje svetlom na pravom mestu. „Morao sam da proveravam da li ima grešaka i da procenim kako da ih ispravim. Piter je morao da bude potpuno miran, a ja sam morao glatko da se krećem kako bi trag izgledao prirodno“, dodaje on. „Ekspozicija od 20 sekundi mi je omogućila da se krećem oko ovog sportiste sa LED trakom, a otvor blende f/6.3 mi je pomogao da dobijem veću dubinu polja kako bi sve bilo u fokusu, čak i svetlosni tragovi.
Ekstremni sportovi
Pokušajte i vi
„Za ovakve fotografije je potrebno dosta vremena“, objašnjava Žan-Batist. „Potreban vam je savršeno stabilan fotoaparat, pa morate da koristite stativ. Takođe vam je potrebna dugačka ekspozicija i zaista tamno okruženje.“
Ako želite da pokušate, zamolite prijatelja da vam pozira ili iskoristite neki predmet, a zatim eksperimentišite sa pomeranjem svetla oko njih birajući različite pokrete. Što sporije pomerate izvor svetlosti, to će svetlije biti crtanje svetlom jer senzor fotoaparata ima više vremena da apsorbuje svetlost. Obavezno nosite tamnu odeću bez reflektujućih površina, da se ne biste pojavili na slikama.
Morgan Harlou
Budući da je bila ograničena u kretanju tokom ovog netbol takmičenja, Morgan je bila prinuđena da uspori i skocentriše se na pronalaženje idealnog snimka. „Meri pravi divne pokrete kada skače za loptom, pa sam usredsredila svu pažnju na nju, vodeći računa da precizno isecam snimak i da glavni fokus bude na njenim očima“, objašnjava Morgan.
Ona kaže da je ovo klasičan primer izolacionih tehnika koje su sportskom fotografu neophodne. „Smestila sam se iza mreže da bih napravila snimak sa bočne strane. Oko celog terena su se nalazile LED table, pa sam morala da klečim iza njih da ne bi ušle u kadar i da bih mogla da izolujem Meri od drugih igrača“.
Sportska akcija sa fokusom na netbol i plivanje
Pokušajte i vi
Morgan kaže da morate da sačekate pravi trenutak da biste napravili ovakve fotografije i savetuje da vodite računa o pozadini. „Boja ili predmet koji skreću pažnju mogu uništiti fotografiju“, kaže ona. Ako nešto u daljini odvlači pažnju, izaberite širi otvor blende (tako što ćete izabrati niži f-broj). Na taj način možete da zamutite pozadinu, a subjekat će biti izoštren i u fokusu.
Da biste dobili dramatične i uzbudljive fotografije, fokusirajte se na lica subjekata, naročito na njihove oči. Kada snimate sportske događaje, razmislite i o interesantnom kadriranju – način na koji je Morgan snimila njeno lice između savijenog lakta usmerava našu pažnju na sportistkinju i njenu upornost u ključnom trenutku utakmice.
Pored toga, ako fotografišete timski sport, pametno izaberite svoj položaj. Morgan se smestila blizu koša, pa je bila na pravom mestu, u pravom trenutku da zabeleži akciju.
Samo Vidic
Canon ambasador Samo Vidic je iskusni svetski sportski fotograf za Red Bull. Na ovom snimku je njegov prijatelj, Nino, koji je paralizovan od vrata nadole nakon nesreće. Samo je došao na ideju da snimi specijalnu fotografiju sa Ninom koji izgleda kao da juri nizbrdo velikom brzinom.
„Kupio sam neke male bočne točkove za Nina, montirao fotoaparat na viljuške bicikla i promenio sedište i upravljač tako da mu pružaju podršku“, Samo objašnjava. „Zatim smo ga malo gurnuli, tako da se kreće brzinom od oko 5 km/h“.
Koristeći dva Speedlite blica koji se daljinski aktiviraju, širokougaoni objektiv i malu brzinu zatvarača, Samo je uspeo da postavi Nina u fokus i da kreira zamućeni haos trke na nizbrdici. „Nino je plakao na kraju – bio je toliko srećan što je mogao makar malo da se kreće“, kaže Samo.
