The Northern lights illuminate the sky, casting green reflections in the lake below.

PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Svetla, kamera, akcija: epsko putovanje sa ciljem da se zabeleži lepota polarne svetlosti...

Austrijski fotograf Markus Moravec najpoznatiji je po fotografijama venčanja, ali ga već dugo inspiriše ljubav prema avanturi. U martu 2019. odlučio je da podeli tu strast sa svojom suprugom Karinom i njihovom 10-mesečnom ćerkom Fani. Na putovanje su krenuli iz svog doma koji se nalazi neposredno izvan Beča, glavnog grada Austrije, a cilj im je bio da posmatraju i zabeleže jednu od najspektakularnijih pojava u prirodi, polarnu svetlost, na severu Norveške.

Pošto su poslednjih nekoliko nedelja zime proveli putujući kroz Austriju, Nemačku, Dansku, Švedsku i Norvešku, ovaj trio avanturista nagrađen je čudesnim prizorom, ne jednom, već dva puta. „U tom trenutku smo bili na plaži u Norveškoj i uslovi su bili savršeni – prelepo vedro nebo, bez vetra – a svetlost je bila vidljiva približno jedan sat svakog dana, neverovatni talasi jarkozelene i ljubičaste koji se poigravaju iznad nas“, kaže Markus.

„Ako ste se uputili da fotografišete polarnu svetlost ili ste samo u poseti Norveškoj, zaista treba da odete u Ramberg na ostrvima Lofoten“, kaže Markus. „Bez obzira na godišnje doba, ta plaža sa skoro belim peskom i ledenoplavom vodom oduzima dah. Sveže napadali sneg savršeno je poslužio da vučemo Fani na sankama.“

„Baš puno ljudi nam je reklo da ne možemo da putujemo tako daleko sa bebom, zato što je previše hladno i izolovano“, ali su se Markus i Karina postarali da budu dobro zaštićeni od vremenskih uslova i krenuli su u avanturu. „Jedan od naših glavnih ciljeva u životu je da svojoj ćerki predstavimo pravu ljubav prema prirodi“, kaže on. „Znali smo da će biti daleko i da će biti hladno, ali je mart najbolji mesec za posmatranje polarne svetlosti.

„Celo popodne imate prelepo zlatno svetlo, a zatim posle zalaska sunca dolazi „plavi sat“ sa potpuno neverovatnim svetlom. Čak i ako se polarna svetlost ne pojavi, imate baš puno prilika za fotografisanje tokom tog perioda.“ Pošto je želeo da zabeleži svetlost, Markus je za snimanje koristio Canon EOS R sa EF-EOS R adapterom kako bi mogao da upotrebi neke od omiljenih EF objektiva.

Srodni članci
A landscape image of pine trees, a lake and snow-dusted mountains under a starry sky.

NOĆNA FOTOGRAFIJA

Fotografisanje noćnog neba

Vrhunske tehnike za snimanje zvezda noću, uključujući snimke sa ubrzanim protokom vremena i slike sa zvezdanim tragovima.

A child, shot from behind, dressed in a hooded coat and beanie hat, watches fireworks light the sky pink.

PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Kako fotografisati po hladnom vremenu

Kada temperature padnu ispod nule, fotoaparat može da radi neuobičajeno, pa sledite ova uputstva za fotografisanje kada ima snega i leda.

10 tips for capturing fireworks

FOTOGRAFISANJE VATROMETA

10 saveta za fotografisanje vatrometa

Oprema, tehnike i kompozicija – najbolji saveti za fotografisanje vatrometa.

„Znali smo da su šanse da te večeri vidimo polarnu svetlost bile dobre, a bili smo smešteni na plaži Unstad, na ostrvima Lofoten u Norveškoj“, kaže Markus. „A onda su se pojavila! Bio je to svakako jedan od najupečatljivijih trenutaka; bili bismo veoma razočarani da smo otišli kući, a da ih nismo videli. To je bio prvi put da ih vidimo. Kakav magičan trenutak – naročito za mene kao fotografa.“

Najbolji saveti Markusa Moraveca za snimanje polarne svetlosti

1. Pronađite najbolje lokacije

Pošto su znali da je zalazak sunca oko 17 časova, porodica je na nova odredišta stizala u rano popodne, kako bi pronašla savršenu lokaciju sa upečatljivom pozadinom. Markus i Karina bi poneli Fani u šetnju po okolini kako bi otkrili šta to mesto ima da ponudi u pogledu subjekata u prednjem planu koji bi doneli zanimljivost i predstavu veličine, uz biranje alternativnih mesta u slučaju da se svetlost pomeri ili da izgleda bolje negde drugde. „Tražite stvari kao što su lepo kamenje, voda, drveće ili možda brvnara“, predlaže Markus.