Sport, reklama i avantura
Pokušajte i vi
Ako želite da napravite ovakav snimak, potrebno je da savladate tehniku u diskretnijem, kontrolisanom okruženju, savetuje Samo. „Započnite sa malim izazovima i polako stičite iskustvo. Koristite malu brzinu zatvarača i eksperimentišite sa automatskim fokusom i ručnim fokusom sa praćenjem oka kako biste odlučili šta želite. Zamolite prijatelja da vežba sa vama i isprobajte švenkovanje pri različitim brzinama, pošto će brzina subjekta uticati na dobijeni rezultat. Najpre pokušajte samo sa blicem na fotoaparatu, a zatim možete da postavite blic Speedlite na drvo ili različite visine – svi ovi činioci će uticati na dobijene senke i snimak“.
Ela Ling
Za ovaj snimak sam morala da zauzmem zgodno mesto i da budem strpljiva. „Otišla sam do šetališta iznad terena da bih dobila nešto jedinstveno“, kaže Ela. „Postoji mali prozor u kojem svetlost ističe igrača, ali krov baca senku na teren. Tako dobijate zapanjujuću crnu pozadinu. Pritisnula sam dugme okidača što sam bliže mogla da bih snimila loptu na reketu i postarala se da igrač ne bude preeksponiran“.
Profesionalni tenis
Pokušajte i vi
„Isprobajte sve postavke ekspozicije i pokušajte da pronađete visoku poziciju kako biste mogli da snimate subjekat sa visine“, savetuje Ela. „Sunce treba da bude nisko na nebu da biste dobili dugačke senke. Ovo pravilo možete da primenite na bilo koji sport ili subjekat, koji čak ne mora ni da bude u pokretu.“
Da biste dobili dramatične senke, najbolje vreme za snimanje je kada sunce izlazi i zalazi, odnosno kada je u najnižem položaju. Takođe, možete da upotrebite Speedlite blic ili veštački izvor svetlosti da biste postigli sličan efekat. Kompozicija je važna kada radite sa senkama; ovde se primenjuje pravilo trećina, prema kojem sportista treba da se nalazi u desnoj trećini slike. Boja je veoma važna komponenta – pogledajte kako se ističe svetložuta loptica za tenis. Uvek se malo udaljite od centra zbivanja da biste uzeli u obzir umetničke elemente.
Nadam se da su vas ove upečatljive slike, saveti i preporuke profesionalaca inspirisali da pokušate i sami da snimite izvanredne sportske snimke. Kada počnete da eksperimentišete sa različitim tehnikama, kreativne mogućnosti postaju neograničene.
Napisao Džek Fites
Srodni proizvodi
-
Fotoaparati bez ogledala
EOS R7
Istražite divljinu pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitet slike u prenosivom APS-C telu dizajniranom za budućnost. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS R6
Šta god da snimate i kako god da snimate, EOS R6 vam omogućava da pokažete kreativnost na načine za koje niste verovali da su mogući. -
Fotoaparati bez ogledala
EOS RP
Mali, lagani i intuitivni fotoaparat punog formata bez ogledala, dizajniran za putovanja i svakodnevno fotografisanje. -
Ultraširokougaoni zum objektiv
RF 14-35mm F4L IS USM
Najširi RF objektiv kompanije Canon daje detaljnu sliku uz preciznost L serije, od 14–35 mm, dok je snimanje iz ruke lako uz stabilizaciju slike u 5,5 koraka. -
RF objektivi
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealni objektiv za svaki dan namenjen entuzijastima za fotoaparate punog formata bez ogledala. RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lagan, kompaktan i spreman da vam omogući da fotografisanje prenesete na viši nivo. -
Telefoto zum objektivi
RF 70-200mm F4L IS USM
Osnovni kompaktni i lagani telefoto zum objektiv iz serije L, RF 70-200mm F4L IS USM je idealan za putovanja, sport/divlje životinje i portrete.