2. Pripremite se za hladnoću

Za ovaj snimak Markus je upotrebio dugačku ekspoziciju i iskoristio je prednost ekrana sa promenljivim uglom na modelu EOS R kako bi snimio prelepo kadriranu sliku.

Jedan od glavnih problema sa kojima se suočavaju fotografi u hladnijim okruženjima je brzo trošenje baterije. Pošto je znao da prerano ispražnjena baterija može da napravi razliku između snimanja i propuštanja polarne svetlosti, Markus je uvek nosio rezervnu bateriju kada je kretao na snimanje. „Držao sam je blizu tela, u džepu pantalona ili jakne, zato što baterija duže traje što je toplija.“ Za snimanje je koristio Canon EOS R, koji ima preporučeni opseg radne temperatre od 0 do 40 °C. Markus je znao da se ni za jedan fotoaparat ne garantuje da će raditi u ledenim uslovima, obično između -5 i -10 °C, pa se potrudio da izbegne nagle promene temperature – kondenzacija do koje to može da dovede predstavlja jedan od glavnih uzroka kvarova na fotoaparatima. Kada se u obzir uzmu svi faktori okruženja, „EOS R se odlično pokazao“, kaže on. „Radio je veoma dugo uprkos hladnoći, bio je izvanredan za rukovanje i zabavan za pokazivanje kreativnosti.“

3. Vežbajte kod kuće

Markus je ovaj snimak napravio u blizini svog doma pomoću fotoaparata Canon PowerShot G5 X Mark II. „Oblaci mogu da dodaju uzbudljivost pejzažu noćnog neba. Uslovi se menjaju veoma brzo“, kaže on.

Ne morate da čekate da krenete u potragu za svetlošću da biste počeli da vežbate, kaže Markus. „Hladnoća neće oduzeti energiju samo bateriji, već i vama, što znači da morate da radite brzo i da znate šta radite, pa je dobra ideja da vežbate snimanje noćnog neba pre nego što krenete na sever. Tokom zime posetite otvoreni prostor u blizini, dalje od izvora svetla, da biste znali kako je raditi sa rukavicama u debeloj jakni, pa vežbajte sa dužim ekspozicijama. Ostanite napolju otprilike jedan sat, pa kada savladate noćne pejzaže, isprobajte snimanje tragova zvezda ili Mlečnog puta.“

4. Sporo i nisko

Za najjasnije rezultate, Markus preporučuje da fotoaparat postavite na stativ i da koristite malu ISO osetljivost sa dugačkom ekspozicijom. „Ne plašim se da povećam ISO po potrebi, ali više volim da koristim stativ i duže ekspozicije, između jedne i pet sekundi, kako bih snimio svetlo. Na osnovu iskustva u fotografisanju venčanja znam da je bolje da napravim snimak iz ruke, npr. pri maksimalnoj ISO osetljivosti od 5.000 ako je baš mračno, i da na snimku bude malo vidljivije zrno, što lako možete da promenite pri naknadnoj obradi, nego da propustim trenutak. Ali ako imate vremena, bolje je da smanjite ISO, da koristite dužu ekspoziciju i da fotoaparat postavite na stativ kako biste eliminisali pomeranje i dobili oštriji i jasniji rezultat.“

5. Upravljanje svetlom

„Kada sam otkrio ovo mesto, nadao sam se da će kamenje odbijati boje neba. Kada su zaigrala iznad nas, već sam imao spreman plan i šta treba da uradim da bih se brzo bacio na posao.“

Snimanje na ovom putovanju često je obuhvatalo beleženje detalja u svetlim oblastima, kao što su sneg ili pesak na obali, kao i detalja u tamnijim elementima, poput neba ili planina. „Možda ćete imati dilemu šta da eksponirate“, kaže Markus. „Ne mogu da eksponiram predugo zato što će plaža biti previše svetla, a ako osvetljenost izmerim samo na plaži, nebo će biti previše tamno. Možete da pokušate da posvetlite ili potamnite pri naknadnoj obradi, ali može da se javi zrnatost i da slika ne bude dovoljno oštra.“

Markusov omiljeni trik je da snimi nekoliko ekspozicija. „Uzeću dve identično kadrirane slike, od kojih je jedna eksponirana za svetlo, a druga za tamu, pa ću ih spojiti pri naknadnoj obradi, uz malo unapređivanje boja. Međutim, postoji još jednostavniji način, pomoću HDR režima na modelu Canon EOS R, koji pravi tri uzastopna snimka sa različitim ekspozicijama, pa ih u fotoaparatu spaja u jednu sliku sa širim opsegom boja.“ Ipak, trebalo bi da imate na umu da HDR najbolje rezultate daje pri dnevnom svetlu. Druga alternativa bi bila da primenite polarizujući filter koji vam omogućava da poboljšate zasićenost boja na snimcima.

6. Kreativne kompozicije pomoću ekrana sa promenljivim uglom

Ako želite da vam se fotografije izdvoje iz gomile, potrebno je da otvoreno pristupate kompoziciji. „Često ćete me videti kako ležim na zemlji ili ulazim u grm zato što ne želim „generičke“ snimke kakve svi prave“, kaže Markus. „Želim da se moji snimci razlikuju – da imaju priču – a pronalaženje različitih uglova mi pomaže da to postignem. Ekran sa promenljivim uglom na modelu Canon EOS R pomogao mi je da to postignem pri fotografisanju polarne svetlosti, zato što je bilo mnogo nega i leda, pa je bilo dobro što ne moram da ležim na zemlji, dok mi je hladno i mokar sam, kao ni da rizikujem penjanje na drvo, a kilometrima unaokolo nema bolnice. Bilo je potrebno samo da podignem Canon EOS R ili da ga spustim i da nakrivim ekran tako da savršeno vidim scenu.“

7. Usredsredite se na fokus

„Automatski fokus teško može da fiksira u mraku, pa koristim ručni fokus i podesim ga na beskonačno“, kaže Markus. To je postavka na kojoj objektiv može da formira sliku nečega što je tako daleko da razdaljina ne može da se izmeri – u ovom slučaju, zvezde.

Za ovo putovanje je izabrao kombinaciju zum objektiva i objektiva sa fiksnom žižnom daljinom, Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM i Canon EF 35mm f/1.4L II USM. „U pitanju su odlični objektivi za pejzaže sa veoma širokim otvorima blende koji ipak daju odličnu dubinu i oštrinu, pa su bili savršeni za ovo putovanje.“

8. Uparite široki otvor blende sa dugačkom ekspozicijom

„Čak se i kamper pojavio na nekoliko slika!“ Dom porodice, pod spektakularnim svetlima do kojih su prevalili toliki put.

Markus je koristio kombinaciju fotoaparata Canon EOS R i objektiva Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, pri čemu je koristio duže ekspozicije od nekoliko sekundi sa najširim otvorom blende objektiva. „Za većinu snimaka, otvor blende sam držao na f/2,8. To je trik koji se takođe primenjuje pri fotografisanju tragova zvezda i Mlečnog puta, ali vam je potreban dobar objektiv sa baš velikim otvorom blende kako ne biste morali previše da povećavate ISO.“

Za razliku od tradicionalnih DSLR modela, fotoaparat punog formata bez ogledala Canon EOS R omogućio je Markusu da eksponira u realnom vremenu, pošto je koristio elektronsko tražilo za procenu kako će finalna slika izgledati pre nego što pritisne okidač. „To je fantastično, zato što ne morate da snimite sliku da biste saznali da li je previše svetla ili tamna – to se vidi u elektronskom tražilu. To može da uštedi baš puno vremena i stresa, što je veoma važno kada snimate svetlost, zato što nikada ne znate koliko dugo će trajati, a prehladno je da biste gubili vreme. Kada odredite ekspoziciju i kompoziciju, osim u slučaju da se svetlost pomeri ili da se ukupno osvetljenje promeni, možete uzastopno da snimate, što ga čini odličnim fotoaparatom za entuzijaste i početnike.“

Markus, Karina i Fani ostvarili su cilj i napravili odlične snimke polarne svetlosti, ali je vreme provedeno sa porodicom učinilo putovanje isplativim. „Potpuno sam posvećen hvatanju trenutka, a ne njegovom kreiranju“, kaže on, ali kada se dogodi nešto neočekivano, najbolje je da budete spremni.

Napisala Natali Denton

Slični proizvodi

Srodni članci

Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve priče